گفتگوی دوستانه خورنا با آقای محسن روشن ضمیر داور بین المللی بسکتبال کشور

مهدی چاروسائی| ورزشی خورنا – مصاحبه ی اختصاصی خورنا با آقای محسن روشن ضمیر داوربین المللی بسکتبال کشور در زیر می آید:

خورنا:سلام شما یکی از داوران جوان مسابقات لیگ برتر کشور بودین لطف کنید خودتان را معرفی کنید؟
به نام خدا محسن روشن ضمیر هستم،دوار بین المللی فدارسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران
در حال حاظر ۳۴ سال سن دارم کارشناس تربیت بدنی هستم و در حدود ۱۶ سال است که به امر قضاوت بسکتبال مشغول هستم.

خورنا:ایا داوری شغل اصلی شماست یا در زمینه دیگر هم فعالیت دارید؟
خیر،بنده به کار آزاد هم مشغول هستم.

خورنا:بپردازیم به مقوله ی داوری شما از چه سالی به امر داوری وارد شدید؟
من در ابتدا بازیکن بسکتبال بودم.در تمام رده های سنی برای استان خوزستان بازی کردم و کاپیتان تیمهای منتخب استان خوزستان بودم و چندین بار هم در اردوهای انتخابی تیم ملی نوجوانان و جوانان و دانش آموزی کشور هم شرکت کرده ام.در سال ۷۹ در سن ۱۸ ساگی اولین دوره کلاس داوری درجه سه موسوم به دوره داوران جوان زیر ۲۰ سال را زیر نظر استاد جعفریان گذروندم و قبول شدم و از اون سال زمانی که در اوج کار بازیکنی خودم بودم وارد عرصه قضاوت بسکتبال شدم و در سال ۲۰۱۲ در کلینیک بین المللی داوری بسکتبال که در کشور لبنان برگزار شد شرکت کردم و موفق به دریافت مدرک بین المللی داوری از فدارسیون جهانی بسکتبال FIBA شدم.

خورنا:چطوری جزء داوران لیگ برتر شدید؟
بعد از مدتی که دوره های ارتقاء داوری رو گذروندم و کم کم با پیگیریهای که انجام دادم از سال ۸۸ در زمان جناب آقای نوربخش اولین قضاوت لیگ برتر خودم را بین تیمهای ذوب آهن اصفهان و هیات شهرکرد انجام دادم.

خورنا:به نظر شما داوری ایران در چه سطحی است ؟
سطح قضاوت داوران ایرانی بسیار خوب است اما به این معنی نیست که ایده آل باشد.در هر صورت نواقصی هم وجود دارد که باید برطرف شود.در فصل گذشته با برگزاری دو کلینیک بین المللی داوری با دعوت از مدرسان مطرح جهانی از سوی فدارسیون کمک شایانی به قضاوت داوران ما در کل سطوح لیگ شد.

خورنا:شما خودتان هم ریس کمیته داوران استان خوزستان هستید،نظرشما در رابطه بامیدان دادن به داوران جوان چی موافق هستید یا مخالف؟
حتما موافق هستم.باید روی جوانها سرمایه گزاری کرد.تو هر زمینه ای تو هر رشته ای باید استعدادیابی شود.نفرات نخبه و مستعد شناسایی بشوند و کار آنها زیر نظر گرفته شود.کاری که از زمان ورودم به هیات بسکتبال استان به عنوان مسول کمیته داوران هم سو و هم جهت با کمیته داوران فدارسیون بسکتبال کشور در حال انجام است.باید با دادن آموزشهایی مختلف چه از نظر اخلاقی و چه از لحاظ فنی به رشد و شکوفایی داوران جوان کمک کرد.
قضاوت بسکتبال از جمله سخت ترین و دشوار ترین قضاوتهای رشته های ورزشی کل دنیا میباشد که نیاز به پیگیری و ممارست بسیاری دارد.زمان زیا به همراه تمرین بسیاری لازمه که یک داور بسکتبال بتونه آنچه که همگان به راحتی از بیرون نشستند و با خیال راحت میبینند رو ببیند،قضاوت کند و در نهایت سوت بزند یا نزند.

خورنا:در خصوص آن صحنه نادری که فصل گذشته در بازی بین تیمهای شیمدور و نیروی زمینی اتفاق افتاد و شما بر خلاف نظر همه به درستی قضاوت کردید توضیح دهید؟
در یک ضدحمله وحید دلیرزهان از تیم نیروی زمینی اقدام به زدن دانک کرد که با قدرت و سرعت زیاد این کار را انجام داد و توپ بعد از عبور از حلقه به سر خودش که دقیقا زیر تور قرار داشت برخورد کرد و توپ از درون سبد به بیرون برگشت که طبق قانون زمانی توپ گل محسوب میشود که هم از حلقه و هم تور عبور کند یا بعد از عبور از حلقه در تور بماند که به لطف خدا این صحنه دیدنی برای من اتفاق افتاد و با اطمینان تمام گل را رد کردم.

خورنا:درپایان هرصحبتی باقی ماند بفرمایید؟
جا دارد که از زحمات و حمایتهای بی دریغ جناب آقای نوربخش ریاست محترم اسبق کمیته داوران فدارسیون کشور تشکر و قدردانی کنم.ایشان خیلی برای داوران جوان در زمان تصدی خودشان تلاش کردند.بعد از ایشون آقای آبکاریان متصدی این پست بودند که خیلی برای رشد و بالا بردن سطح دانش داوران کشور تلاش کردند و در حال حاظر آقای واحدپور ریاست وقت کمیته داوران فدارسیون بسکتبال را عهده دار هستند که با تلاش و پیگیریهای فراوان در حال کشف استعدادهای جدید و میدان دادن به جوانهای جویای نام هستند کمال تشکر و سپاس و قدردانی را دارم.
و در نهایت از جناب آقای محمود مشحون ریاست محترم فدارسیون بسکتبال ایران مراتب تقدیر،تشکر و قدردانی خودم اعلام میدارم که همیشه حامی قشر زحمت کش داوران کشور بودند و هستند.
با تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سعید قنواتیان با سلام جا دارد از آقای قاطع و آقای پرنیاک بخاطر توجه به امر قضاوت بسکتبال تشکر و قدردانی گردد ، در دوره های نه چندان دور جایگاه بسیار ضعیفی در قشر داوران بسکتبال کشور داشتیم ولی با حمایت این عزیزان افرادی چون آقای محسن روشن ضمیر و دیگر داوران در کنار تیم های پرافتخار برای بسکتبال خوزستان افتخارآفرینی میکنند . به امید کسب جایگاه درخور و شایسته برای خانواده بسکتبال خوزستان .
  • ناشناس اقای روشن ضمیر کارشون رو خیلی عالی انجام میدند امیدوارم همیشه در کارشان موفق باشند