خوزستان کابینه ای کارآمد و قوی می خواهد/ کاهش تنش های سیاسی و اجتماعی در خوزستان/ لزوم ارتباط استاندار با همه شهرهای خوزستان

خورنا – با استعفای سیاحی معاون عمرانی استانداری خوزستان ، تغییر مدیران و انتصاب معاونین استاندار وارد مرحله ی جدیدی شده و بازار گمانه زنی ها برای کابینه شریعتی استاندار ، در محافل مختلف داغ شده است. در ورای این گمانه زنی ها آنچه نخبگان بر آن تاکید دارند حکیمانه بودن عزل ها و جایگزینی مدیرانی قوی و قدر است تا استان در یکساله ی باقی مانده از دولت یازدهم روی ریل توسعه قرار بگیرد و به ورطه تنش و نزاع گرفتار نشود.

در همین زمینه ولی الله شجاعپوریان عضو شورای شهر تهران و نماینده ی مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی ششم و هفتم در گفت و گویی با شوشان معتقد است که یک تیم قوی و کابینه ای کارآمد باید استان را اداره کند و ضروری ست مدیران باتجربه و متخصص در کنار استاندار باشند تا مشاوره ها و مشورت های صحیح و درست به او برسانند.
خوزستان استانی مورد توجه دولت ها
ولی الله شجاعپوریان به شوشان گفت: خوزستان از جمله استان های پرجمعیت کشور محسوب می شود که به دلیل ظرفیت ها و استعدادهای فراوان ، به تنهایی حجم وسیعی از ثروت کشور در همه زمینه ها از جمله نفت ، پتروشیمی ، صنایع فولاد و پتروشیمی و … در آن نهفته است بنابراین در همه زمان ها به دلیل وجود چنین ظرفیت هایی ، خوزستان همواره مورد توجه دولت ها قرار بوده است.
یک تیم قوی و کابینه ای کارآمد
شجاع پوریان با اشاره به پتانسیل عظیم خوزستان و ضروریت مدیریتی کارآمد در استان گفت: معتقدم و همیشه به این نکته اشاره کرده ام که یک تیم قوی و کابینه ای کارآمد باید استان را اداره کند. به دلیل وسعت ظرفیت ها و همچین مشکلات بیشمار ، استاندار به تنهایی نمی تواند کارها را پیش ببرد و ضروری ست یک تیم قومی ، باتجربه و متخصص در کنار استاندار باشند تا از او حمایت کنند و مشاوره ها و مشورت های صحیح و درست به او برسانند.
ویرایش و بازنگری در برنامه ی توسعه ی استان
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به اصلی ترین و فوری ترین اقدام شریعتی استاندار خوزستان گفت : ضروری ست استاندار جدید ویرایش و بازنگری در برنامه ی توسعه ی استان داشته باشد و اگر تاکنون استان فاقد برنامه توسعه و چشم انداز بلند مدت بوده ضروری ست برنامه ای جامع در همه زمینه ها تدوین و اجرایی شود. در تدوین سند چشم انداز توسعه ی خوزستان از نظرات همه کارشناسان ، نخبگان دانشگاهی استانی و کشوری و حتی خارجی استفاده شود تا برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت در زمان بندی مشخص اجرایی شود و استان روی ریل توسعه قرار بگیرد.
ولی الله شجاع پوریان افزود : نقشه راه توسعه استان یکی از ضروری تیرین نیازهای استان است که با تغییر مدیریت ها دستخوش تغییر نخواهد شد و هر استانداری نیز که بیاید همین راه را در پیش خواهد گرفت.
کاهش تنش های سیاسی و اجتماعی در خوزستان
عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به راهبرد استاندار جدید خوزستان در کاهش تنش های سیاسی و اجتماعی در استان گفت : استاندار جدید باید با مردم و بدنه اجتماعی  ، اقوام ، گروه ها و فعالین سیاسی ، صنوف مختلف ارتباط برقرار کند تا تنش های موجود در خوزستان کاهش یابد. متاسفانه در خوزستان به سمتی گام برداشته که حاشیه بر متن غلبه پیدا کرده است و این حاشیه ها وقت و انرژی زیادی از توان مدیریتی استان را صرف خود کرده است. شریعتی استاندار جدید باید به سمت کاهش این تنش ها حرکت نماید تا بتواند فکر و توان خود را در جهت توسعه استان به کار گیرد.
لزوم ارتباط استاندار با همه شهرهای خوزستان
نماینده اسبق بهبهان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگاه عدالت محور و همه گیر استاندار به شهرهای مختلف استان ، گفت : یکی از مشکلات خوزستان در این سال ها کاهش ارتباط استاندار با شهرهای استان بود. استاندار باید ارتباطش را به همه شهرها معطوف نماید و صرفا یک یا چند شهر مدنظرش نباشد. مردم باید احساس کنند که نماینده دولت در استان ، در بین شان و به فکرشان است.
توزیع متوازن بودجه و منابع اعتباری بر اساس شاخص ها
شجاع پوریان با تاکید بر توزیع متوازن بودجه و منابع اعتباری به همشه هشهرهای استان گفت : میزان منابعی که دولت در پایتخت برای استان ها در نظر می گیرد محدود است و باید سعی شود این منابع بر طبق یک سری شاخص ها به نقاط و شهرهای مختلف استان تخصیص داده شود و توزیع منابع بر اساس لابی و یا موارد دیگر نباشد.
ضروری ترین اقدامات استاندار
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تلاش برای تخصیص عوارض صنایع ملی موجود در خوزستان را یکی از ضروری ترین اقدامات استاندار برشمرد و گفت : صنایع ملی موجود در استان از جمله نفت ، پتروشیمی و …. باید عوارض شان به خوزستان پرداخت شود. دفتر بسیاری از این صنایع در تهران مستقر است که عوارض حاصل از این صنایع کمتر به استان پرداخت می شود و به سوی پایتخت سرازیر می شود.
تعامل و همگرایی استاندار با نمایندگان مجلس
وی ضمن تاکید بر تعامل و همگرایی استاندار با نمایندگان مجلس گفت: حضور نمایندگان خوزستانی در کمیسیون انرژی و ریاست حسنوند نماینده اندیمشک بر این کمیسیون ، فرصت بی نظیری را برای استان مهیا کرده تا با تعامل ، همگرایی و تلاش نمایندگان و استاندار خوزستان ، عوارض حاصل از صنایع در استان هزینه شود.
بررسی و ارزیابی در بخش های مختلف مدیریتی استان
ولی الله شجاع پوریان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : در بحث مدیریتی لازم است استاندار بررسی و ارزیابی در بخش های مختلف مدیریتی استان داشته باشد. وجود مدیران پروازی از جمله معضلات استان است . در این زمینه باید بررسی کارشناسی صورت بگیرد. هر کسی که در استان مدیریت می کند و هر مدیری که به استان می آید باید در خوزستان اقامت کند تا مشکلات و مصائب استان را لمس نماید.
زنگ انتخابات ریاست جمهوری
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ضمن اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت : کمتر از یک سال به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پایان دولت یازدهم باقی مانده است. معمولا زنگ انتخابات در کشور چندین ماه زودتر نواخته می شود و پنج یا شش ماه دیگر فضای انتخاباتی در کشور و استان حاکم می شود. بخش زیادی از انرژی استاندار خوزستان صرف موضوعات مختلف انتخاباتی از جمله مباحث امنیتی و … خواهد شد.
 فرایند تغییر مدیران
شجاع پوریان افزود: استانداران در بحث تغییر مدیران کل مبسوط الید نیستند و دست شان چندان باز نیست. فرایند تغییر مدیران کل و انتصاب مدیران جدید دست و پاگیر است و به صِرف نظر استاندار ، مدیری تغییر نمی کند. در این رابطه نظر نمایندگان ، وزارتخانه های مربوطه نیز تاثیرگذار است. بنابراین فرایند تغییر مدیران بجز مدیران و معاونین حوزه استانداری و همچنین فرمانداران که در حوزه اختیار استاندار است ، فرایندی طولانی مدت و دست و پاگیر است.
تغییر مدیران باید به دور از حاشیه و نزاع باشد
وی افزود : استاندار قبل از روی آوردن به تغییرات ، در وهله ی اول به مدیران فعلی استان اعتماد کامل نماید و از آن ها بخواهد توان و وقت خود را صرف توسعه استان نمایند. در گام دوم باید طی یک ارزیابی ، بخش هایی که نیاز به تغییر مدیریتی دارند سریع شناسایی نماید. جایی که نیاز به تغییر مدیران است ، این تغییرات باید حکیمانه ، بدور از نزاع و با تعامل و همفکری صورت بگیرد تا منجر به تنش نشود.
تعامل و همفکری استاندار و نمایندگان مجلس
ولی الله شجاع پوریان در پایان گفت: استاندار و نمایندگان در کنار اختیارات قانونی که دارند باید در مسائل استان تعامل و مدارا نمایند تا بتوانند به دور از تنش و بدون نزاع ، همّ و غم شان را صرف توسعه استان و حل مسائل و مشکلات خوزستان نمایند.