رئیس کمیسیون انرژی مجلس: از ظرفیت مناطق نفت خیز برای توسعه کشور استفاده می شود

خورنا – فریدون حسنوند با تقدیر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به خصوص نمایندگان خوزستانی این کمیسیون که با وحدت، تلاش و ایثار مقدمه انتخاب وی را به عنوان رئیس کمیسیون انرژی فراهم کردند افتخاری برای استان خوزستان رقم زدند، اظهار کرد: حوزه فعالیت این کمیسیون مرتبط با وزارت خانه های نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی است و این کمیسیون از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است.

وی افزود: کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در حوزه هایی مثل نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی های نو، آب و برق فعالیت می کند و در کنار این موارد، کمیته هایی فعالیت می کنند که به عنوان بازوهای اجرایی و نظارتی این کمیسیون عمل می کنند.

نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کمیته ها شامل کمیته های نفت، گاز، پتروشیمی، حقوقی و قرادادها، برق و نیروگاه ها و کمیته اقتصاد مقاومتی و دفاع از تولیدات داخلی هستند. ما درصدد هستیم یک کمیته جدید در خصوص معضلات و مشکلات اجتماعی مناطق نفتخیز که در دورن و بیرون از سیستم شرکت های نفتی وجود دارند راه اندازی کنیم تا به صورت تخصصی نسبت به حل این مشکلات و آسیب ها اقدام شود.

وی در خصوص نقش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توسعه خوزستان نیز بیان کرد: تمام تصمیمات کلان کشور در حوزه انرژی و همچنین ارائه لوایح و تصویب قوانین در کمیسیون انرژی مجلس انجام می شود. به همین دلیل این کمیسیون از اهمیت و حساسیت بالایی به خصوص برای خوزستان که قطب انرژی کشوربه شمار می رود، برخوردار است.

حسنوند توضیح داد: برای نمونه در حوزه مناطق نفت و گاز در سراسر کشور قانونی به نامه «سه در هزار نفت» داشتیم که بعد به «دو درصد نفت» تبدیل شد. ما در کمیسیون انرژی به دنبال این هستیم که در برنامه توسعه این قانون را کمک ها به مناطق همجوار نفت را به «سه درصد نفت» تبدل کنیم تا بهره مندی مردم ساکن در مناطق نفتخیز از این موضوع بیشتر شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: واقعیت این است که موضوعاتی مثل نفت و گاز و پتروشیمی مثل یک شمشیر دو لبه است. از یک طرف منابع اقتصادی سرشاری برای کشور هستند و از طرفی دیگر معضلات و مشکلاتی به خصوص در استان های خوزستان، بوشهر و ایلام برای مردم و محیط زیست ایجاد می کنند که ما بنا داریم برای این موضوع شورای عالی انرژی را فعال کنیم.

حسنوند بیان کرد: ضمنا از هفته آینده وزرا و معاونان آنها با حضور در کمیسیون، نسبت به ارائه گزارش کار خود اقدام می کنند. همچنین تمام سرمایه گذاری هایی که برای رونق این بخش ها لازم است به صورت جدی رصد و پیگیر می شود.

وی تاکید کرد: در کمیسیون انرژی مجلس تلاش می کنیم از تمام ظرفیت های این کمیسیون برای رونق مناطق نفت خیز در حوزه اشتغال، عمران و مسائل اجتماعی استفاده کنیم تا نگرانی مردم همجوار مناطق نفتی را با تصویب قوانین و اجرای پروژه های مناسب رفع کنیم.

منبع: آرا نیوز