گزارش یک شایعه

خورنا – شایعه را ” خبری که برای باور همگان مطرح می شود ولی رسما تایید نمی شود ” تعریف می کنند . به عبارت دیگر طرح شایعه با نیت تاثیر گذاری و باور دیگران بیان می شود . البته هر شایعه مخاطب خاص و بازار مشخصی دارد . روز گذشته وزیر رفاه در جریان سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به “فضای شکل گرفته علیه دولت ” به یک شایعه منتشر شده علیه دولت اشاره کرد و گفت : “یک روز می گویند کودکی در بیمارستان عسلویه پول نداشته، مرده. به سرعت این خبر را از ۵، ۶ جا منتشر می کنند. ما رفتیم و سه ماه را بررسی کردیم،‌ دیدیم اصلا چنین ورودی ای به بیمارستان وجود نداشته است”.
انتشار این شایعه و خبر کذب همزمان با موضوع صدور حکم قضایی شلاق کارگران صورت گرفت و احتمالا منتشرکنندگان آن می خواستند از حساسیت ایجاد شده استفاده کنند و خبر نادرست خود را گسترش دهند . به همین منظور در خبر آورده شده بود که پدر کودک کارگر است و بدلیل ناتوانی در پرداخت هزینه یک میلیون تومانی بیمارستان بچه خود را از دست داده است .
پس از انتشار این خبر با دستور دکتر ربیعی موضوع پیگیری شد و مشخص شد که این خبر به طورکلی کذب است . طبق گزارش بیمارستان تامین اجتماعی عسلویه در بازه زمانی که شایعه فوق الذکر مدعی بود کودک به بیمارستان برده شده است ، ۲۲۳۸ ویزیت در بیمارستان صورت گرفته و هیچ موردی مبنی بر عدم پذیرش کودک وجود نداشته است . از سوی دیگر هزینه پذیرش بیمارستان سیصد هزارتومان می باشد
که تمامی کارگران شاغل در عسلویه که دارای دفترچه تامین اجتماعی می باشند ویزیت آنها رایگان است . در همین زمان در درمانگاه کنگان نیز ۱۲۳۳ مراجعه کننده به پزشک وجود داشته است که هیچ مورد نزدیک به آنچه شایعه مدعی بود وجود نداشته است .
ذکر این موارد و توضیحات به این دلیل ضروری است که تاکید شود دقت و هوشیاری مخاطبان به‌ویژه فعال فعالین مدنی، روزنامه‌نگاران و کاربران فضای مجازی نقشی بی‌بدیل در مرگ و پایان شایعه ها دارد به‌ویژه شایعاتی که امید، شادابی و نشاط جامعه را هدف قرار می دهند. همین جا ضروری است اشاره ای به سخنان رهبر انقلاب اسلامی در تبیین جنگ نرم علیه نظام داشته باشیم. ایشان تاکید دارند “دشمن در جنگ نرم تلاش دارد با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطاتی پیشرفته و با شایعه و دروغ پراکنی و استفاده از برخی بهانه ها، میان آحاد مردم تردید، بدبینی و اختلاف ایجاد کند.”
جمع بندی اینکه، این ایام برخی شایعات و اخبار نادرست مانند تعطیلی پارس الکترونیک در دولت تدبیر و مرگ کودک یک کارگر در عسلویه، امید مردم را هدف قرار داده است. “امیدی” که اگر وجود نداشته باشد هیچ سیاست و برنامه ای موفق نخواهد شد. با این وصف ضروری است با هوشمندی تلاش مضاعفی برای مقابله با شایعات و هجمه های تبلیغاتی داشته باشیم.