خسارت ۱۵۰ میلیارد ریالی سیلاب در اندیمشک/ آغاز بازسازی مناطق آسیب دیده/ هشدار مسئولان درباره مصرف آب‌های آلوده

خورنا – به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، پس از کنترل و مهار سیلاب اخیر در منطقه شمال خوزستان هم چنان مردم این مناطق با مشکلات ایجاد شده در این مقوله دست به گریبان هستند.

امین صابری نیا در نشستی که به‌منظور بررسی وضعیت پس از سیلاب در بیمارستان افشار دزفول برگزار شد افزود: با توجه به بارش‌های صورت گرفته در سطح کشور، از دو روز پیش از وقوع سیل، همه نیروهای اورژانس کشور در حالت آماده باش بودند و با توجه به هشدارهای صورت گرفته و تخلیه روستاها حجم عملیات کاهش و موردی از تلفات جانی در شمال خوزستان گزارش نشد.

رئیس واحد فوریت‌های پزشکی کشور گفت: با توجه به اینکه پس از فروکش کردن آب احتمال شیوع بیماری‌های واگیر و غیر واگیر مانند وبا وجود دارد عملیات اورژانس تمام نشده و متولیان معاونت بهداشتی در خصوص بررسی و تست آب در حال فعالیت هستند و مردم در صورتی که احساس کردند مزه آب، رنگ و بوی آن تغییر کرده این موضوع را به مسئولان بهداشتی اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: بر اثر سیلاب اخیر در چند استان کشور چهار نفر کشته و ۲ نفر مفقود شدند همچنین در سیلاب اخیر یک مورد غرق شدگی منجر به فوت در دهلران و سه مورد صاعقه زدگی منجر به مرگ گزارش شده است که دو مورد آن در ایلام و یک مورد در لرستان به وقوع پیوسته است ضمن اینکه در سیلاب اخیر دو نفر از جمله یک دختر جوان و یک کودک شش ساله نیز مفقود شده‌اند که در فهرست کشته شدگان قرار گرفتند.

محمد افضل زاده نیز در این نشست گفت: با کمک ماموران امدادرسان به‌ویژه کامیون‌های ارتش عملیات تخلیه مردم از روستاهای سیل زده دزفول انجام شد و ۵۳۰ سیل زده در کمپی که به این منظور راه اندازی شده بود اسکان داده شدند.

وی گفت: بیش از ۶۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم منطقه گرفتار سیلاب شده بودند که با استقرار دو آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در مسیر تخلیه اهالی روستاها به خوبی سیلاب کنترل شد.

رئیس واحد فوریت‌های پزشکی دزفول بیان کرد: سیلاب دزفول تلفات جانی نداشت و حدود ۱۲۰ نفر مصدوم به‌صورت سرپایی مداوا شدند.

عزیزالله مهدیان نیز در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: هنوز آمار دقیقی در خصوص میزان دقیق خسارت وارده به واحدهای مسکونی شهرستان دزفول بر اثر سیل دریافت نشده است و کارشناسان بنیاد در حال بازدید از روستاها و کارشناسی واحد به واحد منازل برای پرداخت خسارت هستند که با توجه به تخلیه منازل میزان خسارت وارد شده ناشی از سیلاب در دزفول ناچیز بوده است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور عنوان کرد: تسهیلات اعطایی در بخش مسکن بستگی به میزان خسارت وارده داشته و در صورت نیاز به تعمیر بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال و اگر خسارت کلی و ۱۰۰ درصد باشد تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره پرداخت می‌شود.

محمد رضا پاپی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک گفت: در پی بارندگی‌های اخیر چند روزه حدود یکصد و پنجاه میلیارد ریال خسارت به تاسیسات شهری اندیمشک از جمله معابر شهری، نشست آسفالت خیابان‌ها، پل‌ها، تأسیسات و ماشین آلات، مبلمان شهری اندیمشک وارد آمده است.

شهردار اندیمشک افزود: کارشناسان شهرداری در حال محاسبه و برآورد دقیق و کامل خسارت‌های وارده هستند و پس از محاسبه دقیق گزارش خسارت‌ها متعاقباً اعلام می‌شود.

محمد جعفر آفرین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک بیان کرد: میزان خسارت بر بخش کشاورزی اندیمشک بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی اندیمشک عنوان کرد: سیلاب اخیر خسارت جدی بر بخش کشاورزی اندیمشک در بخش مرکزی و الوار گرمسیری این شهرستان وارد کرده است که کشاورزان با مراجعه به بیمه می‌توانند خسارت‌های خود را دریافت کنند.