نخستین نسل آهو در منطقه حفاظت شده دیمه متولد شد

خورنا – معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تولد نخستین نسل آهو در خارج از سایت احیا و تکثیر آهوی در منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز متولد شد.
به گزارش خوزستان سرافراز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، سید عادل مولا گفت: بر اساس پایش روزانه مناطق در تاریخ ۱۳ فروردین ماموران یگان حفاظت محیط زیست منطقه در هنگام گشت و کنترل، شاهد تولد دو راس بره آهو در این منطقه بودند.
وی افزود: در راستای احیای آهو در منطقه حفاظت شده دیمه پارسال در دو نوبت تعداد ۹۲ راس آهو در منطقه و در محیط طبیعی رها سازی شد که با تولد این دو راس شاهد احیای مجدد گونه آهو در حیات وحش منطقه هستیم.
مولا با بیان اینکه شرایط برای احیا و رهاسازی در منطقه فراهم شد و کار امنیت حفاظتی در منطقه به خوبی انجام می پذیرد، ادامه داد: حال آهوان در منطقه خوب ارزیابی شده و در شرایط طبیعی به خوبی زیست می کنند.
وی ادامه داد: هدف بلند مدت این اداره کل از راه اندازی این سایت در منطقه حفاظت شده دیمه احیای گونه آهو بوده که امروز با توجه به افزایش تعداد آهوان سایت، بخشی از جمعیت به بیرون از سایت انتقال یافت تا بصورت طبیعی در منطقه زیست کنند.
دشت ‘دیمه’ رامهرمزکه یکی از زیستگاه های اصلی گونه آهو در خوزستان است، از شهریور سال ۱۳۷۳ به منظوراحیای محیط طبیعی و حیات وحش منطقه به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و پس از آن در سال ۱۳۹۰ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت. منطقه حفاظت شده دیمه با وسعت ۹ هزار و ۸۱۲ هکتار در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامهرمز در مسیر جاده رامهرمز – رامشیر قرار دارد.
طرح احیای آهو در منطقه حفاظت شده دیمه از سال ۸۸ آغاز شده است. در این سال یک محدوده ۱۲۰ هکتاری مشخص و ۲۲ راس آهو از منطقه ‘مند’ بوشهر به این منطقه منتقل شد که تعداد این آهوها اکنون به ۲۰۰ راس رسیده است.
رهاسازی ۱۰۰ راس آهو در منطقه حفاظت شده (خارج از منطقه محصور شده) از بهمن پارسال آغاز شد، در سال ۹۳ نیز تعداد ۲۰ راس آهو در این منطقه رهاسازی شده بود.
فرشید فرجی -خبرنگار خورنا رامهرمز