پرفشاری خون مهم‌ترین علت خونریزی از بینی در بزرگسالان

خورنا: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: خونریزی بینی در کودکان غالباً به راحتی کنترل می‌شود، اما در افراد بالای ۵۰ سال پرفشاری خون علت خونریزی از بینی است و پزشک باید این موضوع را بررسی کند.

دکتر «امیر آب‌آب‌زاده» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع فراوان عارضه خونریزی از بینی اظهار کرد: این عارضه غالباً براثر پارگی عروق بینی ایجاد می‌شود و ۶۰ درصد افراد، به‌ویژه کودکان در سنین کمتر از ۱۰ سال و افراد بالای ۵۰ سال به‌نوعی این عارضه را تجربه کرده‌اند.

وی با بیان این‌که ضربه و یا دستکاری بینی مهم‌ترین علت بروز خونریزی در اطفال است، افزود: اما در سنین بیش از ۵۰ سال پرفشاری خون مهم‌ترین علت بروز خونروی از بینی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به علل موضعی خونریزی از بینی تصریح کرد:تروما و یا ضربه به بینی، دستکاری و یا شکستگی از این موارد است. فرو بردن جسم به داخل بینی، التهاب سینوس و یا عفونت‌های بینی و آلرژی نیز از دیگر علل موضعی هستند که می‌توانند به خونریزی از بینی منجر شوند.

آب‌آب‌زاده با بیان این‌که علل سیستمیک از دیگر علل خونریزی بینی است،خاطرنشان کرد: به طور مثال ابتلا به سرطان‌های خونی، پرفشاری خون و موارد مرتبط با سیستم‌های داخلی بدن که سبب بروز خونریزی بینی می‌شوند در ردیف علت‌های سیستمیک خونریزی بینی هستند.

این جراح گوش، گلو و بینی ادامه داد: اختلالات آناتومیک یا ساختمانی درون بینی و انحراف بینی نیز سبب اختلال در هواگیری و در نتیجه خشکی مخاط بینی و خونریزی می‌شود. تغییرات آب و هوایی مانند هوای گرم، سرد و خشک و یا آلودگی‌های محیطی نیز می‌توانند به خشکی مخاط بینی و بروز حساسیت مزمن در ناحیه بینی منجر شود و همگی از علل خونریزی بینی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: استفاده مداوم از اسپری بینی به علت ابتلاء به آلرژی، خشکی مخاط بینی و خونریزی را سبب می‌شود از همین‌رو استفاده طولانی مدت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. استفاده از اسپری باید زیر نظر و به توصیه پزشک باشد.

آب‌آب‌زاده با بیان اینکه خونریزی بینی می‌تواند از عوارض مصرف برخی داروها باشد، گفت: برخی داروها که برای بیماران قلبی تجویز می‌شوند، مانند آسپرین، با رقیق کردن خون به خونریزی از بینی منجر می‌شود البته این مساله بیشتر در سنین بالا مشاهده می‌شود. همچنین مصرف بیش از حد قرص بروفن نیز می‌تواند به عارضه خونریزی از بینی منتهی شود.

این متخصص گوش، گلو و بینی با بیان اینکه کمبود ویتامین‌های K و C نیز از علل بروز خونریزی بینی است، افزود: افراد غالباً در سن کم در ناحیه عروق قدامی بینی و در سن بالا در ناحیه عروق خلفی بینی به خونریزی دچار می‌شوند. خونریزی‌های ناشی از عروق قدامی (عروق جلوی بینی) راحت‌تر کنترل می‌شوند، اما درمان و کنترل خونریزی‌های ناشی از عروق خلفی دشوارتر است.

وی تصریح کرد: افرادی که در سن بالا به علت پرفشاری خون به خونریزی بینی دچار می‌شوند، ممکن است با علائمی مانند خونریزی از دهان نیز مواجه شوند؛ این موضوع سبب بروز استرس در بیمار و در نتیجه افزایش خونریزی می‌شود. برای درمان این عارضه ابتدا باید آزمایش خون و تست‌های انعقادی بر روی بیمار انجام شود تا پزشک درباره سلامت بیمار مطمئن شود. در کنترل خونریزی بینی آرامش بیمار بسیار مهم است، چون افزایش استرس فرد موجب تشدید خونریزی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: برای کنترل خونریزی در ناحیه عروق قدامی فرد باید علاوه بر کنترل استرس خود، بدن و سر را به سمت جلو خم کند تا خون وارد حلق نشود و از بروز مشکلات تنفسی برای بیمار جلوگیری شود. پس از آن باید قسمت جلوی بینی (عروق قدامی) با دست گرفته شود و پس از گذشت ۵ تا ۲۰ دقیقه خونریزی متوقف می‌شود. در موارد بروز خونریزی خلفی به‌ویژه در سن بالا حتماً باید به پزشک مراجعه شود و در برخی موارد پانسمان داخلی لازم است.

آب‌آب‌زاده گفت: کودکان به‌هنگام خونریزی بینی نباید بینی خود را دستکاری کنند برای کنترل خونریزی بینی کودکان معمولاً با استفاده از پمادهای موضعی، مخاط بینی نرم می‌شود و اگر خونریزی کنترل نشد ممکن است از روش‌هایی مانند سوزاندن عروق سطحی استفاده شود. در خونریزی بینی کودکان می‌توان از پنبه برای کنترل خونریزی استفاده کرد، اما در سن بالا که معمولاً خونریزی به علت پرفشاری خون است، نباید از این روش استفاده شود.

وی افزود: در برخی موارد اختلالات عروق بینی می‌تواند زمینه ارثی داشته باشد. توصیه کارشناسان به افرادی که مکرراً به خونریزی دچار می‌شوند این است که در محیط‌های گرم قرار نگیرند و در روزهای غبارآلود و آلوده تا حد امکان از منزل خارج نشوند. جلوگیری از وارد آمدن ضربه به بینی و چرب نگه داشتن مخاط بینی از دیگر مواردیست که این افراد باید رعایت کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *