پایان بحران در بندماهشهر؛ ستون های «پتروشیمی» همچنان استوار

خورنا – در نهایت پس از چندین ساعت حمله به قلب آتش، شعله‌های عظیم در قلب پتروشیمی بوعلی سینما در ساعت دو بامداد شنبه فروخفت.

 پس از ۶۰ ساعت بحران آتش سوزی پتروشیمی بوعلی ، بالاخره در ساعت ۲ بامداد شنبه این آتش فرو نشست.
پس از نافرجام بودن عملیات اطفای حریق در ظهر روز جمعه ۱۸ تیرماه، از نیمه شب به وقت ماهشهر، عملیات تازه‌ای برای خاموش کردن مخزن ۲۰۰۱C با مدیریت بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت آغاز شد و در نهایت پس از چندین ساعت حمله به قلب آتش، شعله‌های عظیم در قلب پتروشیمی بوعلی سینما فروخفت.
در عملیات بامداد شنبه، فوم ریزی بصورت گسترده در مخزن ۲۰۰۱C بدنه صورت پذیرفت و همزمان مخزن نیز بصورت ویژه با آبپاشی در حال خنک سازی است تا دیواره آن فرو نریزد و ابعاد این آتش‌سوزی بیش از آنچه تاکنون بوده، گسترش نیابد. فومهای مورد نیاز برای این عملیات گسترده از پتروشیمی های منطقه، اصفهان، شهرداری اهواز، پخش فرآوردههای نفتی و سایر بخشها  تامین شده  بود. ضلح شمالی مخزن از بخشهای دیگر مشتعل تر بود که در این بخش فوم ریزی بصورت گسترده تری انجام شد.
با پایان عملیات فوم پاشی گسترده بروی مخزن ۲۰۰۱C، آتش از این مخزن به صفر رسید و مراحل پایانی و خنک سازی مخزن پیگیری شد تا مجدداً اشتعال تازه‌ای بر سر حرارت رقم نخورد. ب
وزیر نفت: برای انجام این کار ملی از همه سپاسگزارم
وزیر نفت از خاموش شدن مخزن ٢٠٠١c پتروشیمی بوعلی سینا در ساعت ٢ بامداد خبر داد و گفت: ازهمه برای انجام این کار ملی سپاسگزارم. بیژن زنگنه که هم اکنون در محل پتروشیمی بوعلی سینا حضور دارد در گفتگو با خبرنگار اعزامی شانا به ماهشهر اظهار کرد: با تلاش سرسختانه، مجاهدانه و فرماندهی عملیات و همچنین تلاش همه آتش نشانها و همکاری شرکتهای پتروشیمی بوعلی سینا، شهید تندگویان، بندر امام و همه دست اندرکاران استان خوزستان، آتش مهار شد.
وی با تاکید بر این که آتش این مخزن هم اکنون مهار شده و در حال تثبیت وضع آن با فوم پاشی داخل مخزن هستند، تصریح کرد: همچنین عملیات خنک کردن مخزن در حال انجام است تا زنجیره آتش تکرار نشود. زنگنه خاطر نشان کرد: کار مهم و دشواری انجام شد و ازهمه برای انجام این کار ملی سپاسگزارم.
بیژن زنگنه، وزیر نفت، بیژن عالی پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و سایر نیروهای عملیاتی هم اکنون در محل عملیات حضور دارند.
شوشان