واکنش معاون اداره‌کل آموزش‌ و‌ پرورش خوزستان به سرگردانی ۱۲۰۰ دانش اموز دبیرستان دکتر حسابی آغاجاری

خورنا – پرونده فارغ‌التحصیلان دبیرستان دکترحسابی آغاجاری در فاصله زمانی سال ۸۵ تا ۸۸ نواقصی وجود دارد و تا زمانی‌که این نواقص رفع نشود، آموزش‌و‌پرورش نمی‌تواند این مدارک را تأیید کند

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان در خصوص علت عدم صدور تأییدیه تحصیلی برای یک‌هزار و ۲۰۰ فارغ‌التحصیل دبیرستان دکتر حسابی شهرستان آغاجاری در سال‌های ۸۵ تا ۸۸ و مشکلات پیش‌آمده برای آن‌ها، توضیحاتی را ارائه داد.
جمشید کمایی درخصوص عدم تأیید تحصیلی فارغ‌التحصیلان دبیرستان دکتر حسابی شهرستان آغاجاری، اظهار کرد: با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که در پرونده فارغ‌التحصیلان دبیرستان دکترحسابی شهرستان آغاجاری در فاصله زمانی سال ۸۵ تا ۸۸ نواقصی وجود دارد و تا زمانی‌که این نواقص رفع نشود، آموزش‌و‌پرورش نمی‌تواند این مدارک را تأیید کند و به همین جهت تأییدیه تحصیلی برای این افراد صادر نشده است.
امکان رفع نواقص برخی پرونده‌ها در استان وجود ندارد/ارجاع موضوع به شورای عالی آموزش‌و‌پرورش
وی افزود: پرونده‌ها در این مدت زمانی استخراج و بررسی و سپس به شورای عالی آموزش‌و‌پرورش کشور ارجاع داده شدند؛ در برخی پرونده‌ها نواقص به صورتی است که در استان امکان برطرف کردن آن وجود ندارد و به همین جهت برای رفع آن باید در شورای عالی آموزش‌و‌پرورش کشور موضوع بررسی و رأی صادر شود و به استناد رأی شورای عالی آموزش‌و‌پرورش تأییدیه تحصیلی برای آن‌ها صادر می‌شود.
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان در خصوص تخلفات انجام‌شده در این دبیرستان، گفت: تا زمانی‌که بررسی‌ها به‌طور کامل انجام نشود نمی‌توان در این خصوص قضاوت کرد؛ باید بررسی کامل شود و افرادی که در این مرحله زمانی فعالیت داشتند و مقصر بودند، شناسایی و پرونده آن‌ها به تخلفات اداری ارسال و در خصوص پرونده‌های دانش‌آموزان در آن مقطع زمانی تصمیم‌گیری شود، سپس امکان اظهارنظر در خصوص موضوع وجود خواهد داشت.
در صورت احراز تخلف یا سوءاستفاده پرونده‌ها تأیید نمی‌شود
کمایی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که بخشی از پرونده‌های این دانش‌آموزان مورد تأیید قرار نگیرند، زیرا اگر محرز شود که در این پرونده‌ها تخلفی صورت گرفته یا سوء‌استفاده‌ای بوده است به‌طور طبیعی ‌آموزش‌وپرورش این پرونده‌ها را تأیید نمی‌کند.
وی با بیان این‌که موضوع در حال پیگیری و بررسی است، تصریح کرد: هیئتی متشکل از نماینده شورای عالی آموزش‌و‌پرورش کشور، نماینده اداره حراست وزارت‌، نماینده اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت‌خانه‌، نماینده اداره امتحانات و سنجش وزارت، نماینده  اداره حقوقی و نماینده معاونت آموزش متوسطه وزارت پیگیر این موضوع هستند که از شهرستان آغاجاری نیز بازدید کرده‌اند؛ اکنون پرونده‌ها براساس سال و نیم‌سال تحصیلی‌ و رشته در حال تفکیک و بررسی هستند و اگر اشکالات در حوزه استانی قابل برطرف‌شدن باشد، رفع می‌شود؛ پرونده‌های دیگر نیز که اشکالات آن‌ها در استان قابل برطرف‌شدن نیست به شورای عالی آموزش‌‌و‌پرورش ارجاع داده می‌شوند.
احتمال تعیین تکلیف پرونده‌ها تا خردادماه
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با بیان این‌که این موضوع در دوره گذشته مسکوت باقی‌مانده بود، گفت: این پرونده در چند سال گذشته به جریان افتاده بود اما موضوع حل نشده و مسکوت مانده است؛ در شهریور سال ۹۲ با بررسی‌های انجام‌شده توسط اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان مشخص شد که اشکالاتی در پرونده‌های دبیرستان دکتر حسابی شهرستان آغاجاری وجود دارد و نواقص شناسایی و به وزارت آموزش‌وپرورش اعلام شد؛ وزارتخانه نیز دستورالعمل و شرح زمانی برای تعیین تکلیف موضوع اعلام و ابلاغ کرده است و این احتمال وجود دارد که تا خرداد امسال این مسئله تعیین تکلیف شود.
وی در خصوص اشکالات موجود در پرونده‌های فارغ‌التحصیلان توضیح داد: اشکالات متعددی وجود دارد؛ اشکالاتی که تاکنون شناسایی شده‌اند به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ جهت فارغ‌التحصیلی فهرستی از موارد وجود دارد که باید همه این موارد رعایت شده باشد اما در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که لیست نمرات امتحانات نهایی فاقد امضای دبیر یا مخدوش است و یا این‌که اصلاً لیست‌های امتحانات نهایی وجود ندارد؛ همچنین از اشکالات دیگر این‌که سوابق تحصیلی دوره‌های گذشته در پرونده‌ها وجود ندارد و به‌طور مثال شخصی ثبت‌نام و انتخاب واحد کرده اما مدارک ما‌قبل این دوره تحصیلی در پرونده وی وجود ندارد.
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی این بود که پرونده‌ها به تفکیک سال، نیم‌سال و رشته بایگانی نشده بودند که اکنون این کار در حال انجام است و امیدواریم که تا خردادماه این موضوع تعیین تکلیف شود.
تخلف، سوءاستفاده، کم‌کاری مسئولان یا …؟
همچنین یکی از فارغ‌التحصیلان دبیرستان دکتر حسابی شهرستان آغاجاری اظهارداشت: یک‌هزار و ۲۰۰ فارغ‌التحصیل دبیرستان دکتر حسابی در فاصله زمانی سال‌های ۸۵ تا ۸۸ با مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی اخذ‌شده از این دبیرستان، وارد دانشگاه شده‌اند و  مدارک دانشگاهی اخذ کردند و با این مدارک در برخی نهاد‌ها و ادارات مشغول به کار شدند اما اکنون و پس از گذشت سال‌ها متوجه شده‌ایم که تأیید تحصیلی برای ما صادر نمی‌شود. با مراجعه به آموزش‌وپرورش شهرستان عنوان شد که مسئولان وقت دبیرستان کم‌کاری‌هایی داشته‌اند و تخلفاتی صورت گرفته است، به همین جهت اکنون دوسال است که تأییدیه تحصیلی ما صادر نمی‌شود.
وی با اشاره به مشکلاتی که برای این فارغ‌التحصیلان در صورت عدم صدور تأییدیه تحصیلی پیش می‌آید، عنوان کرد: زمانی که از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر فارغ‌التحصیل صحبت می‌شود، به معنای آن است که یک‌هزار و ۲۰۰ خانواده درگیر این موضوع هستند. به دلیل عدم صدور تأییدیه تحصیلی مشکلاتی برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان پیش آمده است، برخی از آن‌ها که شاغل بودند از کار خود اخراج شدند‌ و یا پس از ورود به دانشگاه و تحصیل، اکنون مدرک دانشگاهی آن‌ها غیر‌معتبر است.
سرگردان شده‌ایم
این فارغ‌التحصیل دبیرستان دکتر حسابی شهرستان آغاجاری با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده گفت: اکنون موضوع در شورای عالی آموزش‌و‌پرورش مطرح و بیش از ۲ سال است که آن را پیگیری می‌کنیم اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است؛ آموزش‌و‌‌پرورش استان عنوان می‌کند که موضوع از عهده ما خارج است. دو سال است که هر روز مطلب تازه‌ای به ما گفته می‌شود.
وی عنوان کرد: تخلفی در دبیرستان انجام شده اما زندگی ما تحت تاثیر آن قرار گرفته است. ما اکنون سرگردان هستیم. من دوره کارشناسی را طی کردم اما به دلیل عدم صدور تأییدیه تحصیلی مدرک کارشناسی‌ام صادر نمی‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بشار خرداد هم داره تمام میشه آقایی کمایی ولی هنوز هیچ کاری انجام نشده علی رغم آماده شدن پرونده ها ولی آموزش و پرورش آغاجاری پرونده ها رو نمیفرسته استان هر روز یه بهونه میارن و این وسط عمر ماست که داره بدون هیچ گناهی تلف میشه اول از سایت خورنا بابت پیگیری تشکر میکنیم و خواهش میکنیم که مصاحبه ای دوباره با مسئولین زیربط انجام بدین