بندر امام خمینی، رتبه نخست جذب سرمایه گذاری در بنادر کشور را کسب کرد

باقر گل فر – خورنا:منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)موفق شد با انعقاد ۱۵ فقره قرارداد سرمایه گذاری به ارزش بیش ۴۷۰۶ میلیارد ریال در سال ۹۴،رتبه ی نخست جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور را به خود اختصاص دهد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)ضمن تأکید برتحقق اقتصاد دریا محور ، اظهار داشت:این اداره کل با اتخاذ رویکردبهره گیری حداکثری از منابع غبر دولتی و توان بخش خصوصی درتأمین زیرساخت ها و تجهیزات بندری و دریایی ، حضور سرمایه گذاران برای توسعه بنادر و دریانوردی را فراهم آورده است.

مهندس عبدالهی در تشریح جزییات قراردادهای منعقد شده در این راستا بیان کرد:۱۵ فقره قرارداد در زمینه های احداث و بهره برداری از انبارهای نگهداری کالا،مخازن فرآورده های نفتی وسیلوی غلات و سایر فعالیت های لجستیک بندری طی دوازده ماه سال گذشته با شرکت های مختلف بخش خصوصی سرمایه گذار به امضاء رسیده است.

مهندس عبداللهی در ادامه افزود:مجتمع بزرگ بندر امام خمینی(ره)به لحاظ برخورداری از ظرفیت های و مزیت های رقابتی از جمله اراضی به مساحت ۱۱۰۴۴ هکتار ، ۴۰پست اسکله ی فعال با قابلیت ارائه شده خدمات مناسب به کشتی های پست پاناماکس ، برخورداری از مزایای مناطق ویژه اقتصادی ، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند ، قرار گرقتن در مسیر کریدور بین المللی حمل ونقل شمال-جنوب (INSTC)،نزدیکی به مزرهای ترانزیتی کشورهای عراق،ترکیه،کشورهای حوزه ی قفقاز،آسیای میانه،دسترسی آسان به راه های مواصلاتی ریلی،جاده ای و فرودگاه های کشور ، محلی امن و مناسب برای سرمایه گذاری محسوب شده و مورد توجه سرمایه گذاران کشور می باشد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)همچنین اظهار داشت:استقبال بی نظیر سرمایه گذاران از یک سو و محدودیت در اراضی قابل واگذاری از سوی دیگر موجب شده است. اجرای فازهای توسعه ی بندر با جدیت و سرعت بیشتری در دستور کار قرار بگیرد.

شایان ذکر است با اجرای فاز اول توسعه این مجتمع بزرگ بندری موسوم به طرح توسعه اراضی ۶۰۰ هکتاری لجستیک بندری ، دستیابی به هدف جلب مشارکت بخش خصوصی در تأمین زیرساخت ها، ایجاد روساخت های بندری و صنایع تولیدی و ارزش افزوده محقق شده و درآینده ای نزدیک امکان جذب سرمایه گذاری قابل توجه بخش های خصوصی داخلی و خارجی در این محدوده با محوریت خدمات لجستیک بندری میسر خواهد شد.