شمال خوزستان زلزله خیز و جنوب خوزستان امن است

خورنا: سالها است که بحث در خصوص خطر بروز زلزله و عواقب و نگرانی های ناشی از آن در محافل تخصصی و غیر تخصصی و عوام به یک موضوع تکراری تبدیل شده است. به همین دلیل به بررسی میزان تهدید زلزله در استان خوزستان پرداختیم .

در یک توضیح اجمالی و کلی و به زبان ساده وضعیت زلزله در خوزستان بدیل شکل است:

قسمت شمالی خوزستان بر روی ضلع جنوبی گسل صفحه ایران قرار گرفته است که این گسل از شهرستان ایذه تا مسجد سلیمان امتداد دارد و پر خطر ترین و بحرانی نقطه استان و حتی ایران را از نظر زلزله تشکیل می دهد . شهرهای اهواز، شوشتر، رامهرمز نیز بر روی گسل های فرعی صفحه مجاور ایران قرار گرفته اند که این گسل های فرعی در زمانی کمتر از صد هزار سال قبل در محدوده اهواز، یک دوره شدید فعالیت را پشت سر گذاشته اند که نتیجه آن یک شکست و جدا شدگی در گسل واقع در امانیه بوده است و گسل دیگر واقع در شهر اهواز که از مسیر سپیدار تا پل هفتم امتداد دارد نیز در سالهای قبل تکانهای به شهر وارد نموده و لیکن انرژی لازم برای بروز یک زلزله مخرب توسط این گسل ها فعلاً وجود نداشته و ممکن است تا دهها و صدها سال آینده نیز وجود نداشته باشد .

و همچنین شهرهای غربی و جنوبی مانند دشت آزادگان، خرمشهر، آبادان ، شادگان و ماهشهر را نیز خطر زلزله تهدید نمی کند .

لذا بر این اساس باید مسئولین امر ضمن توجه اساسی به بحث خطرات ناشی از زلزله در شهرهایی مانند ایذه، هفتگل، باغملک ، مسجد سلیمان و لالی برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی ضمن تشکیل ستادهای بحران، توجه خاصی به مقاوم سازی و اقدام پیشگیرانه و بررسی شرایط پس از زلزله اقدامات خاصی بعمل آورند.