منطقه آزاد اروند، قطب تولید فولاد کشور می شود

خورنا – معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی سازمان آزاد اروند با بیان اجرای پروژه های بخش انرژی به ویژه پروژه ‘شیمی شهر’ گفت:با تکمیل پروژه های در دست ساخت، منطقه آزاد اروند، قطب تولید فولاد کشور می شود.

محمدرضا معتمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با تشریح اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند در راستای رونق اقتصادی و توسعه اشتغال، با بیان راه اندازی شرکت های تولید فولاد در منطقه گفت:این منطقه در حال تبدیل شدن به یکی از قطب های تولید فولاد کشور است و تعدادی شرکت فولادی در منطقه در دست راه اندازی است که با سرمایه گذاری قابل توجهی در آینده نزدیک بهره برداری می شود.
وی افزود:یکی از این کارخانه  ها فولاد کاوه اروند است که با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۹۶۲ میلیارد ریال در زمینه تولید انواع فولاد اسفنجی آغاز به کار کرده و با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصدی، خط اول نورد این کارخانه تا خرداد سال جاری آغاز خواهد شد.
معاون سرمایه‌گذاری سازمان آزاد اروند اظهار داشت:در سایت خرمشهر حدود ۳۵۰ نفر تاکنون اشتغال مستقیم ایجاد شده و با تکمیل مراحل بعدی این کارخانه، حدود دو هزار نفر در این کارخانه مشغول به کار می شوند.
معتمدی دیگر پروژه اقتصادی و فولادی در حال اجرا در محدوده منطقه آزاد اروند را احداث کارخانه ذوب فولاد جهان آرا خواند و افزود:این پروژه با سرمایه گذاری حدود ۱۲ هزار و ۹۸۶ میلیارد ریالی، برای ۴۳۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته است.
وی ادامه داد: این پروژه شامل تمامی مراحل و بخش  های یک مجتمع فولاد از ذوب تا احیا و نورد را شامل می  شود که با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد تاکنون یکی از امیدهای صنعت خرمشهر است.
معتمدی گفت:یک پروژه فولادی نیز با همکاری و سرمایه گذاری کویت استیل و همکاری شرکت ایمیدرو وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از انجام اقدامات مطالعاتی، سال آینده اجرایی خواهد شد.
معتمدی همچنین یکی از پروژه های مهم سرمایه گذاری در محدوده سازمان منطقه آزاد اروند را ‘ شیمی شهر’ خواند و گفت:با راه اندازی کامل این طرح و اتصال خط اتیلن بندر امام خمینی (ره) به آبادان، امکان تامین خوراک برای واحدهای تولیدی صنایع پایین دستی پتروشیمی فراهم شده و این مهم، تاثیر بسزایی در جلوگیری از خام فروشی مواد پتروشیمی در کشور ایفا می کند.
وی اظهار داشت:مطالعات واگذاری و امور زیر ساختی شهرک شیمی انجام شده و سرمایه گذاران پس از عقد قرارداد در این شهرک مستقر می شوند.
معاون سرمایه‌گذاری سازمان آزاد اروند از پروژه شیمی شهر به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های اقتصادی سازمان یاد کرد و افزود:طراحی و امور مطالعاتی سایت پروژه انجام شده است.
وی افزود:تاکنون برای فعالیت ۱۶ پالایشگاه کوچک یا مینی ریفاینری مجوز اعطا شده و امور عملیاتی هشت شرکت نیز در این بخش انجام شده که سه شرکت آن به بهره برداری رسیده است.
معاون سرمایه‌گذاری سازمان آزاد منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش همچنین با بیان تبادلات بین المللی این سازمان در بخش تجارت خارجی با دیگر کشورها، گفت:توافقنامه ای نیز بین این سازمان و سفارت چین در ایران امضا شده است که بر اساس آن، شهرک صنعتی چینی ها در این منطقه احداث شود و قطعه زمین ۲۰۰ هکتاری نیز در این خصوص مشخص شده است.
معاون سرمایه‌گذاری سازمان آزاد اروند گفت: همچنین زمینی با مساحت ۹ هزار متر مربع در اختیار شرکت چینی تولید پارچه و چاپ بنر قرار داده می شود تا امور تولیدی خود را انجام دهد.

** ثبت ۱۶ هزار و ۹۴ بیمه شده جدید در تامین اجتماعی
معتمدی در ادامه سخنانش با تشریح آمار اشتغال در محدوده سازمان منطقه آزاد اروند طی سال گذشته، گفت:سال گذشته ۱۶ هزار و ۹۴ بیمه شده جدید در سازمان های تامین اجتماعی آبادان و خرمشهر ثبت شد که از این مجموع، حداکثر ۲۰ درصد اشتغال موقت می باشد.
وی تامین اشتغال برای ساکنان و بیکاران جویای کار محدوده سازمان منطقه آزاد اروند را از موارد پر اهمیت سازمان خواند و افزود:مجموع بیمه شدگان ثبت شده در آبادان هشت هزار و ۴۴۰ نفر و در خرمشهر نیز هفت هزار و ۶۵۴ نفر بود که آمار قابل توجهی است.
معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این اشتغال ها در شرکت های تجاری، عمرانی و خدمات بازرگانی و بازارهای کالای همراه مسافر بوده است.
معتمدی گفت: این آمار نشان دهنده این است که در منطقه رونق ایجاد شده و فضایی که در منطقه آزاد اروند ایجاد شده عامل ثبت این میزان اشتغال بوده است.
منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و دارای مرز مشترک با کشورهای عراق و کویت است.
این منطقه از دیرباز به دلیل وجود آب شیرین فراوان و رودهای بهمنشیر، کارون و اروند، امکانات حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی به داخل و خارج کشور و با وجود فرودگاه بین المللی پیشرفته آبادان و به دلیل فاصله کم با کشورهای همجوار از مزیت های منحصر به فرد منطقه آزاد اروند محسوب می شود.
طرح پیوستن خرمشهر و آبادان به منطقه آزاد اروند که حرکتی برای پیشرفت و رونق اقتصادی این منطقه بود، اواخر سال ۹۲ و همزمان با سفر رئیس جمهور به خوزستان مطرح و از ابتدای سال ۹۳ به طور قانونی اجرایی شد.
براساس این طرح منطقه آزاد اروند که پیش از این ۱۷ هزار هکتار بود، به ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار افزایش یافت تا با پوشش دادن آبادان و خرمشهر، به رفع مشکلات زیرساختی و بهبود وضع کار و معیشت مردم این دو شهر کمک شود.