وضعیت پایداری سد دز عادی است/ بارندگی‌های اخیر هیچگونه خسارتی بر سد نداشت/ سیلاب مهار شد

خورنا – سعید رئوفی نسب در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: وضعیت پایداری سد دز کاملاً عادی است و در حال حاضر میزان ورود آب به دریاچه کمتر از ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه رسیده است که متناسب با نیاز و ظرفیت سد دز ذخیره و حجم آب مازاد رها سازی می‌شود.

وی گفت: میزان ورود آب به مخارن سد دز اندیمشک با رشد قابل توجهی مواجه و به بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسید.

وی افزود: بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر در حوزه‌های آب ریز دز تا کنون هیچ گونه صدمه و خسارتی بر تاسیسات سد دز اندیمشک وارد نکرده است و سیلاب اخیر با تمام توان به بهترین نحو ممکن کنترل و مهار شده است.

مدیرعامل شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز اندیمشک تصریح کرد: همزمان با افزایش بارندگی و شدت ورود آب به حوزه‌های آبی دز روز پنچ شنبه، بیش از ۸ هزار متر مکعب در ثانیه آب به مخازن سد و نیروگاه دز وارد شد.

وی خاطرنشان کرد: این میزان حجم آب در تاریخ ۵۵ ساله عمر این سد و نیروگاه در شهرستان اندیمشک کم سابقه بوده است که با زحمات گسترده کنترل و مهار شد.

رئوفی نسب گفت: وجود سد دز توانست از خسارات جبران ناپذیر به پایین دست جلوگیری شود و با تلاش بی وقفه ستاد بحران متشکل از پرسنل شرکت‌های تولید و تعمیرات سد و نیروگاه دز، شرایط کاملاً تحت کنترل و ورودی و خروجی آب تنظیم شده است.

وی افزود: هم چنین با توجه به لزوم افزایش خروجی آب دریاچه، شیرهای کشاورزی که از سال ۱۳۸۲ به علت خشکسالی بسته مانده بود با موفقیت بازگشایی شد.

مدیرعامل شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز اندیمشک گفت: با بازگشایی هر سه شیر کشاورزی، علاوه بر کمک به تنظیم آب خروجی و مهار سیلاب، بخشی از رسوب مخزن دریاچه هم به‌صورت مدیریت شده رهاسازی شد که کمک قابل توجهی در ذخیره آب و تولید انرژی خواهد داشت.

رئوفی نسب اظهار کرد: با توجه به پیش بینی ادامه بارش‌ها در بالادست، سد و نیروگاه دز اندیمشک آماده کنترل سیلاب‌های بعدی در حوزه‌های آبی خود است.