برگزاری همایش بزرگداشت ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی در اردیبهشت سال جاری در رامهرمز

خورنا – فریدون مرواریدی امروز در گفت وگو با رامپرس اظهار داشت: «بزرگ پورشهریار» ناخدا و دریانورد نامدار ایرانی سده‏ ی ۴ ه ق، او از مردم رامهرمز و دریانوردی برجسته بود و چنان که در کتاب پرآوازه اش آورده، در نیمه‏ ی نخست سده‏ ی هفتم میلادی آب‏ های اقیانوس هند، دریای چین و کرانه‏ های آفریقایی خاوری (شرقی) حبشه را درنوردیده است.

وی ادامه داد: این دریانورد آن چه در سفرهای دریایی خود از پدیده ها و موجودات شگفت‏ انگیز دیده، و نیز داستان‏ هایی را که از دیگر ناخدایان شنیده بود، در کتابی به نام «عجایب الهند» گرد آورده است.

دبیر برگزاری همایش ناخدا بزرگ پورشهریار رامهرمزی تصریح کرد: اسماعیل رایین نویسنده‏ ی کتاب «دریانوردی ایرانیان» بر این باور است که کتاب عجایب الهند در اصل به زبان فارسی بوده که اصل آن از میان رفته است و دانسته نیست که چه در زمانی به تازی (عربی) برگردان شده است.

وی افزود: پژوهشگران تاریخ، نگارش کتاب و داستان‏ هایی را که نویسنده از ناخدایان، دریانوردان و بازرگانان دیگر آورده، وابسته به سده‏ی ۴ق دانسته اند.

مرواریدی خاطر نشان کرد: «بزرگ»، افزون بر بیان رویدادها و شگفتی‏ های دریاها و کرانه‏ های سرزمین‏ هایی چون آفریقای خاوری(شرقی)، شبه جزیره عربی، جزایر هند و چین، جاوه، زنگبار و جزیره ‏هایی که امروزه ژاپن نامیده می‏ شوند، سال‏ های برخی از رویدادها را نیز آورده است.

این پژوهشگر رامهرمزی همچنین گفت: کتاب عجایب الهند، شامل ۱۳۶ داستان بلند و کوتاه دریانوردی است که می‏ توان کتاب «بزرگ پورشهریار» را یک اثر برجسته‏ ی ادبی نیز به شمار آورد. اگر چه نگارش داستان‏ های دریایی همواره، در سده‏ های دراز در ادبیات عرب روزگار اسلامی سابقه داشته، ولی هرگز اثر برجسته‏ ای همانند عجایب الهند در این زمینه پدید نیامده است.

وی تاکید کرد: «بزرگ پورشهریار» افزون بر آگاه ساختن خوانندگان کتابش از زندگانی دریایی روزگار خود، از اوضاع و احوال سرزمین های خاوری (شرقی) آگاهی‏ های فراوانی به دست داده و برای نخستین بار در جهان اسلام، از موجودات ناشناخته‏ ی سرزمین هند و خاور دور و استوره‏ های وابسته به آن سخن رانده است.

مرواریدی در پایان گفت: همایش بزرگداشت این ناخدا با حضور پژوهشگران و محققین کشوری و استانی در اردیبهشت ماه سال جاری در این شهر برگزار خواهد شد.
فرشیدفرجی-خبرنگارخورنا رامهرمز