برگزاری همایش ناخدابزرگ پورشهریار رامهرمزی

خورنا – در همایش بزرگداشت ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی، پژوهشگر تاریخ و تمدن ایران گفت: با پاس‌داشت بزرگان و گذشتگان خود و برگزاری همایش‌ها می‌توانیم فرهنگ ایران و ایرانی را توسعه دهیم.

به گزارش خورنا از رامهرمز، حمدالله آصفی در همایش ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی اظهار کرد: تاریخ مجموعه‌ای از پندآموزی‌هاست، وقتی که از تاریخ سخن می‌گوییم گاه خداشناسی، گاه یک دادگاه و گاه دیوان داوری است.

وی با بیان اینکه تمدن و فرهنگ دوباره یک واقعیت هستند و از هم جدا نیستند، لذا فرهنگ انباشتی از فرهنگ‌های دیرین است تأکید کرد: بشر نیاز به عجایب نامه‌ها دارد و یکی از این کتاب‌ها، عجایب نامه هند است که ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی در سده چهارم هجری می‌زیست نوشته است.

پژوهشگر تاریخ و تمدن ایران با بیان اینکه بزرگ پور شهریار در کتابش به ما مردم‌شناسی، جغرافیا و گیتاشناسی یاد می‌دهد و همچنین به دریا شناسی و خداشناسی نیز اشاره می‌کند خاطرنشان کرد: بزرگانی که داریم پشتوانه‌ای برای اکنون و آینده هستند و با این پشتوانه دشمنان نمی‌توانند با ما رو به‌رو شوند.

آصفی گفت: با پاس‌داشت بزرگان و گذشتگان خود و برگزاری این‌گونه همایش‌ها می‌توانیم فرهنگ ایران و ایرانی را توسعه دهیم.

در همایش بزرگداشت ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی، مدیر بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر از قدمت ۵ هزار ساله ایرانیان در دریانوردی خبر داد و گفت: ایرانیان در توسعه دریانوردی دنیا تأثیرگذار بوده‌اند.

عبدالکریم مشایخی  در همایش ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی در این شهر اظهار کرد: تاریخ و قدمت دریانوردی ما ایرانیان اگر از دوره عیلام شروع کنیم به حدود ۵ هزار سال می‌رسد و بوشهر پل ارتباطی با جنوب شرق آسیا، دریای عمان و هند بوده است.

وی ادامه داد: ارتباط تنگاتنگی بین ناخدا پور شهریار رامهرمزی و تمدن بندر سیراف وجود دارد و روی کتاب عجایب هند می‌بایست یک کار عمیق و تاریخی صورت گیرد.

این پژوهشگر ایران‌شناسی تصریح کرد: با بررسی کتب تاریخی، دوره‌های مختلف تاریخی و سفرنامه‌های دریایی از دریانوردان ایرانی می‌توان گفت که برخلاف آنچه یونانیان گفته‌اند ایرانیان دریا ترس نبوده بلکه در توسعه دریانوردی دنیا تأثیرگذار بوده‌اند.

مشایخی تأکید کرد: ناخدا بزرگ رامهرمزی از رامهرمز به سیراف آمد و از راه بندر سیراف به هند و سایر کشور‌ها سفر کرد.

وی در پایان گفت: کتاب عجایب هند این ناخدای رامهرمزی یکی از اسناد مهم در عرصه دریانوردی ایرانیان است که دوره تاریخی دریانوردی ما را به‌نوعی رقم می‌زند.

ضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در همایش ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی گفت: سابقه دریانوردی ایرانیان در خلیج‌فارس به سده‌ها و قرن‌های دور می‌رسد.

عبدالحسین کنین  در ادامه همایش ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی بابیان سختی‌های دریانوردی اظهار کرد: دریانوردی کاری بس دشوار و پرمخاطره است که از همه‌کس برنمی‌آید و کسی که به‌عنوان ناخدا در شناوری مسؤولیت آن را به عهده می‌گیرد باید حافظ جان خدمه و محموله آن باشد.وی ادامه داد: بنا به گفته مورخان، سابقه دریانوردی ایرانیان به دوره هخامنشیان و ساسانیان می‌رسدین استاد و مدرس دانشگاه تصریح کرد: در دوره اسلامی نیز بندرهای باعظمتی چون سیراف، بخیرم، مهربان، جنابه و… وجود داشت که نشانه دریادلان ایرانی همچون ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی بوده است که با کشتی‌های بادبانی خود دریاها و اقیانوس‌ها را می‌پیمودند.کنین در پایان گفت: امروزه وارثان این دریادلان جوانانی هستند که پهنه خلیج‌فارس و دریای عمان و اقیانوس هند را درمی‌نوردند تا نام ایران و ایرانی و خلیج‌فارس برای همیشه جاودان بماند.

پژوهشگر بنیاد ایران‌شناسی در همایش ناخدا بزرگ پورشهریار رامهرمزی گفت: افسانه‌ها و داستان‌ها به‌عنوان یک میراث ناملموس و شفاهی می‌تواند نسل‌ها را به هم پیوند دهد.

مهرداد کریمی در  همایش ناخدا بزرگ «پور شهریار رامهرمزی» در این شهر اظهار کرد: عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش جایگاه خاصی در افسانه‌های کهن ما دارد ضمن این‌که افسانه‌ها و داستان‌ها به‌عنوان یک میراث ناملموس و شفاهی نسل‌ها را به هم پیوند می‌دهد

وی ادامه داد: در حوزه‌های فرهنگی باید گنجینه‌ها را پیدا کرد و به نسل‌های بعدی خود انتقال داد تا بتوانیم میراثی ماندگار برای آیندگان داشته باشیم.

پژوهشگر بنیاد ایران‌شناسی با تأکید بر داستان‌های ذکرشده در کتاب عجایب هند، نوشته ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی تصریح کرد: داستان‌های این کتاب با داستان‌های آورده شده در کتاب هزار و یک‌شب و سندباد بحری قابل‌مقایسه است و برخی از محققین معتقدند شاید داستان‌های سندباد برگرفته از این کتاب باشد.

در پایان این همایش به تعداد ۲۰ نفر از اساتید، پژوهشگران و محققین و مجریان این همایش از سوی ستاد برگزاری همایش، تندیس و لوح تقدیر اهداء شد.DSC_0015 DSC_0021 DSC_0031 DSC_0052 DSC_0104 DSC_0118 ۱۱۱۱

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *