چرا آب شرب کارون آلوده شد؟

خورنا – سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آلودگی آب شرب شهرستان کارون در پی قطعی برق و از کار افتادن پمپ‌های تامین فشار آب تصفیه‌خانه این شهرستان گفت: شواهد نشان می‌دهد که تمهیدات و پیش‌بینی لازم از سوی مجموعه آب و فاضلاب شهری برای مواجهه با شرایط قطع برق صورت نگرفته بود.

فرهاد صفدری با اشاره آلودگی آب شرب شهرستان کارون در ۱۸ فروردین ماه اظهار کرد: در چند روز گذشته آب شرب شهرستان کارون به دلیل قطعی برق منطقه و از کار افتادن پمپ‌های تامین فشار آب تصفیه‌خانه شهدای کارون، با مشکلاتی مواجه شد.
وی افزود: قطعی برق موجب افت فشار شبکه توزیع آب شد و در پی آن به دلیل فعال بودن پمپ‌های خانگی و ایجاد مکش منفی به داخل لوله‌ها و شاه‌لوله‌ها، موجب ورود آلودگی به لوله‌ها و آلوده‌سازی آب شرب و دریافت آب آلوده در شیرهای برداشت آب شد.
سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: اقدامات متعددی جهت رسیدگی به آلودگی آب شرب شهرستان کارون از سوی حوزه بهداشت انجام شد؛ در این زمینه مرکز بهداشت شهرستان کارون به سرعت به نقاط مختلف شهرستان مراجعه کرده و بازرسی میدانی انجام شد.
وی ادامه داد: در این اقدام، وضعیت آب دریافتی از لوله‌ها و شیرهای برداشت توسط مرکز بهداشت شهرستان کارون بررسی شد و همچنین به طور همزمان با اداره آب و فاضلاب کارون نیز مکاتبه‌ای انجام و موضوع ابلاغ شد.
صفدری عنوان کرد: تمهیدات لازم جهت پیشگیری از آلودگی آب شرب شهرستان کارون باید پیش از ورود ژنراتورهای اضطراری تامین برق هنگام قطع شدن برق منطقه، انجام می‌شد و با پیش‌بینی و تدبیر، سازوکار ورود به‌هنگام ژنراتورها و حفظ فشار درون شبکه مدنظر قرار می‌گرفت.
وی افزود: شواهد نشان می‌دهد که تمهیدات و پیش‌بینی لازم از سوی مجموعه آب و فاضلاب شهری برای مواجهه با شرایط قطع برق صورت نگرفته و بنابراین به دلیل طولانی شدن روند پیش آمده پس از قطعی برق، با به جریان افتادن پمپ‌ها و به دلیل مکش منفی پمپ‌ها، آلودگی به لوله‌های آب شرب شهرستان وارد شد و مردم آب آلوده دریافت کردند.
سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: آلودگی آب شرب شهرستان کارون تا بیش از یک ساعت ادامه داشت و تا دفع آلودگی از لوله‌های آب شرب، این روند زمان برده است. در این وضعیت آب شرب با بوی فاضلاب و کدورت بالا در شیرهای برداشت آب از سوی شهروندان دریافت می‌شد.
وی اظهار کرد: مکاتبات با آبفای حوزه شهرستان کارون توسط مرکز بهداشت اهواز انجام شده و در حوزه خوزستان نیز به استناد مکاتبه کارون و بازدیدهای میدانی بازرسان، مکاتبه‌ای با مدیرعامل آبفای اهواز انجام شد. روند قانونی مساله آلودگی آب شرب شهرستان کارون در حال پیگیری است و آبفای اهواز باید پاسخگو باشد.
صفدری با بیان این‌که شهرستان کارون منطقه به شدت بحران‌خیزی در زمینه سلامت است، گفت: این منطقه در زمینه انتقال بیماری‌های روده‌ای و اسهالی در بحران است. همچنین در سال گذشته تجربه سنگینی در حوزه این شهرستان در زمینه انتقال بیماری‌های اپیدمی و شیوع بیماری‌های روده‌ای را شاهد بودیم. بنابراین لازم بود که شرکت آبفا تمهیدات را ارتباط با احتمال قطع برق، انجام می‌داد.
وی توصیه کرد: هنگام آلودگی آب شرب که با کدورت آن و بوی فاضلاب قابل تشخیص است، باید از تماس بدن با آب آلوده در قالب استحمام یا شست‌وشوی دست و صورت اجتناب کرد و از آب‌های جایگزین و سالم‌تری استفاده کرد. همچنین تا زمانی که آب به حالت عادی بازنگشته، نباید از آن جهت شست‌وشوی ظروف، سبزیجات و میوه‌ها استفاده کرد.
سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان افزود: در صورتی که آب از نظر ظاهری مشکلی نداشته و طبیعی به نظر بیاید ولی افراد از سلامت آن اطلاع دقیق ندارند، لازم است پیش از استفاده آب را جوشانده و پس از آن مصرف کنند.