تمهیدات دولت برای مقابله با سیل در خوزستان/ پیش بینی بالاآمدن ۶ متری آب کارون

خورنا – عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان پنجشنبه شب در ستاد کمیته بحران استان آخرین راهکارهای مبارزه با سیل در استان خوزستان را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا، وی در این نشست که با حضور اعضای ستاد بحران استان خوزستان در محل استانداری خوزستان برگزار شد تشکیل ستادهای معین در فرمانداری ها، تعیین راههای جایگزین، استفاده از تمامی ماشین آلات و تجهیزات موجود، اطلاع رسانی از طریق پیام کوتاه به شهروندان، تعیین خسارت های احتمالی، امداد رسانی به موقع و پشتیبانی ارزاق مناطق روستایی، تمهیدهای لازم برای آب رسانی به برخی از محله های مرکز استان در صورت شکستگی لوله ها، جلوگیری از تجمع شهروندان در حاشیه رودخانه کارون از جمله وظایف فرمانداری های استان برای پیشگیری از حوادث احتمالی دانست.
استاندار خوزستان بر لزوم پیشگیری از اتفاق های احتمالی ناشی از بارندگی و سیلاب در سطح استان تاکید کرد و گفت: باتوجه به برنامه ریزی های انجام شده در ۲۴ ساعت گذشته و هوشیاری سازمان آب و برق استان و اطلاع رسانی صدا و سیمای مرکز استان در ساعات ابتدایی بارندگی و سیلاب از اتفاق احتمالی در برخی نقاط استان بخصوص در سد دز خوشبختانه شاهد حادثه ای نبودیم.
وی افزود: باحضور به موقع نیروهای امدادی، انتظامی، ارتش و سپاه و سایر دستگاه های مربوطه در حاشیه های سد دز نیز حادثه ای رخ نداده و مسیر بسته شده حمید آباد نیز به همت این نیروها باز شد.
استاندار خوزستان ادامه داد: یکی از نکاتی که باید از سوی مسئولان شهرهای استان بخصوص بخش روستایی به آن توجه شود بحث راه ها است چرا که نباید بسته شدن مسیری باعث تجمع جمعیت در نقطه ای شود که همین تجمع ممکن است باعث اتفاق های ناگواری شود پس لزوم انتخاب مسیرهای اضطراری یکی از ضرورت ها است.
وی بیان کرد: فرمانداران شهرستان ها بخصوص شهرهای در معرض خطر آب گرفتگی باید با تشکیل یک ستاد به تمامی وضعیت نقاط شهر خود مسلط باشند و همه دستگاه های اجرایی خود را برای مقالبه با حوادث احتمالی بسیج کنند.
مقتدایی اظهار کرد: ظرفیت استان برای فاز نخست بارندگی خوب بود اما در فاز دوم بارندگی که بامداد جمعه پیش بینی شده است ممکن است باعث بالا آمدن سطح رودخانه کارون شود و نیاز است روستاهایی که در مسیر رودخانه قرار دارند تخلیه شوند و اگر با مقاومت خانواده ای مواجه شدند با دستور قضایی وارد منزل شده و آن ها را وادار به تخلیه کنند.
وی ادامه داد: فرمانداری ها باید تمام دستگاه های خود را در حالت آماده باش قرار دهند و از تمامی امکانات مناسب در جهت خدمت رسانی به مناطق حاشیه ای و روستایی استفاده کنند و همچنین مکانی را برای استقرار تجهیزات و ماشین آلات در نظر گرفته تا بتوان در سریعترین زمان از این امکانات استفاده کرد.
مقتدایی بیان کرد: از آن جا که در این شرایط پرواز بالگرد امکان پذیر نیست بحث ارزاق و رساندن علوفه به برخی مناطق به صورت زمینی در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: از آن جا که امکان آب گرفتگی در مرکز استان نیز وجود دارد برای پشتیبانی ارزاق در این شهرستان نیز تمهیدهای لازم اندیشیده شود.
وی گفت: تجمع مردم در کنار رودخانه و سد دز ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد که مسئولان مربوطه در این زمینه نیز هشدارهای لازم را به مردم بدهند.
مقتدایی گفت: با توجه به اینکه پیش بینی شده آب کارون ۶ متر بالا بیاید، نیاز است تا از حضور مردم در کنار رودخانه جلوگیری شود.
استاندار خوزستان گفت: در چنین شرایطی ممکن است لوله های فاضلاب و گاز شهری نیز دچار آسیب دیدگی شوند که در این خصوص نیز نیاز است برای آب رسانی به برخی مناطق تمهیدهای لازم در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه بحران در حال شهری شدن است گفت: شرکت های بزرگی نظیر فولاد، نفت، حفاری، پتروشیمی و لوله سازی در چنین شرایطی نیاز است از تمامی امکانات خود برای همکاری با دستگاه های استان برای مقابله با این بحران استفاده کنند.
وی افزود: در حاشیه رودخانه ها تمامی دهیاری ها و دستگاه هایی که حضور دارند باید در جهت رسیدگی به نقاط آسیب دیده اقدام کنند .
مقتدایی به تماس های مکرر مقام های عالی دولت در خصوص این بحران اشاره کرد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون وزیر کشور، سخنگوی دولت، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر نیرو برخی دیگر از مسئولان با ما در تماس بوده اند امابه آنها گفته ایم که مدیران استان قابلیت پیشگیری از حوادث احتمالی و خروج از این بحران را دارند پس نیاز است که هر یک از متولیان کار به بهترین شکل وظایف خود را انجام دهند.
*ارائه راهکارهای مدیران استان خوزستان برای مقابله با سیل
برخی مدیران دستگاههای مختلف استان خوزستان ضمن اعلام آمادگی کامل برای مقابله با سیلاب های ناشی از باران های اخیر در استان راهکارهایی برای این منظور اعلام کردند.
مدیر کل صدا و سیمای خوزستان پنجشنبه شب در نشست ستاد بحران استان به ریاست استاندار خوزستان گفت: خوشبختانه با اطلاع رسانی های به موقع به مردم شهروندان نسبت به وقوع سیل آگاه شده اند.
مسلم رحیمی گفت: با توجه به حساسیت اطلاع رسانی به شهروندان و اهمیت بالابردن سطح آگاهی مردم برای رعایت نکات ایمنی در زمان بحران برخورد قانونی و جدی با متخلفان و مجرمان فضای مجازی که در این روزها با شایعات گسترده موجبات نگرانی شهروندان را فراهم می کنند لازم است.
وی گفت: در این روزها شایعاتی مبنی بر آسیب دیدن سد دز و احتمال شکستگی آن و همچنین سیلاب شدید در برخی مناطق استان که خسارت های زیادی به همراه داشته و وضعیت بحرانی در سطح استان در فضای مجازی منتشر شده است که انتظار می رود با متخلفان برخورد جدی شود.
شکرالله سلمان زاده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: تامین آب شرب و کلر زنی در مناطقی که سیل به خطوط لوله آسیب رسانده و امکان آلودگی آب وجود دارد یکی از اقدامات مهم در جهت جلوگیری از گسترش بیماری های اسهالی و روده ای است .
احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست استان نیز از آب گرفتگی یکی از سایت های این سازمان در شهرستان دزفول خبر داد و گفت: سایت گوزن زرد در شهرستان دزفول به صورت کامل زیر آب رفته و تاکنون نتوانسته ایم برای امداد رسانی به این سایت اقدامی انجام دهیم.
همچنین در ادامه پیمان کاظمی نژاد مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان گفت: شهرستان اهواز شبکه های مجزای دفع آب سطحی ندارد و این آب ها از طریق فاضلاب دفع می شود اما زمانی که سطح رودخانه بالا بیاید خروجی فاضلاب به زیر آب می رود که در این صورت تنها راه جلوگیری از برگشت آب استفاده از ژنراتور های قوی است که شرکت نفت این ژنراتور ها را در اختیار ما قرار خواهد داد.
در ادامه خسرو چنگلوایی مدیر کل جهاد کشاورزی استان گفت: برخی از مناطق روستایی استان باتوجه به آبگرفتگی شدید نیازمند علوفه برای دام ها و تعدادی پتو برای استقرار موقت در مکان های امن هستند که جا دارد در این زمینه تلاش های لازم صورت گیرد.
همچنین علی خدادادی مدیرکل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز در ادامه اظهار کرد: به دلیل شرایط نا مساعد جوی نتوانستیم از بالگرد استفاده کنیم به همین جهت کار امدادرسانی برای ما دشوار شد اما امید است با بهبود وضع هوای استان بتوانیم از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده کنیم.
وی افزود: همچنین برای خدمت رسانی به برخی مناطق نیازمند قایق های ویژه سیلاب هستیم که در این خصوص سپاه ماهشهر قول همکاری داده است .
وی ادامه داد: به دلیل بارندگی های شدید ارتباط ما با برخی مناطق سخت گذر قطع شده و درتلاشیم تا این ارتباط را برقرار کنیم.
همچنین سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان گفت: از همان ساعات ابتدایی بارندگی سپاه استان با بسیج تمامی امکانات خود در جهت خدمت رسانی و امدادرسانی به مناطق سیل زده بخصوص در شمال استان اقدام کرد.
وی افزود: ازآن جا که هلال احمر استان برای امداد رسانی به مناطق سیل زده نیازمند قایق ویژه سیلاب است ، سپاه استان در این زمینه نیز همکاری لازم را با این دستگاه خواهد داشت و از هرگونه همکاری با سایر دستگاه های اجرایی نیز دریغ نخواهد کرد.
شاهوارپور یادآور شد: در چنین شرایطی مستند سازی خسارات وارد شده به مردم و ارگان ها یک ضرورت است چرا که بعد از گذر از این بحران با سیل عظیم مراجعه های خسارت دیدگان مواجه خواهیم شد پس تهیه امار دقیق این خسارت ها لازم است.
همچمین در پایان امیر ظریفی یگانه فرمانده قرارگاه ارتش در جنوب غرب نیز به اعلام آمادگی یگان های ارتش برای همکاری با دستگاه های اجرایی و خدمت رسانی به مناطق آسیب دیده استان با استفاده از تمامی تجهیزات لازم اشاره کرد.
*نشست اضطراری شرکت مناطق نفتخیز جنوب در خصوص سیلاب
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اولویت این شرکت را در شرایط بحرانی امنیت و سلامت نیروهای عملیاتی دانست و گفت: صیانت از تاسیسات و پایداری تولید در کنار امنیت و سلامت نیروهای عملیاتی از اولویت های ما در شرایط بحرانی است.
بیژن عالیپور شامگاه پنجشنبه در نشست اضطراری مقابله با پیامدهای سیل در استان خوزستان و حوزه عملیات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار کرد: طی شبانه روز گذشته آمادگی و حضور مستمر نیروهای مجرب عملیاتی در نقاط آسیب پذیر باعث شد تا اثرات سیلاب بر عملیات تولید و انتقال نفت خام ناچیز و نامحسوس باشد.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز با اشاره به شدت بارندگی ها در مناطق شمالی خوزستان گفت: حوزه عملیات شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان بیش از سایر شرکت ها در معرض خطرات سیل است.
وی افزود: پس از مسجدسلیمان، تاسیسات شرکت های کارون، مارون و آغاجاری و گچساران به ترتیب در معرض پیامدهای ناشی از سیلاب قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه عمده چاه ها و خطوط لوله این شرکت در مناطق کوهستانی و یا مسیرهای مشرف به رودهای دایمی قرار دارند گفت: پایش مستمر وضعیت و آماده باش کامل نیروهای عملیاتی و پشتیبانی تا فروکش کامل سیلاب و عادی شدن شرایط از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
عالی پور آمادگی و حضور بهنگام نیروها و فراهم بودن امکانات و تجهیزات کافی در ستاد و شرکت های بهره برداری و خدماتی – پشتیبانی برای مواجهه با هرگونه حادثه یا رخداد طبیعی را نتیجه ایجاد و استقرار ستاد مدیریت بحران و توجه به پدافند غیرعامل در این شرکت دانست.
عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران افزود: این شرکت و شرکت های تابعه از جمله شرکت ترابری و پشتیبانی نفت در شرایط کنونی ضمن پیگیری اولویت های مرتبط با تولید نفت با ستاد بحران مستقر در استانداری خوزستان نیز هماهنگی کامل داشته و با گسیل ماشین آلات سنگین ترابری و راهسازی به هموطنان ساکن در شهرها و روستاهای واقع در مسیر سیلاب نیز کمک رسانی می کند.
وی ادامه داد: تیمی از مدیران ارشد و کارشناسان این شرکت با محوریت مدیریت تولید وضعیت تاسیسات، خطوط لوله و چاهها را پایش و به اقتضای شرایط، تولید و انتقال نفت را برنامه ریزی و راهبری می کنند.
عالی پور با اشاره به بی سابقه بودن میزان بارندگی اخیر، فرسایش شدید خاک و جاری شدن سیلاب در استان ابراز امیدواری کرد با تلاش بی وقفه کارکنان و مدیران این شرکت، نفت خام مورد نیاز برای صادرات و خوراک پالایشگاه های داخلی مطابق با برنامه ابلاغی و با کمترین میزان کاهش ادامه یابد.
بارش سیل آسای چند روز گذشته در شمال استان خوزستان و استانهای بالادستی خوزستان باعث افزایش حجم آب رودخانه های دز، کرخه و کارون در استان خوزستان و نیز بروز سیل در برخی شهرهای استان شده است.