روستای تل برمی رامهرمز در انتظار دستان پرمهر مسؤولان

فرشیدفرجی| خورنا: روستای تل برمی که بر روی تپه‌ای تاریخی بنا شده است به دلیل بی‌توجهی و غفلت مسؤولان از کم‌ترین امکانات اولیه محروم و نیازمند توجه ویژه مسؤولان است.

به گزارش خورنا،به  نقل از خبرگزاری رامپرس از رامهرمز، روستای تل برمی که در جنوب شهر رامهرمز قرارگرفته است بر روی تپه‌ای تاریخی؛ بازمانده از دوره ایلامی و در آغازین سال‌های جنگ تحمیلی و به‌وسیله‌ جنگ­‌زدگان بناشده است این افراد هنگام بازگشت به شهرهای خود، تمام بناهای ساخته‌شده را به بومیان منطقه فروخته و واگذار کردند.

* عدم گازرسانی مردم را دچار مشکل کرده است

یکی از اعضای شورای اسلامی این روستا پیرامون مشکلات موجود گفت: در این روستا حدود ۱۳۰ خانوار زندگی می‌­کنند که همچنان از نبود انشعابات گاز شهری در رنج و زحمت هستند.

کوروش بذرکار افزود: پر کردن سیلندر گاز به‌ویژه در فصل زمستان هزینه‌ گزافی را به اهالی این روستا تحمیل می­‌کند.

در ادامه دهیار این روستا نیز اظهار داشت: چند سال پیش بخشی از روستا گازرسانی شد که با اعتراض سازمان میراث فرهنگی رامهرمز نیمه­ تمام ماند.

محمد محمد موسایی افزود: شماری از خانه‌های روستا دارای گاز شهری بوده و شماری از این امکان محروم‌ هستند و همین مسأله خود به­ خود شکل تبعیض به خود گرفته و به ناراحتی عده‌­ای منجر شده است.

* تلفن روستا نیز ۴ ماه قطع است.

محبی؛ یکی دیگر از اهالی روستا گفت: این روستا مشکلات دیگری هم دارد که قطعی تلفن از آن جمله است.

وی افزود: نه‌تنها این روستا بلکه روستاهای بنه‌ی چراغ و سوخته هم با وجود بیش از ۲۰۰ خانوار ماه­‌هاست که از تلفن ثابت محروم هستند و مخابرات هم کمترین توجهی نمی­‌کند.

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: برخی از کوچه‌ها و خیابان‌های این روستا فاقد آسفالت است و همین مسأله باعث عدم رضایت مردم شده است که منجر به آلودگی هوا و از بین رفتن مزارع ما می‌شود.

* تل برمی ثبت جهانی شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری رامهرمز در رابطه با جلوگیری از گازرسانی به این روستا گفت: این منطقه در سال ۱۳۴۷ ثبت‌ شده و یکی از تپه‌های باستانی و شاخص جهان است.

احسان شیخ بارانی افزود: برای این منطقه از سوی میراث فرهنگی طرح مخزن «سی اِن جی» را مدت‌هاست که ارائه کرده‌ایم، اما هنوز نتیجه‌­ای نگرفته­‌ایم.

وی ادامه داد: متأسفانه شرکت گاز؛ تنها گازرسانی از طریق لوله­‌گذاری و حفر زمین را قبول دارد و کاملاً به شیوه‌های جدید بی­ اعتناست.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری رامهرمز ادامه داد: در شهرها و مناطق تاریخی دیگر هم همین مشکل وجود دارد و هر پیشنهاد و ایده‌ای که از سوی این سازمان ارائه می‌­شود مورد موافقت قرار نمی­‌گیرد.

شیخ بارانی تأکید کرد: با توجه به بافت تاریخی این روستا که بر روی تپه‌ای باستانی ساخته‌شده است اگر مسؤولان شرایطی فراهم کنند تا به نحو مطلوب جا‌به­‌جایی یا واگذاری صورت گیرد علاوه بر این‌که مردم ازاین‌گونه مشکلات رها خواهند شد، این تپه باستانی هم از هرگونه تهدیدی نجات می­‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ کابل­‌های تلفن این منطقه در چندین مرحله، مورد سرقت قرار گرفته است؛ بنابراین شرکت مخابرات استان یا سازمان تنظیم مقررات باید با اقدامی درخور و مناسب نسبت به رفع قطعی تلفن مردم این روستاها اقدام کنند.

همچنین در روستای باستانی تل­ برمی هم شیوه‌های دیگری برای کابل‌کشی در نظر گرفته شود تا مشکل ارتباطی این روستا هم حل شود.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *