آخرین وضعیت در خصوص وجود تب کریمه کنگو در دامهای استان/ عمده مشکل خوزستان ورود دام های آلوده به صورت قاچاق به استان است

خورنا – مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه ردی از ویروس ‘تب کریمه کنگو’ در استان مشاهده نشده است گفت: عمده مشکل خوزستان ورود دام های آلوده به این ویروس به صورت قاچاق به استان است.

مصطفی کنارکوهی پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) اظهار کرد: نمی توانیم شیوع این بیماری را تایید کنیم و در این زمینه باید مرکز بهداشت استان اظهار نظر کند البته ردی از ویروس این بیماری در دام های استان مشاهده نشده و عمده مشکل در دام هایی است که به صورت قاچاق وارد خوزستان می شود.

وی افزود: این بیماری در دام ها به صورت یک تب زودگذر ظاهر می شود و نمی توان از روی ظاهر دام متوجه بیماری شد به این معنا که این بیماری علائم بالینی ندارد و تنها اقدامی که می توان انجام داد مقابله با انگل های خارجی و رعایت بهداشت دام است.

کنارکوهی همچنین درباره اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر مشاهده این بیماری در شهرستان بهبهان اظهار کرد: بر اساس گزارشی که از این شهرستان داریم حدود ۱۰ روز پیش دو نفر از سلاخان دامی را خارج از کشتارگاه ذبح می کنند زیرا به دلیل وضعیت اضطراری امکان انتقال آن به کشتارگاه نبوده است.

وی افزود: بررسی توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال انجام است و این مورد هنوز مشکوک و تایید نشده است.

کنارکوهی اظهار کرد: در صورت قراردادن گوشت به مدت هشت ساعت در سردخانه، حتی در صورت آلوده بودن، آلودگی آن از بین می رود به همین دلیل است که دامپزشکی بر قرار دادن تجهیزات ‘پیش سردکن’ در کشتارگاه ها تاکید دارد.

وی تصریح کرد: هم اکنون فقط کشتارگاه های سربندر، آغاجاری و ماهشهر مجهز به سیستم ‘پیش سردکن’ هستند و همه کشتارگاه های استان از جمله کشتارگاه اهواز فاقد این سیستم هستند بنابراین مصرف کنندگان حتما باید گوشت خریداری شده را قبل از مصرف حداقل هشت ساعت در سردخانه قرار دهند.

وی با بیان اینکه سمپاشی دامداری ها تنها راه مقابله با این بیماری است گفت: با اعتبارات محدودی که از سال گذشته داریم سمپاشی را آغاز کرده ایم اما این کافی نیست و امکان سمپاشی همه دامداری ها وجود ندارد که دامداران باید در این زمینه همکاری کنند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که ازطریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود. CCHF در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر ایجاد می کند.