انتظار استاندار از بانکها: ارائه تسهیلات به بخش تولید

خورنا – از بانک‌ها انتظار نداریم که در خصوص ارائه تسهیلات به بخش تولید از نداشتن منابع بانکی سخن به میان آورند زیرا تمام آمارها حاکی از این است که بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات به بخش تولید و خصوصی سختگیری‌های زیادی می‌کنند.

استاندار خوزستان با بیان این‌که بانک‌‌های استان از نظر ارائه تسهیلات در سطح کشور در آخرین جایگاه قرار دارند، گفت: از بانک‌ها انتظار همکاری بیشتری در زمینه ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی داریم.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که امروز، ۱۵ تیرماه در اهواز برگزار شد، در خصوص طرح اعطای تسهیلات احیاگر اظهار کرد: در رابطه با اعطای این تسهیلات به واحدهای تولیدی، ابتدا سعی کنیم واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و صنعتی نیمه فعال را افزایش ظرفیت دهیم و سپس پیگیر تکمیل طرح‌های تولیدی و کشاورزی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد باشیم.

وی با تأکید بر لزوم حضور مدیران بانک‌های عامل در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزود: در همین کشور زمانی که نرخ تورم ۱۲ یا ۱۳ درصد بود، وام‌ها و تسهیلاتی با نرخ ۳ و ۴ درصد به بخش تولید پرداخت و موجب خالی شدن منابع بانک‌ها شد اما باز هم در بخش تولید نه تنها رشد و جهشی صورت نگرفت بلکه رکودی وسیع و سپس شرایط رکود تورمی در کشور به وجود آمد که خروج از این رکود بسیار سخت بود.

شریعتی خاطرنشان کرد: امکان رقابت واحدهای تولیدی کشور ما نیز با سایر کشورها وجود دارد زیرا در آن کشورها هر چند ممکن است نرخ تسهیلات به بخش تولید کمتر از نرخ سود تسهیلات پرداختی ما باشد اما هزینه‌های تمام‌شده در کشورهای مذکور قابل قیاس با هزینه‌های تمام شده تولید در کشور ما نیست.

وی بیان کرد: هزینه‌های تولید در ایران بسیار پایین‌تر از سایر کشورها است؛ بنابراین امکان رقابت بخش تولید ایران در بازار منطقه‌ای و جهانی وجود دارد که امیدواریم بازارهای مناسبی را به عنوان بازار هدف برای بخش تولید انتخاب کنیم که البته این موضوع مستلزم همکاری دستگاه‌های مربوطه است.

استاندار خوزستان ادامه داد: معتقدم بخش تولید استان به آن میزانی که برخی می‌گویند، افق تیره‌ای ندارد اما وارد کردن شوک به بازار جهت ایجاد تحرک در تقاضای محصولات تولیدی استان، ضروری است.

وی عنوان کرد: اکنون شاهد این هستیم که کشوری مانند ترکیه وارد بازار کشور عراق می‌شود و بازار عراق را از کشور ما می‌گیرد که باید تنبلی و کاهلی خودمان را در این مساله جبران و با همکاری و دست در دست هم گذاشتن این مشکل را نیز حل کنیم.

شریعتی در خصوص نسبت منابع بانکی به مصارف بانکی در استان خوزستان اظهار کرد: در حالی‌که در استان‌های دیگر کشور بیش از ۷۰ یا ۸۰ درصد منابع بانکی مصرف می‌شود، در استان خوزستان شاهد این مساله هستیم که تنها حدود ۵۰ درصد منابع بانکی مصرف می‌شود اما از نظر ارائه تسهیلات بانکی در سطح کشور در رتبه آخر قرار داریم.

وی افزود: حجم مصارف بانکی نسبت به منابع بانکی در استان کم است و این موضوع ممکن است ناشی از سختگیری بیش از حد بانک‌های استان نسبت به بانک‌های سایر استان‌ها در ارائه تسهیلات یا از ضعف‌های بخش خصوصی یا هر دلیل دیگری باشد اما در هر صورت باید بررسی شود.

استاندار خوزستان گفت: از بانک‌ها انتظار نداریم که در خصوص ارائه تسهیلات به بخش تولید از نداشتن منابع بانکی سخن به میان آورند زیرا تمام آمارها حاکی از این است که بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات به بخش تولید و خصوصی سختگیری‌های زیادی می‌کنند.

شریعتی عنوان کرد: متوجه محدودیت‌های بانک‌ها هستیم اما انتظار داریم بانک‌ها در عین صیانت از منابع خود همکاری بیشتری در خصوص ارائه تسهیلات داشته باشند. سازمان صنعت معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی و استانداری نیز باید بر نحوه هزینه شدن تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط غیرفعال، نیمه تمام و راکد ارائه می‌شود، نظارت داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که این اعتبارات در جای درستی صرف می‌شود.