افقه: تغییر در کادر مدیریتی استانداری، ضروری است

خورنا -دکتر افقه گفت: استاندار جدید نیاز به کادر مدیریتی مجرب و توانمند دارد و با این تیم و کادر مدیریتی بجا مانده از قبل ، حتی بهترین استانداران هم نمی توانند موفق شوند.

دکتر سید مرتضی افقه یک چهره ی شناخته شده ی اقتصادی ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. وی دارای دکترای اقتصاد توسعه از دانشگاه بیرمنگام کشور انگلستان می باشد و تا به امروز ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز ، مدیر کلی برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی- استانداری خوزستان، معاونت سیاسی- امنیتی استانداری خوزستان و مدیر کلی دبیرخانه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی را در رزومه ی کاری خود دارد.
به گزارش شوشان ، وی معتقد است که استاندار جدید خوزستان در گام اول باید اولویت های استان را بازنگری و بازبینی نماید و بر اساس واقعیت ها و نگاه غیرشعاری  ، برنامه توسعه ی استان را دقیق تر تدوین نماید. افقه شرط موفقیت شریعتی را کادر مجرب و توانمند مدیریتی می داند و می گوید: با این تیم و کادر مدیریتی بجا مانده از قبل ، حتی بهترین استانداران هم نمی توانند موفق شوند.
اولویت بندی مسائل و معضلات استان سخت و دشوار است
دکتر افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان ضمن اشاره به مشکلات و معضلاتی که خوزستان از آن رنج می برد گفت : شاید اولویت بندی برنامه هایی که استاندار جدید باید در راس کاری خود قرار دهد سخت و دشورا  باشد چرا که استان با مشکلات عدیده ای – هم کیفی و هم کمّی – مواجه است و اولویت بندی این مسائل سخت و دشوار است.
وی ادامه داد: معضلات و مسائلی که خوزستان با آن روبروست هم در بخش اقتصاد و هم در بخش های سیاسی و اجتماعی استان هویداست. بنابراین استاندار جدید خوزستان شاید بهتر است در گام اول اولویت های اصلی استان را بازبینی نماید.
وجود کادری مجرب و توانمند از مدیران و کارشناسان
دکتر مرتضی افقه وجود کادری مجرب و توانمند از مدیران و کارشناسان را ضرورت نیاز مدیریتی استان برشمرد و گفت : استاندار جدید اگر می خواد موفق شود نیاز به کادری قومی و توانمند در اهواز و سایر شهرستان ها دارد چرا که خوزستان فقط اهواز نیست و لازم است استاندار یک بازنگری مدیریتی در همه سطوح داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت : با این تیم و کادر مدیریتی بجا مانده از قبل حتی بهترین استانداران هم نمی توانند موفق شوند و اقدام جدی در زمینه رفع مشکلات انجام دهند. نهایت امر این است که با این تیم مدیریتی می تواند صرفا وضع موجود را حفظ کرد که این هم چندان مطلوب نیست.
تنش ها به حداقل برسد
افقه با اشاره به بی تدبیری ها در مدیریت سیاسی و اجتماعی استان گفت : خوزستان دارای ترکیبی متنوع از اقوام مخلتف است که در سال‌های نه چندان دور با وفاق و صمیمیت در کنار هم زندگی می‌کردند و این وفاق بهترین سرمایه اجتماعی در منطقه بود. با این وصف، به دلیل بی‌تدبیری‌های فراوان در شیوه مدیریت سیاسی و اجتماعی استان، مدت ‌هاست که زمینه تضاد و تقابل بین اقوام استان به تهدیدی جدی تبدیل شده است. استاندار جدید باید بتواند این تنش ها را به حداقل برساند و در زمینه حل معضلات از توان نخبگان در همه سطوح نهایت بهره را ببرد.
ضرورت تدوین برنامه توسعه استان و نگاه غیرشعاری
به گزارش شوشان ، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تدوین برنامه توسعه استان اشاره کرد و گفت : یکی دیگر از اولویت های استاندار جدید ، تدوین برنامه توسعه بر اساس طرح های مطالعاتی دقیق و غیر شعاری است. در این زمینه باید رابطه استان با طرح های ملی مشخص شود. متاسفانه منافع حاصل از طرح های ملی همچون نفت ، پتروشیمی و صنایع فولاد و … در استان به دلیل برخی بی تدبیری ها به خارج از استان سرازیر شده و صرفا ضرر و زیان های حاصل از آن به استان می رسد. استاندار جدید باید تلاشش بر این باشد که سود طرح های ملی در استان ماندگار شود و هم خوزستان از منافع آن بهره ببرد و هم کشور . در این خصوص می طلبد که استاندار استراتژی توسعه استان را مستقل از واحدهای ملی پایه گذاری نماید و بر اساس پتانسیل ها و ظرفیت های موجود برنامه ریزی نماید چرا که دل بستن به سهم طرح هایی همچون نفت ،  پتروشیمی ها و صنایع فولاد و … باعث می شود اولویت های استان را نادیده بگیریم.
بی‌تدبیری‌های مدیران مرکزی و محلی
این استاد دانشگاه شهید چمران بیان کرد: اگر چه ویژگی‌هایی که استان خوزستان را به منطقه‌ای حیاتی برای کشور تبدیل کرده است برای همگان روشن است اما تکرار آنها خالی از اهمیت نخواهد بود؛ اکثریت قریب به اتفاق ذخایر و معادن نفت که اقتصاد کشور هنوز به آن وابستگی شدید دارند در استان خوزستان است، به همین دلیل می توان ادعا کرد که خوزستان قطب اصلی اقتصاد کشور است و شریان حیاتی کشور به مدیریت مطلوب آن وابسته است. دوم آنکه خوزستان با داشتن سه نوع مرز خشکی، مرز آبی رودخانه ای، و مرز آبی دریایی، استراتژیک ترین استان کشور است. سوم آنکه به جز نفت، خوزستان یکی از قطب‌های بزرگ کشاورزی کشور است، به طوری که ضمن این‌که پیوسته جزو سه تولید کننده اول گندم کشور است، انحصار تولید شکر را نیز دارد. به علاوه، خوزستان یکی از قطب‌های اصلی صنعت بخصوص در صنایع ذوب فلزات و پتروشیمی است؛ ضمن این‌که بیش از ۳۰ درصد تولید برق کشور از این استان تأمین می‌شود.
 وی خاطرنشان کرد: اگرچه نقاط قوت فوق برای استان فرصت‌هایی بالقوه بوده‌اند، اما بی‌تدبیری‌های مدیران مرکزی و محلی باعث شده تا این فرصت‌های بالقوه به تهدیدهائی بالقوه برای استان و کشور تبدیل شوند. این تهدیدهای خودساخته به اندازه‌ای اهمیت دارند که اگر از آنها غفلت شود ممکن است به مشکلات انباشته تبدیل شوند و رفع آنها پرهزینه باشد.
نخبگان ما هنوز به بلوغ لازم نرسیده‌اند
به گزارش شوشان ، دکتر مرتضی افقه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دلایل عقب ماندگی استان گفت : در وهله اول نخبگان استان در مقاطع و مراحل مختلف مقصرند. همان‌طورکه طی سال‌های گذشته مشاهده شده، بسیاری از نخبگان ما هنوز به بلوغ لازم نرسیده‌اند و رفتارهای غیرتوسعه ای از خود بروز می دهند. برخلاف نظر دیگران که استان های دیگر و مرکزنشینان را عامل عدم توسعه خوزستان می دانند ، اما معتقدم که عوامل داخلی و درون استانی و محدودنگری ها و نگاه غیرتوسعه ای ، عامل اصلی عقب نگه داشته شدن استان از روند توسعه است.