وضعیت مصرف و هزینه برق در تابستان چگونه خواهد بود؟

 

خورنا – با پیگیریهای سهراب گیلانی نماینده منتخب مردم شوشتر و گتوند در مجلس ، خسرو رضایی کیا مدیر دفتر نظارت خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان خوزستان به شوشتر آمدند و با سهراب گیلانی دیدار نمودند و همچنین از نزدیک در شوشتر بازدید میدانی نموده و مشکلات منطقه را پیگیری نمودند .

در زیر متن کامل مصاحبه اختصاصی خبرنگار خورنا در شوشتر با خسرو رضایی کیا مدیر دفتر نظارت خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان خوزستان را می خوانید :

۱- فاصله زمانی نرخ مخفف تعرفه گرما ( تابستانه ) در خوزستان چگونه است؟

تعرفه خانگی از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه و تعرفه تجاری از ابتدای اردیبهشت تا پایان مهرماه محاسبه می گردد .

۲- مشترکانی که به قبوض برق خود اعتراض دارند چگونه می توانند پیگیری کنند؟

کلیه مشترکین می توانند به قسمت مشترکین اداره برق خود مراجعه و اعتراض خود را اعلام نمایند و ادارات مشترکین موظفند نسبت به بررسی مجدد قبض و ارقام کنتور اقدام نموده و پاسخگوی مشترکین باشند .

۳- آیا پس از بررسی ، امکان اصلاح قبوض برق وجود دارد؟

ضریب خطای قبوض صادره یک به هزار می باشد و در صورتیکه پس از بررسی مشخص بشود قرائت کنتور صحیح نبوده یا کنتور دارای خطای کارکرد می باشد امکان اصلاح وجود دارد .

۴- راه حل کاهش مبلغ قبوض مشترکان برق چیست و شما چه پیشنهاد و توصیه ایی به مشترکان برق دارید؟

تنها راه حل کاهش مبلغ قبوض ، رعایت الگوی مصرف ( ۳۰۰۰ کیلو وات مصرف در هر ماه ) و استفاده از توصیه های مدیریت مصرف برق می باشد مانند استفاده از وسایل برقی با مصرف انرژی کمتر ( دارای برچسب انرژی با رتبه A ) و استفاده از درب و پنجره دوجداره و ظرفیت کولر متناسب با نیاز مصرفی مطابق با شاخص شدت انرژی انتخاب شود و نصب سایه بان بر روی کولر و استفاده از لامپهای کم مصرف . همچنین مشترکینی که در یک محل و یا یک خانه بیش از دو خانوار سکونت دارند و دارای انشعاب سه فاز هستند ، می توانند با استفاده از کد خانوار ، کاهش قابل ملاحظه ایی در قبوض برق خود داشته باشند .

۵- نحوه محاسبه قبض و افزایش نرخ قبوض برق چگونه است؟

محاسبه تعرفه های برق بصورت پلکانی و تصاعدی می باشد . الگوی مصرف برق تعرفه گرم خانگی در هر ماه ۳۰۰۰ کیلو وات و در هر دوره دو ماهه قبض ۶۰۰۰ کیلو وات می باشد . مصرف کمتر از ۳۰۰۰ کیلو وات در یک ماه با حداقل نرخ محاسبه می گردد که به شرح ذیل می باشد :

از ۰ تا ۱۰۰۰ کیلو وات ، هر کیلو وات ۱۳۶ ریال می باشد .

از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلو وات ، هر کیلو وات ۱۵۱ ریال می باشد .

از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلو وات ، هر کیلو وات ۱۶۴ ریال می باشد .

ولی مصرف بیش از ۳۰۰۰ کیلو وات در یک ماه ( بیش از ۶۰۰۰ کیلو وات در یک دوره دو ماهه ) و بیشتر از الگوی مصرف با افزایش تصاعدی به شرح ذیل می باشد :

  • از ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلو وات ، هر کیلو وات ۶۸۲ ریال می باشد .
  • از ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ کیلو وات ، هر کیلو وات ۱۲۲۸ ریال می باشد .
  • از ۴۵۰۰ کیلو وات تا ۶۰۰۰ کیلو وات ، هر کیلو وات ۱۵۶۹ ریال می باشد . مازاد بر ۶۰۰۰ کیلو وات ، هر کیلو وات ۱۸۴۱ ریال می باشد . همانطور که با مقایسه نرخهای ذکر شده مشخص است ، مشترکینی که بیشتر از الگوی مصرف یعنی ۶۰۰۰ کیلو وات در دو ماه مصرف نمایند ، بهای برق آنها به صورت تصاعدی افزایش می یابد . یک نمونه مثال می زنم تا مشترکین برق بیشتر مطلع گردند مثلا بهای برق یک مشترک در دو ماه با ۶۰۰۰ کیلو وات مصرف ، مبلغ قبض او ۱۱۸۵۰۰ تومان می شود و بهای برق یک مشترک در دو ماه با ۱۲۰۰۰ کیلو وات مصرف ، مبلغ ۹۹۱۶۰۰ تومان می شود . با مقایسه این دو می بینید با وجودی که مصرف برق دو برابر شده است ولی مبلغ برق بیشتر از ۸ برابر شده است . لذا رعایت الگوی مصرف برق بسیار مهم می باشد ./