گزارش خورنا از 3 روز آتش؛

۶۰ ساعت بحرانی در بندرماهشهر چگونه گذشت ؟

فرماندار شهرستان ماهشهر که از ساعات اولیه آتش سوزی در محل حادثه حضور داشت در گفتگو با رسانه ها آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا را بحرانی اعلام کرد به گونه ای که به سرعت جهت پیشگیری از بروز تلفات جانی شرکت های همجوار پتروشیمی بوعلی سینا را از نیروی انسانی تخلیه کردند و تمام نیروی های امدادی و آتش نشانی در محل حادثه در تلاش هستند.

خورنا – آمنه محتشمی: مردم ماهشهر عصر روز عید فطر پس از یک ماه روزه داری در هوای گرم و طاقت فرسای این شهر در حالی که مشغولی شادی و دید و بازدید بودن حدود ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه از آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا در سایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، پایتخت  صنعت پتروشیمی ایران با خبر شدند.

روز اول حادثه:

مردم ماهشهر عصر روز عید فطر پس از یک ماه روزه داری در هوای گرم و طاقت فرسای این شهر در حالی که مشغولی شادی و دید و بازدید بودن حدود ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه از آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا در سایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، پایتخت  صنعت پتروشیمی ایران با خبر شدند.

رسانه های محلی و ملی از آتش سوزی در مخازن a و c و برج ۸۰۰۱ این شرکت با ارتفاع ۱۲۱ متر که گویا بزرگترین برج خاورمیانه در صنعت پتروشیمی است و حاوی مواد نفتا سبک و سنگین و بنزن پرولیز می باشد می گویند.طبق گفته های رسانه ها  در مصاحبه با مسولان این آتش سوزی  به علت نشتی در یکی از مخازن این پتروشیمی  در ساعت دقیقه ۱۷:۱۵بوده که آتش به سرعت در مخازن aو c زبانه کشید و نیروهای امدادی شهرستان و اعزامی از سایر شهرستان های استان برای مهار این آتش بسیج شدند.در کمترین زمان ممکن تمام سانه های کشور از ماهشهر میگویند و همه از این حادثه بزرگ خبر می دهند.

هرچقدر از زمان آتش سوزی می گذرد بیشتر به نگرانی مردم شهرستان افزوده می شود به گونه ای که به گفته های رسانه مبنی برعدم وجود نگرانی برای مردم منطقه بی اعتنا بوده و نمی پذیرفتند و همه از سایر شهرستان های استان و استان های دیگر کشور پیگیر وضعیت منطقه و ساکنین آن هستند.

فرماندار شهرستان ماهشهر که از ساعات اولیه آتش سوزی در محل حادثه حضور داشت در گفتگو با رسانه ها آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا را بحرانی اعلام کرد به گونه ای که به سرعت جهت پیشگیری از بروز تلفات جانی شرکت های همجوار پتروشیمی بوعلی سینا را از نیروی انسانی تخلیه کردند و تمام نیروی های امدادی و آتش نشانی در محل حادثه در تلاش هستند و یک دستگاه بالگرد نیز از بوشهر در حال اعزام به اهواز است، ولیکن خطری متوجه ساکنین منطقه نیست.

بلافاصله بعد از حادثه، کمیته بحران شهرستان تشکیل شد و مقرر شد از تمام امکنات مناطق نفت خیز جنوب برای مهار آتش سوزی استفاده شود.پاسی ازشب گذشته و همچنان آتش سوزی ادامه دارد، فرماندار شهرستان ماهشهر از تخلیه مواد مخزن ۸۰۰۱ جهت تسریع در اطفای حریق این مخزن می گوید و اعلام کرده است اعضای کمیته مدیریت بحران استان به زودی در محل حادثه حضور پیدا خواهند پیدا کرد. وهمچنین یک هواپیمای آتش نشانی از تهران در حال آب گیری است و تا ساعاتی دیگر به ماهشهر اعزام می شود که به نقل از برخی آتش نشانان وجود این هواپیما ها را بی فایده می دانستند و علاوه بر نداشتن سودی برای اطفای حریق با پرتاپ کیسه های مواد اطفای حریق در محل های پیش بینی نشده مشکل آتش سوزی را دوچندان می کنند و خطر ایجاد مشکل برای برخی مخازن سالم را داشتند که همه این ها را می شود به بی تجربگی برخی مدیران عملیات، ناهماهنگی بین آن ها و بین آتش نشانان،عدم تناسب امکانات ایمنی و نداشتن پنل اطفای حریق از سوی مدیران بهره برداری پتروشیمی بوعلی سینا که بیش از هر کسی باید از چگونگی اطفای حریق آشنایی داشته باشند،دانست.

طی شایعات منتشر شده از برخی افراد مبنی بر لزوم تخلیه دو شهر ماهشهر و بندر امام از ساکنین آن که متاسفانه به دروغ از قول پایگاه خبری خورنا که از شناخته شده ترین رسانه های استانی محسوب می شود نقل میکردند، مردم منطقه را به شدت نگران کرده به گونه ای که تعداد زیادی از شهروندان اقدام به ترک منازل خود کرده و به شهرستان های دیگر استان عزیمت کردند در صورتی که مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و فرماندار شهرستان ماهشهر شایعات این مورد را تکذیب کرده و اعلام کردند هیچ خطری متوجه مردم شهرستان نمی باشد.

روزدوم حادثه:

…………….

صبح روز پنجشنبه خبرنگاران از حضور مدیر کل بازرسی استان خوزستان جهت بازدید از روند مهار و کنترل آتش سوزی در واحد آروماتیک ۳ پتروشیمی بوعلی سینا خبر دادند.

در حالی که مسولان در گفتگو با خبرنگاران از عدم کمبود امکانات ایمنی و آتش نشانی می گویند ، نماینده مردم حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی از کمبود امکانات اطفای حریق در منطقه گلایه میکند و این موضوع را بی مسولیتی برخی مدیران می داند.جالت تر از همه اینکه  آتش نشانان در گفتگو با خبرنگاران و افراد حاضر درحادثه گلایه ای از کمبود امکانات نداشته بلکه گلایه آن ها از عدم تناسب امکانات ایمنی موجود در منطقه با حوادث اینچنینی می باشد،باید دید حقیقت چیست که با وجود صنایع عضیم پتروشیمی در منطقه و خطری که به موجب آن متوجه شهرستان هست، منطقه برای کنترل و مهار آتش سوزی نیازمند امکانات ارسالی از سایر شهرستان ها و استان هاست و در این مورد بی نیاز نیست.

شعله های آتش سوزی همچنان در مخازن پتروشیمی بوعلی سینا زبانه می کشد و مسولان از تخلیه مواد مخازن و خنک کردن آن ها جهت تسریع در مهار آتش سوزی می گویند این در صورتی است که آتش نشانان تخلیه مخازن از مواد را بی تاثیر می دانند و این موضوع را به دلیل افزایش حرارت مخازن به دنبال تقلیل مواد آن موجب تشدید آتش سوزی عنوان می کنند، ظاهرا هماهنگی لازمی بین مدیران عملیات و نیروهای آتش نشانی وجود ندارد وعملیات به خوبی کنترل نمی شود.

خبرنگاران ساعاتی بعدخوشبختانه از فروکش کردن زبانه های آتش مخازن ۸۰۰۱ و مخزن a پتروشیمی بوعلی خبر دادند و همچنان آتش سوزی مخزن c که برخی رسانه ها از اطفای کامل آن می گویند ادامه دارد که طبق گفته های مدیر عامل منطقه ویژه پتروشیمی اقتصادی جای نگرانی نیست و عملیات در کنترل ۱۰۰درصد ستاد مدیریت بحران است.

حوالی ظهر مخزن آتش مخزن c که در کنترل نیروهای امدادی بود و تنها شعله کوچکی همراه با دود خفیفی از آن باقی مانده بود دوباره شعله ور شد و عمیات اطفای آن ناموفق بود وآتش نشان ها در تلاش بیشتری برای مهار آتش هستند، برخی دلیل شعله ور شدن دوباره آن را گرمی بیش از اندازه هوا و گاز محصور شده در زیر این مخزن میدانند،گویا شرایط بحرانی است و شرایط اضطراری در منطقه اعلام شده است.آژیر خطر برای اولین بار در پتروشمی این شهرستان به صدا درآمد و شرکت های اطراف پتروشیمی و حتی اداره بندر و دریا نوردی از نیروی انسانی تخلیه شدند.و یک فروند بالگرد نیز به امکنات عملیات مهار آتش سوزی اضافه شد و همچنین طبق مصوبات جلسه ستاد بحران عمیات به شرکت مناطق نفت خیز جنوب سپرده شد.

شرایط به قدری بحرانی و نگران کننده است که حدود ساعت ۱۲ شب بیژن زنگنه وزیر نفت به ماهشهر آمد و از نزدیک از محل حادثه دیدن کرد و بلافاصله جلسه ستاد بحران با حضور وزیر نفت، مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی، استاندار، فرماندار شهرستان و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و دیگر اعضای ستاد برگزار شد و در این جلسه با توجه به عدم وجود فرمانده در این عملیات، وزیر نفت آقای صفی خانی را به عنوان فرمانده این عملیات که از باتجربه ترین افراد در حوادث اینچنینی است معرفی کردو اعلام کرد تا پایان عملیات در ماهشهر حضور خواهد داشت.

اعضای ستاد بحران، نیروهای امدادی، آتش نشان ها و ماموران حراست و امنیتی در حال کنترل وضعیت هستند و کماکان به تلاش خود ادامه می دهند و خبرنگاران نیز پا به پای مسولین و نیروهای امدادی  درمحل حادثه حضور دارند و اخبار حادثه را از نزدیک به مردم مخابره کرده و کمک زیادی به رفع نگرانی آن ها می کنند، گرچه خبرنگاران قشری که همیشه دلسوزانه در اتفاقات خوب و بد در صحنه حضور دارند و همواره مورد بی توجهی قرار می گیرندا،ین بار نیز باز شاهد بی مهری بودند و برخی از خبرنگاران با هماهنگی ویژه با برخی مسولان و بی توجه به دیگر خبرنگاران به راحتی به منابع اطلاعاتی دسترسی داشته و متوجه هیچ مشکلی در این زمینه نبودند.

روزسوم حادثه:

……………….

از ساعات اولیه صبح جمعه شرایط اطفای حریق رضایت بخش اعلام شده است وزیرنفت در گفتگو با خبرنگاران و پاسخ دهی به سوالات آنان گفته های برخی افراد را که بیان می کنند علت حادثه دلایل خرابکارانه داشته را تکذیب و خاطرنشان می کند: علت حادثه قطعا دلایل فنی بوده که دلایل قطعی آن بعد از بررسی اعلام خواهد شد.

برخی از افراد نیز دلایل آتش سوزی را بی تدبیری مدیران پتروشیمی بوعلی سینا که ۷۰درصد خصوصی می باشد می دانند که بدون توجه به مسائل ایمنی و برای حفظ سودآوری خود و همچنین عدم داشتن تمهیدات لازم و امکانات ایمنی کافی موجب بحران عظیم در منطقه شدند در حالی که می شد با داشتن پنل اجرایی مناسب در مواقع حوادث، آتش سوزی را در روز پنجشنبه مهار کرد و از بروز حوادث بعدی آن و خسارات بسیار جلوگیری کرد.

زنگنه نیز به واکنش برخی کشورهای همسایه به موضوع آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا اشاره میکند و می گوید: متاسفانه برخی کشورهای همسایه پس از این آتش سوزی ابراز خوشحالی کرده اند درصورتی که یک کشور مسلمان نباید نسبت به آسیب دیدن کشور مسلمان دیگر خوشحال باشد.

شهیدی نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی  در این ساعات طی اعلامیه ای کنترل کماکان آتش سوزی را اعلام کرده ومی گوید:عملیات آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا با تدابیر به موقع در کنترل ۱۰۰ درصد ستاد مدیریت بحران می باشد و عملیات  نیز در سه مرحله تا ساعاتی دیگر آغاز خواهد شد که با نظارات مستقیم وزیر نفت اجرا می شود.

مردم شهرستان ماهشهر که تا الان درگیر شایعات لزوم تخلیه دوشهر از ساکنین بودند، شایعه مسدود شدن محور اهواز-بندر امام نیز به نگرانی آن ها افزود، درصورتی که فرماندار شهرستان ماهشهر در گفتگو با خبرنگاران این شایعه را تکذیب کرده و می گوید: تنها برای ساعاتی مسیر جاده ماهشهر-سربندر جهت تسریع در عملیات و تسهیل تردد خودروهای آتش نشانی به محل آتش سوزی مسدود شده بود.

طبق گفته های وزیر نفت عملیات مهار آتش سوزی در روز جمعه ناموفق بوده و همچنان تلاش های ستاد بحران و نیروهای امدای جهت مهار آتش سوزی ادامه دارد. آتش نشانان ازبرخی اقدامات پشتیبانی کارشناسی نشده از نیروهای آتش نشانی از جمله استفاده این افراد ازنوشیدنی های انرژی زا که باعث تپش قلب آن ها شده گلایه می کنند و این موضوع را به بی تجربه گی گروه های پشتیبانی در خدمت رسانی به  نیروهای امدادی در حادثه های عظیمی از این دست ربط می دهند. مرضیه شاهدایی نیز عصر جمعه تهران را به مقصد ماهشهر ترک کرد ودر پتروشیمی بوعلی سینا در کنار اعضای ستاد مدیریت بحران حضور پیدا کرد.

طبق شنیده ها خطری که از سرایت آتش به سایر مخازن نزدیک مخزن c  وجود داشت از بین رفته و عملیات به سرعت در حال انجام است ولی حدود ساعت ۷ عصر جمعه در حالی که اکثر خبرنگاران در حال رصد حادثه از مانیتورهایی که در ۴گوشه سالن ستاد بحران نصب شده اند،بودند. بخشی از بدنه مخزن c شروع به ذوب شدن کرد و مواد درون آن به فضای اطراف آن سرریز شد، بلافاصله تصویر مانیتورها قطع شد و تمام افرادی که در آن سالن بودند به تکاپو افتادند و نگرانی را می شد از چهره برخی از آن ها احساس کرد ولی کارشناس hse حاظر در سالن، ذوب شدن بدنه مخزن و سرریز شدن مواد را نگران کننده نمی دانست چراکه دیوار دورمخزن در این مواقع باعث ایجاد حوضچه اطمینان و جولگیری از خروج مواد به بیرون دیواره ها می شود.

طبق گفته های افراد در حادثه و مشاهده تصاویر حادثه آن لحظه تمام افراد حاظر در صحنه به سرعت محل را ترک کرده و جز دو سه نفر از فرماندهان عملیات آتش سوزی که خطر مرگ را به جان خریده اند همه برای نجان جان خود بی توجه به اثرات خطرناک پس از آن این دو سه نفر را با آتش سوزی مهیب و بی سابقه تنها گذاشتند.و عده ای از افراد دیگر اصلا به محل حادثه بازنگشتند.

فرماندار شهرستان بندر ماهشهر و وزیر نفت در گفتگو با خبرنگاران ذوب شدن بدنه مخزن را عملی بر تسهیل عملیات مهار آتش سوزی دانستند و گقتند: ذوب شدن بخشی از مخزن و سریز شدن مواد آن در حوضچه اطمینان، عملیات را آسان تر می کند و باعث می شود تا ساعتی دیگر آتش سوزی به طور کامل خاموش شود که خوشبختانه تاکنون بعد از اتفاقات اخیر شاهد هیچ گونه تلفات جانی نبوده ایم .

که در این میان کلانتر رئیس سازمان بهداشت و درمان شرکت نفت اهواز و ماهشهر از مراجعه ۳۳ نفر مصدوم از صبح جمعه تاکنون به اورژانس منطقه ویژه خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۵ نفر مداوا و مجددا به محل حادثه اعزام شدند ، ۳ نفر دچار سوختگی سطحی شده و ۵ نفر دیگر نیز بر اثر ضربه به مچ پا عازم بیمارستان شدند.

ساعات پایانی حادثه:

……………..

و اما پس از تخلیه مخزن ۱۸هزار تنی و تقلیل آن به ۳هزار تن و خنک کردن آن و همچنین فوم پاشی از ضلع شمالی مخزن، ساعت ۲ بامداد شنبه آتش پتروشیمی بوعلی سینا خاموش شد که عملیات فوم پاشی تا ساعت ۴:۲۱ بامداد جهت عاری شدن منطقه از هر گونه خطر ادامه داشت.و آتش نشانان این آتش ۳ روزه را شکست داند، قهرمانانی که با جان فشانی به دل آتش سوزی رفته و تمام خطر را به جان خریدند که آسایش بعد از آتش سوزی را مدیون این عزیزان هستیم چراکه کمتر کسی حاظر به چنین جانفشانی هایی خواهد شد.

یکی از آتش نشانان در گفتگو با افراد حاضر در محل حادثه برخلاف تصور خیلی از افراد ازتقدیر و تشکر های مدیران در طول عملیات و روبوسی آن ها  ناراضی بوده که باعث رنجش برخی ازآن ها شده و می گوید این قدردانی ها و توجه زیاد برخی مدیران با وجود تمام مشکلات آتش نشانان و بی توجهی مدیران در روزهای عادی اصلا خوشحال کننده نیست چرا که این رفتارها فقط در زمانی که ما جان خود را به دست گرفته و به دل حادثه می رویم دیده می شود در صورتی که آتش نشانان یکی از اقشار مظلوم جامعه هستند و به گونه ای که بدون توجه به سلامت جان آنان اکثرامکانات آتش نشانی با محیط نامناسب بوده و دوره های آموزشی سالیانه برای فرار از هزینه  هر ۷ الی ۸ سال یکبار برگزار می شود و بعضا برخی از افراد نه تنها آمادگی حضور در حوادث بزرگی چون پتروشیمی بوعلی سینا ندارند بلکه هیچ گونه دوره آموزشی را تا به حال نگذرانده اند که این مورد نه تنها امنیت افراد بلکه امنیت منطقه را با خطرهای جبران ناپذیری رو به رو می کند.

پس از خاموش شدن آتش سوزی وزیر نفت  پس از گرفتن عکس یادگیری با آتش نشانان و تقدیر از آنان در جمع خبرنگاران حاظر شد و چگونگی جبران خسارات را این گونه بیان می کند: برنامه ریزی برای راه اندازی مجدد واحد و رفع مشکلات همین امروز انجام خواهد شد و پیش بینی می شود ظرف دو الی سه هفته دیگر شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به مدار تولید بازگردد.

و همچنین می گوید راه اندازی مجدد برج پارازایلین بوعلی سینا نیاز به زمان بیشتری خواهد بود اما تولید میگازایلین انجام می شود، برای واحد های دیگر نیز برنامه ریزی شده  که خوراک آن ها از همین منطقه و مناطق دیگر از جمله عسولیه تامین می شود و وقفه ای در تولید شرکت های امیر کبیر و تندگویان که خوراک خود را از بوعلی سینا تامین می کردند پیش نیاید.

مردم شهرستان ماهشهر پس از خوشحالی از نجات یافتن منطقه مسکونی شان وتقدیر و تشکر از مسولین و نیروهای امدادی ازموفقیت در عملیات اطفای حریق بدون تلفات جانی، اکنون منتظر پاسخ های مسولین در رابطه با دلایل اصلی بروز حادثه هستند و خواستار رفع نگرانی آن ها از تکرار این قبیل حوادث هستند و همچنین طالب امکانات ایمنی کامل تر و مناسبتر در منطقه می باشند که وزیر نفت نیز در تحریریه شبکه یک سیما در تصدیق این موضوع به لزوم به روز شدن امکانات ایمنی منطقه تاکید کرده و متذکرشده: بایستی به  قوانین زیست محیطی در منطقه توجه ویژه کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • Hanibest نماینده مجلس خودشون قبلاً رئیس ایمنی و آتش نشانی اداره بنار و کشتیرانی بندرامام بوده و اگر اظهار نظری کرده بدون اطلاع نبوده ضمن اینکه خانم مهندس شاهدایی معاون وزیر نفت هم شب قبل در برنامه تیتر امشب شبکه خبر این موضوع رو تایید کرد و گفت تجهیزات اطفای حریق کم بوده و بعضاً جوابگو نبوده.
  • مهندس اگه خدای ناکرده انفجار رخ می داد از شهر بندرماهشهر بر روی کره زمین خبری نبود سربندری ها شهر ما را هم براحتی می گرفتند
  • امیر ممنون از گزارش کاملتون و زحمات خبرنگار محترم. امیدوارم که دیگر این اتفاقات بای کشور تکرار نشود.