تاراج بستر متروکه رودخانه علاء رامهرمز در خاموشی مسؤولان+ تصاویر

خورنا –بستر متروکه رودخانه علاء رامهرمز در خاموشی مسؤولان و مراکز نظارت‌کننده به‌صورت غیرمجاز به یغما می‌رود.

به گزارش رامپرس از رامهرمز، بستر رودخانه علاء این شهرستان تنها رودخانه‌ای است که از حاشیه شهر می‌گذرد و در سال‌های دور که بارندگی‌ها بسیار زیاد بود و سدی بر سرراه این رودخانه بزرگ نبود، آورد شن و ماسه توسط سیلاب‌ها بسیار زیاد بود و بستر رودخانه هر ساله مملو از آورد می‌شد.

در این زمینه سنگ‌شکن‌های متعددی یکی پس از دیگری ایجاد شد و اغلب بدون این‌که عوارضی را نصیب شهر کنند به برداشت از این منبع ملی اقدام می‌کردند تا اینکه به علت برداشت‌های بیش‌ از حد و خطراتی که بستر رودخانه را تهدید می‌کرد بهره‌برداری از بستر رودخانه علاء تعطیل شد و معادن کوهی را در حاشیه روستای جوبجی از توابع رامهرمز برای برداشت تحویل سنگ‌شکن داران دادند.

در حال حاضر حدود ۲۰ سنگ‌شکن‌دار در حاشیه روستای جوبجی رامهرمز از معادن این منطقه در حال برداشت هستند؛ اما وقتی‌که از حاشیه روستاهای باصدی و صندران در حومه رامهرمز که در نزدیکی بستر متروکه رودخانه علاء است عبور می‌کنی، نمونه بارز برداشت غیرمجاز شن و ماسه و تخریب اراضی ملی و انفال و بیت‌المال را طی سال‌های متمادی مشاهده می‌کنی که توسط برخی از سنگ‌شکن داران و دلالان به‌صورت غیرمجاز برداشت‌شده است.

* زمین‌های کشاورزی را به قیمت ارزان می‌خرند

یکی از اهالی روستای صندران در این باره به خبرنگار ما در رامهرمز گفت: زمین‌های کشاورزی منطقه را به قیمت ارزان می‌خرند و پس از تملک شبانه برداشت می‌کنند.

وی افزود: ابتدا برداشت‌ها از زمین‌های کشاورزی صندران شروع شد و بعد به روستای «زر زوری»، «باصدی حاج بارون» و روستای گرک رسید.

یکی دیگر از اهالی روستا نیز اظهار داشت: برداشت‌های غیرمجاز و حفر گودال‌های عظیم علاوه بر این که چهره محیط‌زیست را دگرگون کرده و ضربه‌های جبران‌ناپذیری را در آینده به منطقه وارد خواهد کرد حاشیه امنی برای معتادان شده است.

وی افزود: این برداشت‌ها طی سال‌های متمادی صورت گرفته و هنوز هم به‌صورت شبانه و غیر مجاز توسط افراد مختلف برداشت می‌شود با وجودی که برخی از آن‌ها اعمال قانون شده‌اند ولی سئوال اصلی این است که آیا این گودال‌های عظیمی که به وجود آمده را می‌توان به حال سابق خود برگرداند؟

به گزارش خورنا از رامهرمز، با توجه به تأکید قانون‌گذار و دستگاه‌های نظارتی در برخورد قانونی با متعرضان به اراضی رودخانه‌ای و جلوگیری از تخریب و تغییرکاربری‌های غیرمجاز که برداشت غیرمجاز شن و ماسه از مصادیق بارز تغییر کاربری غیرمجاز است. کدام دستگاه متولی صیانت از اراضی بستر متروکه رودخانه موردنظر برای استیفای حق دولت، اموال بیت‌المال و انفال و جبران خسارت و اعاده وضع به حال سابق که حراست از آن را بر عهده داشته وهم اکنون به یغما رفته است چه جواب عملی دارند.

 

فرشیدفرجی-خبرنگارخورنا-رامهرمز