استاندار خوزستان در خصوص رفع مشکلات بندر تجاری شادگان قول مساعد داد

باقر گل فر-خورنا:استاندار خوزستان در سفر شهرستانی خود به شادگان در خصوص رفع مشکلات زیرساختی بندر تجاری شهرستان و هماهنگی با گمرک کشور و سازمان بنادر و دریانوردی قول مساعد داد.

دکتر غلامرضا شریعتی استاندار محترم خوزستان  در سفر به شهرستان های استان خوزستان و سفر به شهرستان شادگان، در نشست مشترک با مدیرکل بنادر و دریانوردی استان،فرماندار شادگان ،نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی ،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ناظر عالی گمرکات خوزستان و فرمانده انتظامی خوزستان به بررسی مشکلات رونق و فعالیت بندر تجاری شهرستان پرداختند.
استاندار خوزستان در این سفر، ضمن بازید از اسکله شیلات شامل بخش های ماهیگیری و قایقرانی، گفت:اعتبارات ساخت این اسکله ملی است که این اعتبارات، حدود دو سال پرداخت نشده است.
وی افزود:امید است، با بررسی مشکل تامین اعتبار پروژه اسکله شیلات شادگان در مرکز، اعتبارات احداث این اسکله شیلاتی بزودی جذب شود.
شریعتی در سخنان خود در سالن اجتماعات بندر تجاری شادگان، افزود:در نشست آتی با رئیس کل گمرک کشور، موضوع صدور برخی مجوزهای گمرکات استان به ویژه گمرک بندر تجاری شادگان مطرح می شود که امیدواریم مجوزهای لازم در این خصوص کسب شود.
استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم اجرایی شدن مصوبه ساخت و راه اندزای بازراچه های عرضه مستقیم کال در دو منطقه شهرستان شادگان، از فرمانداری و شهرداری خواست در این خصوص برنامه ریزی کنند.
وی همچنین خصوص تامین برخی زیرساخت های بندر تجاری شادگان نظیر برق فشار قوی نیز، گفت:طی مذاکره با سازمان بنادر و دریانوردی کشور و با پیگیری اداره کل استان، این مهم پیگیری می شود.
استاندار خوزستان، حفظ اشتغال موجود در بندر تجاری شادگان و لزوم رونق بیش از پیش این مرکز را یادآور شد و افزود:امید است با پیگیری مسئولان استانی و کسب مجوزهای لازم،قوانین گمرکی در این بندر نیز به صورت کامل اجرایی شود.
فرماندار شادگان نیز در این نشست، با تشریح دستاوردهای راه اندازی بندر تجاری شادگان به ویژه در موضوع کاهش جرم و جنایت و افزایش اشتغال مولد، گفت:بیش از هزار نفر در این بندر فعالیت می کنند.
بهروز فرج اللهی گفت:برخی دستورالعمل هایی که از سوی مرکز برای سازمان ها ارسال شده است، همکاری بین بخشی دستگاه ها در یان بندر را کم کرده است که نیاز است در این خصوص با توجه به شرایط شهرستان ها تصمیم گیری شود.
وی ادامه داد:این بندر مجوز واردات کالای تجاری ندارد و بازرگانان تنها می توانند کالای ملوانی همراه مسافر وارد کنند که با آنالیز قیمت، این میزان ورادات نیز کفاف هزینه ها را نمی دهد.
بندر شادگان به عنوان هفتمین بندر تجاری استان خوزستان در مساحتی حدود سه هکتار و با هزینه ای افزون بر ۴٠٠ میلیارد ریال، آبانماه ۱۳۹۳ از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل شد.
این بندر تجاری مشتمل بر دو پست اسکله از نوع شمع و عرشه بتنی به طول ١٠٣ متر و عرض ١٢ متر و دو پل دسترسی می باشد.
این بندر محلی با عمق اسکله حداقل ۵٫۵ متر در شرایط جزر و ظرفیت پذیرش شناورهای زیر ۵٠٠ تن، ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود ١٠٠ هزار تن در سال را دارد و رونق کسب و کار و تجارت در شهرستان شادگان از اهم اهداف بهره برداری از آن به شمار می آید.
برخورداری از ۱۰ هزار مترمربع بارانداز ،٣٣٠ متر مربع سایت اداری، هزار و ۲۰۰ مترمربع انبار مسقف ، ٢٣٠ متر مربع ساختمان گمرک و مخابرات، ٧۵ متر مربع ساختمان گارد، ۶٢ مترمربع ساختمان دیزل ژنراتور، ١١۵ متر مربع ساختمان آتش نشانی و اورژانس و ١٧ متر مربع ساختمان توزین به همراه تجهیزات مربوطه و ٣۵ متر مربع ساختمان پمپ ها همچنین مخزن هوایی و زمینی، از ویژگی های فیزیکی و فنی این بندر به شمار می آید. بندر شادگان در حاشیه خور ابوخضیر که ٢٧ کیلومتر تا دهانه خورموسی فاصله دارد، واقع شده که از طریق یک جاده دسترسی به طول ١۴ کیلومتر به اتوبان بندر امام خمینی (ره) – آبادان متصل می شود.