رئیس اداره میراث فرهنگی رامهرمز از کشف یک سازه آبی قدیمی در مسیر رودخانه علا این شهرستان خبر داد

خورنا – به گزارش خورنا احسان شیخ‌بارانی  در گفت‌وگو با خبرنگار رامپرس در رامهرمز اظهار داشت: رودخانه اعلا یکی از مهم‌ترین رودهای شهرستان رامهرمز است؛ این رودخانه تا پیش از ایجاد سدی در بالادستش در فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار دارای بستری طغیانی و سیلابی بوده است.

وی ادامه داد: به‌تازگی به دلیل فرسایش دیواره‌های این رودخانه در نزدیکی روستا و محوطه باستانی مشهور تل برمی بقایای یک سازه با مصالحی از قلوه‌سنگ‌های رودخانه و ملاطی از نوع شفته‌آهک و گچ آشکار شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز تصریح کرد: هسته اصلی سازه از قلوه‌سنگ‌های رودخانه‌ای شکل‌گرفته اما در نمای خود از نوعی سنگ‌های مستطیل به‌اندازه ۱۵×۲۵×۷۲ سانتی‌متر که به‌خوبی تراش‌خورده‌اند استفاده‌ شده است و بر روی سطوح خود دارای نشانه تیشه‌ حجاری هستند که به‌خوبی آهنگ ضربات و فن ضربات تراشندِ سنگ را نشان می‌دهد.

وی افزود: ممکن است این سازه بقایای یکی از پایه‌های پل یا پل‌بندی در این محدوده باشد که سیلاب‌های فصلی ویرانگر رودخانه اعلا آن را از بین برده و در زیر رسوبات خود پنهان کرده است.

شیخ‌بارانی گفت: هرچند یک‌تکه سفال بسیار فرسوده شده در ملات این سازه مشاهده شد اما در رابطه با تاریخ‌گذاری این سازه در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد اما بررسی‌های باستان‌شناسی نشان داده‌اند بهره‌برداری و مدیریت منابع آب در این منطقه به‌طور جدی از دوره ساسانی با ساخت پل بند و مجموعه قنات‌های رودخانه‌ای آغازشده و در دوره‌های پس‌ از آن تا دوره قاجاریه و حتی پهلوی اول نیز ادامه داشته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز در پایان از منصور معتمدی مسئول انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی و حکمت دهقان دبیر انجمن، فریدون مرواریدی رئیس کمیته کوهنوردی و علی چهرازی از اعضای هیئت کوهنوردی که در کشف این سازه همکاری و جدیت داشتند تقدیر و تشکر کرد.

فرشید فرجی -خبرنگارخورنا رامهرمز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *