شورای شهر اهواز قاطعانه به ابقای معاونت اجتماعی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رای داد

خورنا – تحت هیچ شرایطی نمی پذیریم معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی ورزشی در پایتخت کتاب ایران، دروازه ورود تشیع و شهر دفاع مقدس، حذف شود.

یکصد و سی و ششمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر اهواز با حضور اعضای شورا، معاونین، مدیران شهرداری و اصحاب رسانه در صحن علنی این شورا برگزار شد. داغترین بحث جلسه امروز بررسی نظر وزارت کشور در خصوص حذف معاونت فرهنگی شهرداری و یا سازمان فرهنگی ورزشی بود اما به جز زیبا صالح پور و جمشید سلحشور، دیگر اعضا بصورت قاطعانه ای خواستار ادامه فعالیت این دو نهاد مهم فرهنگی شهر اهواز شده و حذف آنها را مغایر با فرمایشات رهبر معظم انقلاب دانستند.

اعضای شورای شهر امروز با تصمیمی که در این جلسه گرفتند جلوی وارد شدن یک لطمه بزرگ به حیثیت فرهنگی شهر اهواز را گرفتند و اجازه ندادند حذف نهادهای فرهنگی کلانشهر در پرونده شورای چهارم اهواز ثبت شود.

نطق های آتشین در مخالفت با حذف معاونت و سازمان فرهنگی

سید محمد جواد رضوی عضو شورای شهر اهواز در این خصوص اظهار کرد: اخیراً شهرداری را موظف به اختیار در حذف معاونت فرهنگی و یا سازمان فرهنگی و ورزشی کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز عنوان کرد: اصرار ما بر ابقای هر دو نهاد است زیرا آنها دو کارکرد مختلف دارند، کار معاونت فرهنگی ارائه فکر، تصمیم گیری و برنامه ریزی و کار سازمان فرهنگی، اجرای این تصمیمات است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: معاونت فرهنگی فقط بُعد فرهنگی ندارد بلکه فرهنگی و اجتماعی است و بخشی از وظایف آن در حوزه اجتماعی و شهروندی می باشد.

رضوی افزود: برخلاف استدلالی که مطرح می شود، کار فرهنگی فقط یک هزینه است، بلکه کار فرهنگی یک کار درآمدی است، به نحوی که اگر کمی بیشتر فرهنگسازی صورت گیرد، می توان هزینه های شهرداری در مسائلی مانند استفاده درست از اتوبوس ها و فاضی سبز، مسائل مرتبط با پسماند کاهش یابد.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه سازمان ها و دستگاه های دیگر وظایف مشخص شده ای در چارچوب حیطه کاری خود دارند، پس متولی مسائل فرهنگی شهر کیست؟

سید محمد جواد رضوی ادامه داد: از مسئولانی که در تهران هستند می خواهم اجازه دهند مردمی که در شهر زندگی می کنند تصمیم بگیرند که اولویت شهر چیست.

وی هر گونه تصمیم برای حذف یکی از دو نهاد فرهنگی شهرداری را با فرمایشات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مغایر دانسته و خواستار دقت نظر بیتر کارشناسان وارت کشور و شهرداری اهاز شد.

جانعلی خورشیدی دیگر عضو شورای شهر اهواز هم در این جلسه نسبت به حذف یا ادغام این دو نهاد هشدار داد و اظهار کرد: وزارت کشور باید بداند که شورای شهر، شورای روزهای اول نیست بلکه رشد خودش را کرده است و نباید تصمیمات دولت به آن دیکته شود.

وی با اشاره به اصول مصرح قانون اساسی در خصوص جایگاه نهاد شورا افزود: یا تصمیمات وزارت کشور، در شورای چهارم لوایحی درحال تصویب است که اجحاف در حق سرمایه ملی کشور است.

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه اینجا خانه شهر است و باید صدای ما از این تریبون به دولت برسد، گفت: آیا دولت قصد دارد تا زبان گویای ما را هم بگیرد؟

خورشیدی اظهار کرد: مگر خوزستان پایتخت کتاب ایران نیست؟ مگر خوزستان مهد فوتبال کشور نیست؟ مگر خوزستان دروازه ورود تشیع نیست؟ پس جواب این سوالات را باید با حذف معاونت فرهنگی یا سازمان فرهنگی داد؟

وی افزود: در این شورا معلمان، اساتید دانشگاه، سرداران یادگار دفاع مقدس حضور دارند و دولت باید به حرف آنان گوش دهد.

جانعلی خورشیدی ادامه داد: تحت هیچ شرایطی نمی پذیرم معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی ورزشی در پایتخت کتاب ایران، دروازه ورود تشیع و شهر دفاع مقدس، حذف شود.

همچنین حسین حیدری در این خصوص گفت: شهرداری تهران ۳ سازمان زیر مجموعه ی معاونت فرهنگی اش دارد و اصفهان و تبریز نیز ۲ سازمان زیرمجموعه دارند.

وی افزود: شورای چهارم اهواز بیش از ۸۰ درصد از خواسته های وزارت کشور را قبول کرده و در این زمینه دو معاونت را حذف کرده است، لذا وزارت کشور باید به نظرات اعضای شورا در خصوص حفظ معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی ورزشی احترام بگذارد. اهواز شرایط خاص خود را دارد و بایستی به حساسیت ها و شرایط فرهنگی اجتماعی اهواز توجه شود.

هئشنگ شیرمردی دیگر عضو شورا نیز مخالفت خود با این طرح را اعلام و تاکید کرد: ما نظرات کارشناسی خودمان را می دهیم و در زمینه مسایل فرهنگی دغدغه جدی داریم و اتفاقا عقیده داریم بایستی نهادهای فرهنگی شهر بسط پیدا کنند.

در ادامه حجت الاسلام کاظم سواری اظهار کرد: باتوجه به اینکه شورای چهارم رأی به ایجاد سازمان فرهنگی ورزشی داده است، لذا با حذف آن ما خودمان و رای خودمان را نقض کرده ایم.

وی افزود: شهرهایی که معاونت فرهنگی را از چارچوب شهرداری حذف کرده اند، دغدغه های فرهنگی اهواز را ندارند. ما بایستی دغدغه های فرهنگی بزرگان، علما، اصحاب فرهنگ و هنر را هم در نظر بگیریم، اهواز شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی خود را دارد.

عضو شورای شهر اهواز گفت: برای شورای چهارم اهواز یک عار است باوجود فرهیختگانی که در شورا عضو هستند، معاونت فرهنگی یا سازمان فرهنگی اش حذف شود. این دو نهاد مکمل هم هستند و بدون وجود هریک، کارها ابتر خواهد ماند و این تجربه در دیگر شهرها رقم خورده و اتفاقا ما آخرین هری بودیم که سازمان فرهنگی ورزشی را راه اندازی کردیم!

اما جمشید سلحشور  در نظراتی که با نظر اکثریت قاطع اعضای شورا در تضاد بود در این جلسه گفت: چارت های تشکیلاتی ادارات بالاخره تصویب و اجرایی می شوند لذا بهتر است شورا با وزارت کشور مقابله نکند.

وی پیشنهاد داد: یکی از این دو نهاد باقی مانده و نهاد دیگر در آن ادغام شود.

اما  رامی علاسوند رئیس شورای شهر اهواز با انتقاد از یکی از مدیران وزارت کشور اظهار کرد: چه کسی و چه قانونی گفته است که باید ۶ معاونت وجود داشته باشد؟

وی با انتقاد از معاون برنامه ریزی شهرداری افزود: معاونت ها اتاق فکر هستند و سازمان ها بازوی اجرایی آنها می باشد لذا سازمان بدون معاونت توان اجرا ندارد و معاونت بدون سازمان نیز توان تصمیم گیری نخواهد داشت.

علاسوند گفت: چرا هر موقع بنا بر حذفی باشد، به سراغ فرهنگی می آیند؟ معاونت و سازمان فرهنگی، مکمل هم هستند و باتوجه به ژئوپولتیک امنیتی و قومی استان باید هر دو نهاد باقی بمانند.

وی تاکید کرد: شورای شهر اهواز به هیچ وجه زیر بار چنین تصمیمی نخواهد رفت و سایر کلانشهرها هم همین نظر را دارند.

وی تاکید کرد: شهردار محترم بی تردید بدون لحاظ کردن دیدگاهها و نظرات اعضای شورای شهر، چارتی را به وزارت کشور پیشنهاد نخواهد کرد.

همچنین غلامرضا سبزعلی عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: شورا می تواند هر دو نهاد را نگه دارد و یا می تواند معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را ایجاد کند.

وی در عین حال افزود: دولت یازدهم تاکنون کمکی به شهرداری اهواز نداشته است پس چرا باید تابع محض آنها بود؟ چه دلیلی دارد هرآنچه آنها گفتند را انجام بدهیم بدون اینکه اثر مثبتی برای شهر اهواز داشته باشند؟

مریم ابریشمکار دیگر عضو شورا نیز گفت: بصورت قاطعانه با حذف سازمان فرهنگی ورزشی و معاونت فرهنگی شهرداری مخالف هستم و معتقدم شورای چهارم در سال آخر فعالیت خود نباید وارد این حاشیه سازی های غیرکارشناسی بشود، حاشیه هایی که شهرهای موفقی مانند تبریز و اصفهان و مشهد و تهران اصلا حتی آنها را مورد توجه و بررسی هم قرار نمی دهند.
در پایان نیز اعضای شورا رأی به ابقای هردو معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اهواز دادند.

 

مدیریت زمین های ورزشی باید در اختیار مردم باشدمریم ابریشم کار عضو دیگر شورای شهر اهواز در خصوص مدیریت زمین های ورزشی محلات اظهار کرد: قرار بود مدیریت زمین های ورزشی در اختیار مردم باشد اما در بعضی مکان ها، زمین های ورزشی در اختیار افراد خاصی قرار گرفته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه زمزمه های واگذاری این زمین ها به گوش می رسد، جوانان توان پرداخت هزینه های بالای کرایه این اماکن برای مدت یک ساعت را ندارند.

ابریشم کار اظهار کرد: زمین های ورزشی ساخته شده برای تمام مردم اهواز است و نه فقط یک منطقه خاص.

 

طرح سوال از شهردار

در ادامه این جلسه طرح سوال حجت الاسلام قربانعلی سعادت نیا عضو شورای شهر از شهردار اهواز از سوی هیات رئیسه اعلام وصول شد.

جمشید سلحشور در این رابطه گفت: شهردار باید طبق قانون حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده نسبت به پاسخگویی اقدام نماید.