رونق تجاری شلمچه مهمترین دغدغه ی اتاق بازرگانی خرمشهر

در نشست تخصصی صادرکنندگان و مسئولین مشکلات مسائل پیش روی صادرات از مرز شلمچه بحث و بررسی شد.

خورنا – سید احمد حسینی فر ریاست اتاق بازرگانی خرمشهر در نشست بررسی مشکلات بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی به عراق از مرز شلمچه، با قدردانی از همکاری هنگ مرزی، گمرک، سازمان منطقه آزاد اروند، اداره استاندارد و نماینده صنعت، معدن و تجارت در روان سازی صادرات از مرز، گفت: صادرات کالا به عراق از مرز شلمچه برخی زیرساخت های لازم را ندارد و برای افزایش صادرات لازم است، نشست هماهنگی با طرف عراقی برگزار شود.

وی ادامه داد: برای پیگیری رفع مشکلات صادرکنندگان کالا به عراق، نشست مشترکی با حضور دست اندرکاران در استانداری خوزستان برگزار شد که در این رابطه قرار بر تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات صادرات از این مرز به مدت ۱۵ روز  شد.

حسینی فر افزود: در این نشست در خصوص مشکلات صادرکنندگان نظیر نبود دستگاه و گیت بازرسی ایکس ری برای کنترل تردد خودروهای حامل کالا، میزان تعرفه های گمرکی، مشکلات صدور مانیفیست و اختلاف نظر کشور واردکننده با ایران زمانی و تغییر ساعات رسمی کشور بحث و بررسی شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خزمشهر در بخش دیگری از سخنانش، نبود انسجام در نرخ تعرفه های طرف عراقی را از دیگر مشکلات صادرکنندگان کالا از این مرز بیان کرد و افزود: تعرفه های اخذ شده از سوی طرف عراقی ها، منسجم و یکسان نمی باشد و برای کاهش انسجام در نرخ کرایه کامیون ها، راه اندازی اتحادیه حمل و نقل در عراق است.

حسینی فر همچنین مذاکره با مسئولان عراقی در خصوص تقاضای کفیل و اخذ آزمایش خون از تاجران و صادرکنندگان را مشکلات صادرکنندگان کالا از مرز شلمچه عنوان کرد و گفت: لازم است برای آسان شدن صدور روادید برای تجار ایرانی این مهم از سوی کنسولگری انجام شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر نیز در این نشست هماهنگی گفت: استان خوزستان به رغم کسب رتبه سوم کشور، در برنامه ریزی صادرات و هماهنگی با کشورهای مجاور از برنامه زمانبندی عقب تر است.

عبدالامیر ربیهاوی تشکیل میزگرد تجاری با کشور عراق را ضروری خواند و گفت: لازم است اتاق بازرگانی نیز به عنوان بخش خصوصی متولی صادرات از مسئولان سیاسی کشور و استان خوزستان بخواهد تا نشست مشترکی با طرف عراقی داشته باشند. ربیهاوی همچنین با بیان نبود ثبات قانون در عراق، گفت: یکی از موانعی که دولت عراق سر راه صادرات کالای ایرانی به کشور قرار داده است، داشتن تاییدیه گواهی مبدا در سفارت است که پیشتر این گواهی در اتاق بازرگانی صادر می شد و مشکلی نبود.

رئیس گمرک شلمچه نیز در این نشست گفت: طبق سیاست های کلان گمرک ایران صادرات با تشریفات گمرکی از راه دور انجام میشود و این روند صادرات را تسهیل می کند.

قیام محمودی افزود: اردیبهشت ماه سال جاری ۴۲۰ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۱۰۷ میلیون دلار از مرز شلمچه صادر شد. وی تعطیلی ۱۰ روزه کشور عراق را از عوامل کاهش صادرات طی دو ماه اخیر دانست و گفت: امیدواریم براساس برنامه، امسال روند رو به رشدی در صادرات به کشور عراق داشته باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *