دوچرخه‌سواران ایران پای در رکاب ریو/ هدف؛ عبور از خط پایان!

مهدی چاروسائی|خورنا:وچرخه‌سواران ایرانی در حالی به المپیک ۲۰۱۶ ریو اعزام می‌شوند که امیدوارند برخلاف المپیک ۲۰۱۲ لندن این‌ بار بتوانند در زمان در نظر گرفته شده به خط پایان برسند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دوچرخه‌سواری با وجود صدرنشین در رنکینگ آسیا هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی‌اش در المپیک برسد. این‌ بار اما قرار است نفراتی راهی المپیک شوند که به قول مهدی سهرابی ملی‌پوش کشورمان، بهترین‌های تاریخ این رشته در ایران هستند.

نتایج ضعیف رکابزنان در المپیک ۲۰۱۲ لندن باعث شده تا امیدها به کسب موفقیت توسط اعضای تیم دوچرخه‌سواری اعزامی به ریو کم باشد اما رکابزنان امیدوارند بتوانند حداقل رسیدن به خط پایان را تجربه کنند تا دیگر به دلیل این ناکامی، مورد اشاره قرار نگیرند.

۱۹۶۴، اولین تجربه دوچرخه‌سواری ایران در المپیک

توکیو، اولین میزبان رکابزنان ایرانی در تاریخ المپیک بود. تیم ایران با ۴ دوچرخه‌سوار راهی المپیک ۱۹۶۴ شد که رتبه ۲۲ در تایم تریل تیمی، بهترین نتیجه آنها بود.

حضور ۹ دوره‌ای در المپیک

المپیک‌های ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۲ مونیخ، ۱۹۷۶ مونترال، ۱۹۸۸ سئول، ۱۹۹۲ بارسلون، ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۰۴ آتن، ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۲ لندن، دوره‌هایی هستند که دوچرخه‌سواری ایران توانسته در آنها حضور داشته باشد.

سهرابی و عسگری، باسابقه‌ترین رکابزن ایرانی در المپیک

مهدی سهرابی که یکی از نامزدهای حضور در المپیک ۲۰۱۶ ریو است، به همراه حسین عسگری باسابقه‌ترین رکابزنان کشورمان در این بازی‌ها هستند. سهرابی در آتن، پکن و لندن حضور داشت که در ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ به خط پایان نرسید و در ۲۰۱۲ نیز پس از آن زمان مقرر، رقابت را به پایان رساند که برای او زمانی به ثبت نرسید و به اصطلاح overtimelimit شد. همچنین عسگری در المپیک‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ رکاب زد و به توفیقی دست نیافت. در این میان سهرابی این فرصت را دارد که در صورت حضور در تیم اعزامی به ریو، نامش را به عنوان باسابقه‌ترین دوچرخه‌سوار ایرانی در تاریخ المپیک به ثبت برساند.

تعیین پاداش برای رسیدن به خط پایان

تعیین پاداش برای رکابزنان اعزامی در صورت کسب موفقیت مورد نظر، یکی از راهکارهایی بود که مسئولان فدراسیون در نظر گرفتند تا شاید بدین وسیله بتوانند در نفرات اعزامی انگیزه ایجاد کنند.

در جلسه ای که روز ۲۵ خرداد در محل فدراسیون دوچرخه سواری برگزار شد، خسرو قمری اعلام کرد کابزنان المپیکی ایران اگر در بخش جاده بتوانند در ریو رتبه پنجاهم را کسب کنند، مبلغ ۵۰ میلیون تومان پاداش می‌گیرند و هرچه رتبه‌شان از ۵۰ پایین‌تر باشد، به ازای هر یک رتبه یک میلیون تومان دیگر دریافت خواهند کرد.
همچنین در بخش تایم تریل انفرای اگر ملی‌پوشی بتواند در جایگاه ۲۵ قرار بگیرد، مبلغ ۴۰ میلیون تومان می‌گیرد و به ازای هر رده‌ای که بالاتر باشد، یک میلیون تومان دیگر پاداش دریافت می‌کند.

قمری و چایچی، حالا در کسوت رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی

خسرو قمری که روزهای پایانی دوره چهار ساله ریاستش در فدراسیون دوچرخه‌سواری را سپری می‌کند، پیش از این و در سال ۱۹۹۲ یکی از نفرات اعزامی به المپیک بارسلون بود. او در استقامت جاده به خط پایان نرسید و در تایم تریل تیمی هم به همراه اسلامی، محمودی و ابراهیم‌نژاد در قالب تیم ملی ایران در رده ۲۱ ایستاد.

در میان کسانی که هم اکنون در فدراسیون حضور دارند، می‌توان به مصطفی چایچی سرمربی تیم اعزامی به ریو نیز اشاره کرد. او به المپیک ۱۹۸۸ سئول اعزام شد که در تایم تریل تیمی به همراه سیامک و مهرداد صفرزاده و عباس اسماعیلی در رده بیست و سوم قرار گرفت و در ماده تعقیبی انفرادی هم به دلیل خطایی که داشت، از دور مسابقه خارج شد.

سه سهمیه ریو چگونه کسب شد؟

تنها ملاک اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری برای انتخاب نفرات المپیکی در سطح قاره‌ها، رنکینگ کشورها در آن قاره بود. در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی تیم ایران با ۱۶۵۵ امتیاز و ۱۰۵۳ امتیازی بیشتر نسبت به قزاقستان بر بام آسیا ایستاد و موفق به کسب سهمیه کامل در بخش استقامت جاده و همچنین یک سهمیه در تایم تریل انفرادی شد، البته قرار است سه نفر برای این چهار سهمیه راهی المپیک شوند.

پس از ایران، قزقستان، ژاپن و کره جنوبی هر کدام ۲ سهمیه را دریافت کردند و تیم هنگ‌کنگ تنها با ۱۹ امتیاز اختلاف از تیم کره جنوبی از گرفتن سهمیه باز ماند. سهمیه ایران در المپیک ریو اواخر دی ماه ۱۳۹۴ به تایید اتحادیه جهانی رسید.

تعیین ملاک برای انتخاب رکابزنان المپیکی

در نخستین ماه از سال ۹۵ فدراسیون دوچرخه‌سواری اقدام به تعیین ملاک برای انتخاب نفرات المپیکی کرد. این فدراسیون اعلام کرد که ملاک انتخاب نفرات برتر جهت حضور در اردوی آمادگی تیم دوچرخه‌سواری اعزامی به بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو شرکت در هر سه مرحله (اول و دوم لیگ برتر جاده و قهرمانی کشور جاده) با اولویت نتیجه مسابقه استقامت و سپس تایم تریل انفرادی است.

در نهایت نیز ۸ دوچرخه‌سوار به نام‌های میرصمد پورسیدی، محمد رجب‌لو، بهنام ملکی، قادر میزبانی، احد کاظمی، مهدی سهرابی، محمد گنج‌خانلو و آروین معظمی گودرزی به اردوی نهایی انتخابی المپیک در اردبیل دعوت شدند. البته کاظمی و ملکی از حضور در این اردو انصراف دادند.

۴ نفر در لیست نهایی

اردوی ۲ هفته‌ای اردبیل در تیر ماه برگزار شد و کمیته فنی پس از بررسی عملکرد رکابزنان در تست‌های پزشکی و فنی به این نتیجه رسید که قادر میزبانی، آروین معظمی گودرزی، میرصمد پورسیدی و مهدی سهرابی در نهایت به عنوان ۴ نماینده کشورمان تعیین تا از بین نفرات ذکر شده ۳ نفر به مسابقات ریو اعزام شوند.

انتخاب چایچی به عنوان سرمربی تیم ملی

۲۵ خرداد، روزی بود که کمیته فنی فدراسیون اقدام به معرفی سرمربی و مربی تیم اعزامی به المپیک ۲۰۱۶ کرد. بر این اساس مصطفی چایچی به عنوان سرمربی و و محمود وفایی به عنوان مربی انتخاب شدند.

اردوهای ملی در قالب مسابقات باشگاهی

نفرات اعزامی به المپیک در عضویت دو تیم پیشگامان و شهرداری تبریز هستند و این فرصتی بود که حضور آنها در مسابقات مختلف به عنوان بخشی از برنامه آماده‌سازی المپیک محسوب شود. تور ژاپن به عنوان یکی از این تورنمنت‌ها بود که پورسیدی سوم شد، میزبانی در رده ششم قرار گرفت، گودرزی در مکان بیست و نهم ایستاد و سهرابی سی‌وسوم شد. این نفرات همچنین قرار است در تور کینگ‌هایلک در چین نیز شرکت کنند؛ مسابقاتی که در ۱۳ مرحله برگزار می‌شود و می‌توان در آماده کردن نفرات اعزامی به ریو بسیار موثر باشد.

لحظه‌شماری برای انتخاب سه رکابزن المپیکی

در میان سهرابی، میزبانی، گودرزی و پورسیدی، یک رکابزن از لیست اعزامی به المپیک خط خواهد خورد. ترکیب نهایی نفرات اعزامی هم به احتمال فراوان در اواسط تور ۱۳ مرحله‌ای کینگ‌هایلک مشخص می‌شود. این تور از روز چهارشنبه ۲۴ تیر آغاز خواهد شد.

منبع:تسنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *