شناسایی ۴ هزار جفت فلامینگو در تالاب بین‌المللی شادگان

خورنا: در طرح حلقه‌گذاری پرندگان جوجه‌آور خوزستان، بیش از ۴ هزار جفت فلامینگو در تالاب بین‌المللی شادگان شناسایی شد.

به گزارش خورنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، حلقه‌گذاری پرندگان در زیستگاه‌های جوجه‌آوری در جزایر خور موسی و دهانه خلیج فارس که محل تخم‌گذاری پرندگان مختلف است، طی چهار مرحله انجام و در جریان این حلقه‌گذاری تعدادی از جوجه‌های این پرندگان حلقه‌گذاری و بیومتری شد.

در این طرح که برای نخستین‌بار در استان خوزستان در جزایر قبر ناخدا و دارا اجرا شده است، بیش از ۲۷۵ قطعه انواع جوجه سلیم خرچنگ خوار، پرستوی دریایی پشت تیره و کاکایی صورتی حلقه‌گذاری شد.

بر اساس این گزارش، تلاش گسترده‌ای برای شناسایی محل جوجه‌آوری فلامینگو دراستان نیز به عمل آمد که حاصل آن شناسایی محل جوجه‌آوری بیش از ۴ هزار جفت فلامینگو در خوریات، پناهگاه‌های حیات وحش و تالاب بین‌المللی شادگان در سال جاری بود. در این کار تحقیقاتی تعدادی از جوجه‌های فلامینگو نیز حلقه‌گذاری و رهاسازی شد.

حلقه‌ها شامل آمار و اطلاعات ثبت شده در مورد محل و زمان جوجه‌آوری و خروج از تخم، بیومتری پرنده (روش اندازه‌گیری طول بال، پا‌ها، دم و وزن پرندگان) همچنین تیم حلقه‌گذاری است. پروژه حلقه‌گذاری شامل سه فاز است که از ۲۸ اردیبهشت امسال آغاز شده است.

خوزستان بیش از ۹۵۰ گونه گیاهی شناخته شده مرتعی و درختی دارد و از تنوع جانوری قابل توجهی برخوردار است. صرف‌نظر از گونه‌های مختلف بندپایان، در خوزستان چهار گونه دوزیست وجود دارد که ۲۰ درصد دوزیستان ایران را شامل می‌شود، این استان ۷۵ گونه خزنده معادل ۴۰ درصد خزندگان کشور؛ ۵۶ گونه آبزی، معادل ۳۰ درصد؛ ۲۸۴ گونه پرنده معادل ۵۳ درصد و ۶۰ گونه پستاندار معادل ۲۸ درصد گونه‌های مشابه در کشور را در خود جای داده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *