هفته ای برای میراث

خورنا – سید ابراهیم موسوی: در روزهای گذشته شاهد بزرگداشت هفته میراث فرهنگی در خوزستان بودیم. علی رغم اینکه هفته میراث فرهنگی سالهاست در تقویم رسمی کشورمان وجود دارد برای اولین بار در خوزستان مراسم بزرگداشت این هفته با این سطح و کیفیت مناسب توسط اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان برگزار شد که نوید بخش است. در این زمینه ذکر نکاتی لازم است.

۱- برای اینکه هفته میراث فرهنگی در اذهان عامه مردم جایگاه مناسبی پیدا کند و شهروندان خوزستانی با دغدغه های دوست داران میراث فرهنگی خوزستان بیشتر آشنا شوند برگزاری مستمر چنین مناسبت هایی ضروری است. اصولا استمرار در هر کاری یکی از مهمترین راههای رسیدن به هدف است . بزرگداشت چنین هفته مهمی در اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خوزستان باید به رویه ای ثابت تبدیل شود و تنگناهای بودجه ای و موارد دیگر نمیبایست عاملی برای بی توجهی به مقوله میراث فرهنگی در خوزستان باشد. از این جهت عدم بزرگداشت شایسته این هفته در سالهای گذشته یکی از نقاط ضعف این اداره کل بوده که مراسم امسال نشان از تغییر این رویکرد نامناسب به موضوع میراث فرهنگی است.
۲- حوزه کاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دارای تنوع و گستردگی بسیاری است.  در کنار این مهم بودجه اندک و مشکلات اینچنینی این سازمان هم وجود دارد. با علم به این واقعیات سوالی که به ذهن خطور میکند این است که “برای جبران عقب ماندگی خوزستان در این عرصه ها چه باید کرد؟ “
به عقیده نگارنده ، ما برای رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه های سه گانه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری چاره ای جز استفاده از پتانسیل همه دستگاههای اجرایی خوزستان نداریم. فقط با همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان با ادارات و نهادهای دیگر میتوان تحولی در این حوزه ها ایجاد کرد. امضای تفاهمنامه ، تعریف پروژه های مشترک و …نقطه آغازی برای این موضوع است. خوشبختانه در بزرگداشت هفته میراث فرهنگی خوزستان نشانه های امیدوار کننده ای از  توجه به این موضوع جلب توجه میکند. برنامه های مشترک با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ، سازمان آب و برق خوزستان ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و امضای تفاهمنامه مشترک با خانه مطبوعات و …تاییدی بر این مدعاست.
 باید از مدیران همه دستگاههای دخیل در این برنامه ها تشکر کنیم که در دو راهی تعصب سازمانی و  همکاری برای پاسداشت میراث فرهنگی خوزستان گزینه دوم را برگزیدند. بر دوست داران میراث فرهنگی خوزستان هم لازم است چنین اقدامات شایسته ای را مورد حمایت قرار دهند.
۳- در روزگاری که رسانه های جمعی همچون تلویزیون و ماهواره و شبکه های اجتماعی متنوع فرد فرد ما را آماج اخبار و اطلاعات متنوع میکنند هر کشور و فرهنگی سعی در ترویج فرهنگ و آیین و سنن خود در سطح منطقه ای و جهانی دارد. برای اینکه ما در این میان حرفی برای گفتن داشته باشیم ثبت و نگهداری از میراث گرانقدر فرهنگی ایران و در ابعاد کوچکتر آن میراث فرهنگی خوزستان بسیار مهم و حیاتی است. هفته میراث فرهنگی خوزستان نشان داد زمینه های متنوعی در خوزستان وجود دارد که میبایست به آنها توجه کرد و اجازه نداد به بوته فراموشی سپرده شوند.
از میراث معنوی هشت سال دفاع مقدس گرفته تا تاریخچه ارزشمند صنعت نفت. نباید از این نکته کلیدی غافل شویم که ثبت و پردازش این میراث گرانبها و معرفی آن به ایرانیان و جهانیان نقطه شروع تحول در حوزه های مورد علاقه دوست داران میراث فرهنگی است. ما میبایست ویژگی های منحصر بفرد خوزستان را در حوزه های مختلف اول به هموطنانمان و پس از آن به جهانیان معرفی نماییم.  بزرگداشت هفته میراث فرهنگی خوزستان نقطه آغاز این راه است و همه دوست داران رشد و پیشرفت خوزستان میبایست در پی تقویت این راه باشند.