دود، نفس تفرجگاه های دزفول را به شماره انداخت!

خورنا -قُل قُل قلیان را عشق است!
: پرده اول: به پیشنهاد یکی از فامیل قرار شد شام را در پارک دولت صرف نماییم،بار و بندیل را بستیم و با اهل فامیل و خانواده به پارک رفتیم در آن همه پارک، به دنبال جایی می گشتیم که در همسایگی مان مانند کوره های آجرپزی سابق دود نفسمان را بند نکند! اما مگر پیدا می شود! چهار نفر بودند و سه قلیان را چاق کرده بودند و حالا دود به آسمان نده ،پس کی بده!! و با موبایلهایشان نیز آهنگهای آنور آبی گذاشته بودند و برای خود صفا می کردند؛ کمی آنسوتر نیز که منقلی بزرگ به راه بود و سیخ های کباب دل هر حاضری را به طمع می انداخت، الحمدالله در طرف چپ ما خلوت بود اما این خوشحالی دیری نپایید که گروهی آمدند و اولین وسائلی که زمین گذاشتند دو قلیان بود؛ که با خود گفتم واویلا… جای همه خالی. خودم دست به کار شدم و گفتم به آن چند جوان با رعایت همه جوانب تذکر بدهم، به آنها با احترام گفتم: ببخشید، ما بچه باهامون است و دود قلیانهای شما ما را اذیت می کند اگر امکان دارد یا نکشید و یا کمی آنطرفتر بروید! آنها نیز با احترام گفتند: ما اول اینجا آمدیم، شما بروید جای دیگر!! با این جواب دندان شکن دریافتم که با اینها نمی شود وارد بحث شد و بی خیال شدم. چشم انداختم خبری از مأموری هم نبود که لااقل آنان تذکر دهند. خلاصه شام را با دسر و طمع دود قلیان میل کردیم جای همه خالی. واقعاً یک سئوال:به نظرتون این خانواده هایی که با قلیون میان پارک،میان یه هوایی عوض کنن،یا هوای پارک رو عوض کنن
پرده دوم: رفیقم می گفت:توی پارک و کنار رودخانه جون می دهد برای قلیان!! گفتم: خوب این دود مردم را اذیت می کند ،می خواهی بکشی لااقل برو یک گوشه و نه اینکه وسط مردم! اما کو گوش شنوا. رفیق گفت: چقدر عقب مانده هستی. آمدن پارک و کنار آب، بدون قلیان؟! از قافله عقب هستی؟!
پرده سوم: قلیان چیزی نیست که بخواهیم در خصوص مضراتش در مطلبی بنویسیم چرا که بارها و بارها از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شده است و امروزه همه می دانند و آمارها نشان می دهد میزان زیان ناشی از مصرف قلیان ۴۰ برابر سیگار است و این در حالی است که خطر یک ساعت استعمال قلیان ۲۰۰ برابر سیگار است. پدیده ایی که امروزه روزبه روز در حال افزایش در قشر جوان به سمت پایین و حتی در بین خانم ها و یا ساده تر بگوییم که امروز استفاده از قلیان دیگر خانوادگی شده است. امروزه استفاده از قلیان، یک مد و یا به قول امروزی ها باکلاسی معرفی شده است. در بسیاری از شهرها قلیانها را حتی از سفره خانه جمع آوری کرده اند. همین دو هفته قبل بود که خبر شکستن صدها قلیان در اهواز رسانه ایی شد. هنوز برخی هم درک نکرده اند که دود این قلیانشان باعث اذیت مردم می شود و این زیرپا گذاشتن حق الناس است. مسئولان امر باید با برنامه ریزی مانع عده ایی شوند که در تفرجگاه ها قلیان استعمال می کنند.
شنیدن این جمله از سوی مسئولان که قلیان در تفرجگاهها ممنوع نیست و فقط باید مکان خاص و مشخص برای این کار تهیه دید، یعنی صدور مجوز به برپایی قلیان سراها!! و پاک کردن صورت مسئله و آسانترین راه ممکن. دستگاههای فرهنگی شهرستان در این جور مواقع و اماکن است که می توانند توانایی خود را اثبات نمایند.
یقیناً مطالبه مردم جمع آوری و فرهنگ سازی است تا ایجاد قلیان سرا. در این شرایط نیاز است مسئولان ورود جدی تری به آسیب های اینچنینی که می توانند به سلامت جوانان لطمه وارد کند داشته باشند و جلوی رواج چنین آفتهایی را در جامعه بگیرند. البته باید رسانه ها و نیز خود مردم در فضای مجازی که این روزها هر شخص عضو چندین گروه مجازی است در این خصوص فعال شود و به گونه ایی شود که کشیدن قلیان در اماکن تفریحی مزموم انگاشته شود و این کار را تجاوز به حقوق دیگران دانست.
پایگاه خبری انصارحزب الله دزفول