اجلاس زیست محیطی شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر

باقر گل فر-خورنا:مدیرکل دفتر بررسی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور: شرکتهای پتروشیمی بایستی بعد از استقرار ISO ها، به ابزارهای مدیریتی و کنترلی زیست محیطی دیگر مجهز شوند.

اجلاس زیست محیطی شرکتهای مستقر در این منطقه با حضور مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و مقامات این سازمان در استان و شهرستان برگزار شد.

در این جلسه، مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر استفاده از ابزارهای مدیریت محیط زیست، گفت: از ۲۵ سال پیش تاکنون رویکرد صنایع پتروشیمی بسیار به سمت حفظ منابع طبیعی گرایش پیدا کرده و هم اکنون همه ی ما دغدغه ی بهبود شرایط زیست محیطی را داریم.

ضیاالدین الماسی، عمل در این وادی را نیازمند ابزارهای مدیریتی و کنترلی دانست و افزود: دیگر ISO14001 که استانداردی عمومی برای مدیریت محیط زیست است کارایی گذشته را ندارد و شرکتها بایستی در گام بعد به ابزارهای بهتر مجهز شوند.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری بر تقویت ظرفیتهای مدیریتی، خاطر نشان کرد: توجه به عملکرد زیست محیطی شرکتها، در آخرین استانداردهای ISO14001مورد تاکید قرار گرفته است. عملکرد زیست محیطی باید خود را در سه شاخص نمایان سازد.

الماسی، شاخصهای وضعیت، شاخصهای عملیات و شاخصهای مدیریتی را سه شاخصی معرفی کرد که بایستی اقدامات زیست محیطی خود را در بهبود این شاخصها نشان دهد وگرنه اینگونه تلاشها سود چندانی نخواهند داشت.

وی کنترل این شاخصهای سه گانه را از وظایف مدیران صنایع دانست و اهمیت آنها را گوشزد کرد: یک در هزار میزان فروش، حداقل مبلغی است که شرکتهای بایستی به عنوان یک الزام قانونی در زمینه ی بهبود شاخصها سرمایه گذاری کنند.

ضیاالدین الماسی، انجام اقدام اصلاحی بر روی گزارشهای عدم انطباق را بیرون برنده شرکتها از بن بست معرفی کرد و خاطر نشان کرد: این اقدامات اصلاحی بایستی در قالب یک پروژه و مانند پروژه های تولیدی، فرایند مدیریت پروژه روی آن اجرا شود.

وی ارزیابی چرخه ی محصول و ارزیابی چرخه‌ی کربن و آب (Carbon & water footprint ) را دیگر ابزارهای برون رفت از بن بستهای موجود دانست و اشاره کرد:  از صنایع میخواهیم که واکنش در شرایط اضطراری را از ایمنی صرف، به حوزه ی محیط زیست توسعه دهند.

در ادامه لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ضمن ارائه ی گزارشی، آخرین وضعیت مسائل این حوزه و اقدامات انجام شده شرکتهای منطقه را تشریح کرد.

در این جلسه نمایندگان مدیریت، مسئولین HSE و محیط زیست شرکتهای پتروشیمی بوعلی سینا، شهید تندگویان، بندرامام، مارون، رازی، اروند، فجر، امیرکبیر، خوزستان، فارابی، شیمی تکس و تخت جمشید، پالایشگاه و پخش آبادان، و بندرصادراتی ماهشهر در کنار مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان منطقه ویزه اقتصادی پتروشیمی حضور داشتند.

در ادامه ی جلسه از طرف برخی از نمایندگان شرکتهای پتروشیمی پیشنهاد شد که عوارض آلایندگی که معادل یک درصد از فروش شرکتهاست، به صندوقی جهت اجرای پروژه های زیست محیطی هدایت شود.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به عنوان بزرگترین هاب صنعت پتروشیمی کشور، با قرارگیری در شمال خور زنگی، همواره مورد توجه و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. پنج تصفیه خانه ی فعال، ۲ تصفیه خانه در حال احداث و ۲ تصفیه خانه در دست مطالعه در این منطقه برای حفاظت از اکوسیستم طبیعی خور زنگی از آلودگی پسابهای این صنعت وجود دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مهندس طاهری کیانوش راد خوزستان باید به ” کارگاه بزرگ حضور بخش خصوصی ” تبدیل گردد و بجای منازعه و ستیزه گری ، به محلی برای تعامل و سازش درآید. برادر! مگه بجزء صنعت معدن و تجارت موضع مهمتری درکشور وجود دارد مدیریت صنعت معدن و تجارت ماهشهر در شرایط بحرانی است رییس این اداره که راس تخلفات است بجای برخورد و برکناری ایشان روز به روز بیشتر پیشرفت میکند معیار اصلاح طلبان چیست؟ که متخلفین چنین جایگاه والای دارند؟!