خوزستان پذیرای استاندار غیربومی نیست!

خورنا – سازمان دانشجویان و دانش آموختگان خوزستان در نامه ای به وزیر کشور ضمن برشمردن فضای سیاسی و اجتماعی خوزستان ، خواستار انتصاب یک استاندار بومی در خوزستان شده است.

به گزارش خورنا، در این نامه که نسخه ای از آن در اختیار  آراس قرار گرفته آمده است: فضای عمومی استان در شرایط فعلی پذیرای استاندار غیر بومی نیست . از سوی دیگر لیستی بلندبالا از مدیران مجرب و توانمند خوزستانی را می توان نام برد که هم اکنون در مناصب بالای دولت دولت تدبیر و امید مشغول به فعالیت هستند .

متن کامل نامه  سازمان دانشجویان و دانش آموختگان خوزستان به وزیر کشور

وزیر محترم کشور
با عرض سلام و تبریک اعیاد شعبانیه

ابتدا لازم است از زحمات بی شائبه حضرتعالی و همکاران شما دروزارت کشور )بویژه عزیزان نیروی انتظامی (که زمینه ساز برگزاری انتخاباتی امن ، سالم و باشکوه ، بودید تشکر و قدردانی نماییم .  در خصوص تغییر غیرمنتظره استاندارخوزستان و گمانه زنی ها برای انتخاب استاندار جدید چند نکته را خدمت شما مطرح می کنیم به امید آنکه مورد توجه قرار گیرد :

۱-    پیشنهاد می شود دلایل تغییر ناگهانی دکتر مقتدایی از سمت استانداری خوزستان به طور صریح و شفاف اعلام شود. به هرحال این حق مردم است که بدانند دلایل وزارت کشور برای تغییر عالی ترین مقام اجرایی استان چه بوده است .

۲-    خوزستان سرزمین عجیبی است، پر از تناقضات. پر از قابلیت ها و فرصت ها، تهدید ها، ضعف ها . هنوز پیامدهای ۸ سال جنگ تحمیلی و ملاحظات امنیتی بر این استان سایه افکنده است . با این وصف ضروری است در انتخاب استاندار خوزستان دقت و حساسیت لازم وجود داشته باشد. بویژه ضروری است مطالبات مردمی و فضای عمومی شهروندان بویژه درشرایط فعلی مد نظر باشد.

۳-    در خصوص انتخاب استاندار جدید توجه به موارد زیر می تواند کمک کننده باشد :

الف- فضای عمومی استان در شرایط فعلی پذیرای استاندار غیر بومی نیست . از سوی دیگر لیستی بلندبالا از مدیران مجرب و توانمند خوزستانی را می توان نام برد که هم اکنون در مناصب بالای دولت دولت تدبیر و امید مشغول به فعالیت هستند و یا سوابق روشن و قابل دفاع مدیریتی حتی در حوزه وزارت کشور دارند که قطعا با توجه به شناخت و اشراف به مسائل خوزستان برای تصدی استانداری خوزستان به مراتب از یک فرد غیر بومی مناسب تر به شمار می روند . با این وصف پیشنهاد می شود از بین مدیران خوزستانی که به گفتمان اعتدال اعتقاد و باور دارند فردی با کفایت ، توانمند ، خوشنام و پاک دست که توسعه نگری ویژگی بارز وی باشد و بتواند ضمن ایجاد تفاهم و ائتلاف بین همه گروه های سیاسی و اقوام مسیر پیشرفت خوزستان را هموارتر کند انتخاب گردد.

ب- تحلیل رفتار انتخاباتی مردم خوزستان در انتخابات نشان می دهد که گرایش عمومی مردم به رویکردی اعتدال گرایانه است که اهتمام اصلی خود را صرف ارتقا رفاه عمومی مردم و ایجاد آرامش و رونق اقتصادی نماید .

ج- بدیهی است که انتخاب استاندار در حیطه اختیارات دولت است اما مناسب تر آن است که در انتخاب استاندار نماینده ولی فقیه و روحانیون موثراستان ، نمایندگان منتخب مردم ، تشکل ها و احزاب سیاسی حامی دولت ، چهره های ملی اصلاح طلب خوزستانی محل مشورت باشند . تحلیل ما این است که این امکان وجود دارد که فردی متعلق به رویکرد اعتدالی دولت اما مورد وفاق و اجماع حداکثری به عنوان استاندار خوزستان انتخاب شود .

۴-    بحران آب و مسائل مرتبط با انتقال آب، مشکلات محیط زیستی بویژه موضوع ریزگردها ، بیکاری ، ایجاد اشتغال ، توسعه کشاورزی ، بحران مهاجرت از استان ، آسیب های اجتماعی ، جذب سرمایه و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض مسائل مهمی هستند که استاندار آتی خوزستان باید در چارچوب گفتمان اعتدال سیاست مشخص و راهبردی برای مواجه با آنان داشته باشد .

در پایان سازمان دانشجویان و دانش آموختگان استان خوزستان ( سدا) به عنوان یکی از تشکلهای عضو ائتلاف امید تاکید می کند که تدبیر دولت امید باید این باشد که سکانداری استانداری خوزستان به فردی خوزستانی ، کارازموده و مجرب سپرده شود تا با محور قرار دادن منافع ملی ، در تامین منافع منطقه ای کوشا باشد و در تصمیم گیری و اجرا مصادق اعتدال گرایی باشد و همچنین به رشد و توسعه همه جانبه و رعیت حقوق شهروندان تعهد داشته باشد .

سازمان دانشجویان و دانش آموختگان خوزستان – اردیبهشت ماه ۱۳۹۵