هلدینگ خلیج فارس به دنبال مشارکت مردم در طرحهای پتروشیمی

باقر گل فر – خورنا:مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس یکی از اهداف این شرکت را در سال ٩۵ مشارکت دادن مردم برای تامین منابع مالی پروژه‌های پتروشیمی عنوان کرد.

عادل نژادسلیم در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که ما از دو سال پیش استراتژی پنجساله هلدینگ را تدوین کردیم، گفت: بر مبنای این استراتژی هر سال اهداف تدوین شده را مشخص می‌کنیم، امسال هم بنا داریم چندین میلیارد دلار پروژه‌ را اجرا کنیم که با توجه به تامین مالی آنها، سرعت بیشتری به اجرای آنها خواهیم بخشید؛ از سوی دیگر یکی از اهداف ما این است که مردم را هم در اجرای این پروژه‌ها مشارکت دهیم.

وی گفت: ٧٠ درصد استراتژی هلدینگ خلیج فارس در دوران پساتحریم، توسعه است که این موضوع در قالب سه طرح در حال پیگیری است، در گام نخست توسعه واحدهای موجود که امکان توسعه آنها وجود دارد، در گام دوم اجرای طرحهای جدید که نیاز بازارهای دنیا و نیاز کشور را تامین کند و در نهایت در گام سوم؛ ورود برای خرید سهام شرکتهای سودآور است.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس گفت: سیاست موجود بر این است که همه طرحهای توسعه با همکاری و همیاری سرمایه گذاران خارجی محقق شود. از این رو با بیش از ١۵ شرکت مطرح در صنعت پتروشیمی وارد مذاکره شده ایم، البته مذاکرات همچنان ادامه دارد.

نژادسلیم گفت: برای تحقق بخش نخست به ٧ میلیارد یورو اعتبار نیاز است که خوشبختانه فایناس بخش عمده طرحهای توسعه ای در بخش واحدهای جدید محقق شده است؛ برای نمونه برای یکی از طرحهای توسعه ای در واحدهای جدید با یک شرکت اروپایی به توافق رسیدیم تا سرمایه گذاری کامل توسط این شرکت انجام شود.

وی با اشاره به این که بخشی از طرحهای ما در سال ٩٧ براساس اولویت بندی به بهره برداری خواهد رسد، گفت: برای نمونه بیدبلند، لردگان و ایلام تا چند سال آینده به بهره برداری خواهند رسید البته ناگفته نماند ما با خارجی ها به دنبال آغاز طرحهای جدید هستیم.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس افزود: هلدینگ خلیج فارس به دلیل داشتن جایگاه ویژه در کشور و توان مالی خوب به عنوان یکی از واحدهای بخش خصوصی کشور می توان با شرکتهای اروپایی شراکت داشته باشد. از این رو با مذاکرات متعدد توانستیم در اروپا خود را اثبات کنیم.

نژادسلیم تشکیل صندوق فاند و عرضه سهام شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس را در بورس از راهکارهای موجود برای تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر تامین مالی از طریق منابع خارجی یکی دیگر از فعالیتها و برنامه های ماست؛ حال که تحریمها لغو شده است مذاکراتی را با شرکتها شروع کرده‌ایم و حتی چند تفاهمنامه امضا کرده ایم که بسیار امیدوار هستم این مذاکرات امسال به نتیجه برسد.