با فاجعه آلاینده های نفتی خوزستان چه باید کرد؟؟

خورنا -هژیر کیانی اظهار کرد:  طی نامه‌ای از وزیر نفت خواسته‌ایم هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آلاینده‌هایی که زندگی را به کام مردم خوزستان تلخ کرده است اقدام و مسئولیت رفتارهای این وزارتخانه با محیط‌زیست طبیعی و انسانی استان را بپذیرد.

وی تصریح کرد: این وزارتخانه نسبت به اصلاح شیوه‌های ضد محیط زیستی بهره‌برداری از منابع طبیعی که زندگی را برای مردم دشوار ساخته است عمل کند.

کیانی اذعان داشت: رهاسازی صدها تن آلاینده‌های نفتی در شبانه‌روز تخلف آشکار این وزارتخانه و شرکت‌های تابعه است و تمامی خسارت‌های وارد شده به مردم و محیط‌زیست از طریق این فعالیت‌ها بر عهده وزارت نفت است.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست خوزستان بیان کرد: وزیر نفت باید ضمن پاسخ‌گویی به مردم و  فعالان محیط‌زیست، هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح شیوه‌های غلط بهره‌برداری پایان دهد که ضروری‌ترین بخش اصلاح این نوع رفتارها اصلاح و حذف آلاینده‌های ناشی از فلرها یا مشعل‌هایی است که کلان‌شهر اهواز  را در رده آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار داده است.

این مقام مسئول افزود: از دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کشور می‌خواهیم با استناد به اصل ۵۰ قانون اساسی و ابلاغیه مهم مقام معظم رهبری درباره سیاست‌های کلی محیط‌زیست کشور که بر جرم انگاری محیط‌زیست تأکید شده است به موضوع آلودگی‌های نفتی توسط وزارت نفت در خوزستان ورود کرده و مردم را از این رویه نادرست وزارت نفت و آلوده‌سازی هوای خوزستان و به‌ویژه کلان‌شهر اهواز نجات دهند.

هژیر کیانی خاطرنشان کرد: رشد برخی بیماری‌ها در استان خوزستان و افزایش مراجعه‌کنندگان بیماری‌های سرطان به بیمارستان‌های استان در نتیجه آلودگی‌های محیط زیستی بوده و تداوم این روند خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره جامعه وارد خواهد کرد.

وی یادآور شد: فعالان وطن‌دوست محیط‌زیست استان، همچنان بر خواسته خود مبنی بر رهاسازی تمامی حق‌آبه تالاب هورالعظیم پافشاری می‌کنند و منتظر رهاسازی کامل حق آبه تالاب هورالعظیم توسط وزارت نفت و نیرو هستند.

کیانی بیان داشت: لازم به یادآوری است که در هفته‌های اخیر بخشی از حق‌آبه مسدود شده تالاب هورالعظیم توسط سازمان آب و برق خوزستان رهاسازی شد، اما با توجه به هجوم ریزگردهای ناشی از کانون‌های داخلی ضرورت دارد تمامی مساحت خشکانیده شده تالاب توسط وزارت نفت آبگیری شود.