مدیر جهاد کشاورزی رامهرمز از بهره‌برداری از فازهای یک و دو شبکه آبیاری فجر رامهرمز تا آخر سال جاری خبر داد

خورنا – به گزارش خورنا سید محمدرضا حسنی  در  رامهرمز اظهار کرد: شبکه آبیاری و زهکشی فجر رامهرمز جزئی از اراضی طرح آبیاری مارون در دشت سلطان‌آباد و با وسعت ۳ هزار و ۹۹۲ هکتار اراضی ناخالص و ۳ هزار هکتار اراضی خالص دارای یک‌رشته کانال انتقال و کانال اصلی به طول ۵ کیلومتر و ۵ رشته کانال درجه ۲ به طول ۳۷۰ کیلومتر و کانال‌های درجه ۳ و ۴ جمعاً به طول ۹۸۰ کیلومتر است.

وی ادامه داد: برای دفع زه‌آب ناشی از آبیاری و رواناب حاصل از بارندگی چند رشته زهکش اصلی به طول ۱۵ کیلومتر و چند رشته زهکش درجه سه و چهار جمعاً به طول ۶۲۰ کیلومتر و تعداد ۱۸۵ ابنیه احداث‌ شده است.

مدیر جهاد کشاورزی رامهرمز تصریح کرد: بهره‌برداری از شبکه اصلی فجر از سال ۱۳۷۶ آغاز و اجرای شبکه فرعی تاکنون انجام‌ نشده است که پس از گذشت قریب به ۲۰ سال به برکت برخورداری شهرستان از طرح مقام معظم رهبری، اعتبار لازم برای بازسازی و تکمیل این شبکه آبیاری تخصیص و هم‌اکنون عملیات تسطیح و زهکشی توسط دو شرکت مجری فنون کرخه و جهاد نصر کرمان در این ناحیه در حال اجرا است.

وی با اشاره به مشکلاتی نظیر بالا آمدن آب سطح زیرزمینی، شور شدن خاک، توزیع نامناسب آب و راندمان پایین مصرف آب به دلیل عدم اجرای شبکه فرعی آبیاری و زهکشی فجر گفت: دلایل فوق مهم‌ترین عوامل کاهش شدید تولید و عملکرد دشت سلطان‌آباد، باوجود ظرفیت بالقوه آن محسوب می‌شوند.

حسنی در پایان گفت: سالانه بیش از ۵ هزار تن از کل تولیدات کشاورزی شهرستان مربوط به حوزه شبکه فجر است که با تعامل کشاورزان منطقه و تعهد شرکت‌های مجری تا پایان سال بالغ‌بر ۲ هزار هکتار از اراضی زیر پوشش این شبکه به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرشیدفرجی-خبرنگارخورنا-رامهرمز