مدیر کنترل پایداری سد دز اندیمشک مطرح کرد

۳۶ ساعت مبارزه با بی‌سابقه‌ترین سیلاب ۶۰ سال اخیر/ اجرای نخستین طرح جهانی ذخیره ۹۰میلیون مترمکعب آب در سد دز

خورنا – سید محمد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: سیلاب اخیر استان خوزستان و حوزه آبی دز در شمال این استان کم‌سابقه‌ترین سیلاب ۶۰ سال اخیر بوده و ورود این حجم آب به دریاچه و سد دز اندیمشک کم‌سابقه است.

وی افزود: با شدت بارندگی در مناطق مرتبط با حوزه آبی سد دز در روز پنج‌شنبه، بیش از ۸ هزار مترمربع در ثانیه آب به دریاچه سد دز وارد شد که حجم گسترده‌ای از این آب در مخازن سد نگاه‌داری شد.

مدیر کنترل پایداری سد دز اندیمشک عنوان کرد: با آغاز سیلاب اخیر در منطقه، تمامی کارکنان مجموعه این سد و نیروگاه به‌مدت ۳۶ ساعت و بدون وقفه به اجرای خدمات مورد نیاز در کنترل و مهار سیلاب پرداختند.

وی گفت: روند کنترل و مهار سیلاب در مجموعه سد دز اندیمشک، شامل اقدامات و خدمات منحصر به فردی بود که با حضور وزیر نیرو و مسئولان استانی نیز بررسی و از مجموعه اقدامات این سد و نیروگاه تقدیر شد.

موسوی بیان کرد: اگر میزان ورود آب به حوزه آبی دز به‌خوبی و با تصمیمات مناسب کنترل و تخلیه و هدایت نمی‌شد سیلاب اخیر خسارت‌های بسیار گسترده‌ای بر منطقه وارد می‌کرد که این کنترل و مهار، مرهون وجود سد دز در بستر آبی رودخانه دز و با زحمات و خدمات بی‌وقفه این مجموعه صورت گرفته است.

وی افزود: برخی اظهار نظرها در مورد عملکرد سد دز در مهار سیلاب بر مبنای اظهارات نادرست و ناقص مطرح می‌شود چرا که روند کنترل و تخلیه و هدایت آب واردشده به مخازن سد دز به‌خوبی اجرا شد و از صدمات و خسارت‌های گسترده بر مناطق شهری استان جلوگیری به عمل آمده و این مقوله به‌خوبی قابل مشاهده و اثبات است.

مدیر کنترل پایداری سد دز اندیمشک اظهار کرد: همچنین پس از مهار سیلاب و متناسب با نیاز مجموعه سد دز اندیمشک، برای اولین بار در جهان طرح افزایش ظرفیت حوزه‌های آبی در مجاورت سدها با ابداع متخصصان داخلی و کارکنان سد دز اندیمشک طراحی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی شد.

وی گفت: با اجرای این طرح که تاکنون در هیچ‌جای دنیا اجرا نشده به‌صورت ابداعی و با تلاش و توان متخصصان داخلی طراحی اجرا و ظرفیت ذخیره آب سد و نیروگاه دز را ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش داده است.

موسوی تصریح کرد: این طرح نوین ابتکاری، ظرفیت سد دز را برابر با نصف میزان ذخیره آب سد کرج به‌عنوان یکی از سدهای بزرگ کشور افزایش می‌دهد و علاوه بر این موجب افزایش توان تولید برق نیروگاه دز اندیمشک می‌شود.

وی افزود: این طرح با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال در مجموعه سد دز اجرایی شده است در حالی که در صورت استفاده از متخصصان و تجهیزات خارجی در اجرای این طرح، اعتباری ارزی گسترده برای اجرای آن با صرف زمان طولانی‌تر مورد نیاز بود که با اجرای طرح افزایش توان و ظرفیت سد دز توسط متخصصان داخلی از خروج گسترده ارز جلوگیری شد.

مدیر کنترل پایداری سد دز بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح در هر ثانیه، بیش از ۲۰ مترمکعب بر ظرفیت نگهداری حجم آب و تولید برق سد و نیروگاه دز اندیمشک افزوده می‌شود.

وی گفت: مجموعه سد دز پس از کنترل و مهار سیلاب اخیر با تمام توان و ظرفیت خود مشغول خدمت رسانی است و هرگونه شایعه مبنی بر خسارت و صدمه بر دریچه‌های انتقال آب و بدنه و تجهیزات این سد و نیروگاه شمال استان خوزستان، کذب محض است و روند خدمت رسانی طبق روال عادی در حال اجرا است.