زمان مدارا کردن تمام شده آقای مدیرعامل/ چرا شهرداران و بعضی مدیران محلی وارد رقابت با مدیر عامل منطقه آزاد شده‌اند!؟

خورنا – ته چشمان قدرتمندترین مرد منطقه آزاد اروند (به لحاظ سازمانی) می‌توان علاقه و تردید را همزمان تشخیص داد، مردی که روزی می‌خواست زمان را به او بدهند و شعار انتخاباتی‌اش برای جنگ زدگان«زمان را به زمانی بدهید» بود، امروز تقریباً بیش از دوسال زمان در اختیار داشته، و در این دوسال هرچه مردم دیده‌اند سلامت او، علاقه او را در کنار عدم تحقق آن چیزهایی که در روزهای اول پیروزی اعتدال وعده داده شد، همانطور که بسیاری از وعده‌های دولت‌های قبل راه به جایی نبرد، از آب تسویه که قراربود اگر نرسد مدیر را رئیس جمهور پیشین به نفع مردم در لوله آب کند، تا وعده بازسازی جهادی خرمشهر با مدیریت رئیس جمهور آن دوره در نقش شهردار خرمشهر.

به گزارش خورنا به نقل از فیدوس، اسماعیل زمانی که مرد روزهای دور و نزدیک این خطه است با وجود همه تلاش‌های ما حاضر نشد تن به گفتگویی اختصاصی با “فیدوس” بدهد، ما نمی‌دانیم دوست ندارد این کار را انجام بدهد، به ما اعتماد ندارد، یا صلاح نمی‌داند، اما هرچه هست نتیجه یکسال و اندی پیگیری‌ها و تقلای ما شد سهم مختصری از یک جلسه خبری عمومی برای طرح چند سئوال در خلال شنیدن صحبت‌های مدیرعامل که بیشتر گزارشی معمولی بود از وضعیت سازمان.

سئوال‌های ما فراوان بودند، سئوال‌هایی که کم و بیش سئوال‌های مردم ساکن در این منطقه است، سئوال‌هایی که چرایی عدم تحقق وعده‌های دولت، دلایل توقف و کندی پیشرفت پروژه‌های عمرانی و سکون فرهنگی منطقه و انتصاب‌ها و عزل و نصب‌ها و بعضی وقایع را در بر می‌گیرد، سئوال از آینده آبادان و خرمشهر، سئوال در مورد چرایی گسترش شایعه برگشتن محدوده به حدود سابق در خوزستان، تا برگردانده شدن خودروها به محدوده و لغو اجازه تردد و عدم تحقق وعده کالاهای چمدانی و مشکلات ته‌لنجی که از حدود واردات کالاهای بی کیفیت چینی و بنجل فراتر نرفت و رویای تبدیل شدن منطقه آزاد اروند به دبی ایران را بهم زد، سئوال در مورد فشارهای تورمی ناشی از عملکرد و توسعه یکشبه سازمان منطقه آزاد اروند بر دوش مردم فقیر منطقه و به بار ننشستن وعده جلب توریسم و ایجاد نشاط با اعمال محدودیت‌های تازه و عجیب و غریب فرهنگی در آبادان و خرمشهر.

در این گزارش مختصر تنها به انعکاس چند پاسخ مدیرعامل منتطقه آزاد اروند به بعضی از این پرسش‌ها بسنده می‌کنیم بلکه آینده فرصت مفصل‌تری برای پرسش‌گری و نقادی فراهم کند. منافع مردم در گرو سئوال کردن و نقد کردن است، تنها روزنه امیدواری برای مردم هآبادان و خرمشهر انتقاد از وضع موجود و ترسیم شرایط مطلوب و آینده مطلوب است.

سئوال‌های ما در این گفتگوی مختصر حول محور مسئله حاکمیت منطقه آزاد بود که منجر به ورود منطقه در بسیاری از مسائل و رویدادها برخلاف انتظار مردم نشد، مثلاً آتش سوزی بازارها، انتخابات اخیر که بدون یک نماینده از سازمان حاکم یعنی منطقه آزاد برگزار شد، یا تبدیل عجیب و غریب فرمانداری خرمشهر به فرمانداری ویژه بلافاصله پس از گسترش محدوده این سازمان و منطقه تحت حاکمیت آن، یا جدی گرفته نشدن توسط صدا و سیما منطقه حتی به اندازه اعضاء شورای شهر و شهرداران، نادیده گرفته شدن در شورای تامیین شهرستان‌های آبادان و خرمشهر، امتیازهایی مانند واردات خودرو با کارت شهروندی که عملاً امتیازی برای مردم نیست، و نیمه کاره ماندن پروژه‌هایی مانند پارک ساحلی، اروند صغیر، مسکن مهر پرسنلی منطقه آزاد در جوار جزیره مینو، پارک سرپوشیده، کندی پروژه بلوار آبادان خرمشهر که دیگر مبدل به ضرب‌المثل میان مردم شده است.

بحث خودروها را آقای معتمدی معاون سرمایه‌گذاری به جای آقای زمانی مدیر عامل پاسخ داد، پاسخ او در نوع خود جالب بود، وی با اشاره به محدوده تردد به صورت ضمنی مدعی شد از نظر سازمان گسترش محدوده قانونی نیست، یعنی مجوز سازمان بنا به بحث مفصلی که میان دستگاه‌های نظارتی در سطح ملی وجود داشته بر خلاف مصوبه استاندار است، و به عنوان یک امتیاز ویژه تنها به آبادانی‌ها و خرمشهری‌ها تعلق دارد، کما اینکه بجز ایشان کسی نمی‌تواند در خرید و فروش خودروها بیرون شهرستان دخیل شود، البته این ادعای ایشان اگر هم در کلیات درست باشد در جزئیات بجز برای دلالان خودرو که می‌دانند چگونه از چنین امتیازهایی استفاده کنند برای دیگر شهروندان بهره نداشته و تقریباً هیچ شاخص روشنی برای ترمیم وضع معیشتی مردم به حساب نمی‌آید.

اما معتمدی در بحث پروژه‌های عمرانی اشاره به آغاز بحث مطالعاتی بازار سیف در خرمشهر کرد، که به منظور فروش کالاهای ته لنجی ایجاد می‌شود، و معاون عمرانی پیگیر آن است، ایشان در خصوص رونق یافتن بازار کنز و المال هم اشاره‌هایی داشتند و همینطور انتقال بعضی مراکز مهم به خرمشهر مانند دفتر وزارت امور خارجه که می‌تواند باعث رونق بیشتر این شهر شود.

اما اسماعیل زمانی؛ مدیر عامل منطقه آزاد در خصوص مسائل حاکمیتی گفت: برای اینکه ایراد قانونی پیش نیاید ما اختیاراتمان را به فرمانداران آبادان و خرمشهر تفیض کردیم، اگر این کار را نمی‌کردیم مشکل پیدا می‌کردند، و هدف هم در نظر ایشان فعال نگه داشتن دستگاه‌های تخصصی اجرایی بوده، ایشان در خصوص شورای تامین که باید با ریاست مدیر عامل برگزار شود هم گفتند تاکنون در این خصوص ورود نکرده‌اند. زمانی در ادامه گفت: این کار را کردیم که تداخل صورت نگیرد و فرمانداران تضعیف نشوند، و این علارقم فشارهایی بود که از مرکز برای تشکیل شورا به ریاست منطقه آزاد وجود داشت، اما علاقه‌ای به انجام این امر نداشتم، نباید دستگاه‌های اجرایی مرددد بشوند بین ما و استانداری، ما نمی‌خواهیم دو شورای تامین داشته باشیم، حالا اگر هم عده‌ای برعلیه ما مصاحبه کنند مشکلی حل نمی‌شود و کارها هم یکروزه انجام نمی‌شوند.

در ادامه معاونت عمرانی منطقه آزاد در خصوص تعاونی مسکن منطقه آزاد در ۵ بلوک نیمه کاره گفت: در بحث این ۵ بلوک با پیمانکار به مشکل برخورد کرده‌ایم و سازمان و پیمانکارش در واقع ماده ۴۸ شده‌اند. ما مصوبه تازه‌ای گرفته‌ایم که پروژه را بنیاد مسکن اقلاب اسلامی تکمیل کند. ما در حال رفع مشکلات فنی هستیم.

در بحث اروند صغیر آقای مهندس شمخانی اشاره کردند که ما وارث یکسری پروژه‌ها در منطقه بودیم و اینها نیمه کاره مانده و جلو چشم مردم هستند، ما سعی کرده‌ایم به هر شکل ممکن تکمیل آنها عملیاتی شود، برای مثال در بحث اروند صغیر مصوبه هیئت مدیره‌ را هم گرفته‌ایم و در فروردین ماه گلنگ آن زده خواهد شد و تکمیل می‌شود.

معاونت عمرانی در خصوص دلایل توقف پروژه پارک ساحلی هم به مشکل معارضین و کمبودها در اسناد و مدارک اشاره کرد و اینکه متولی شهرداری بوده و ما فقط پول داده‌ایم واعتبار ، اما با این حال ما پیگیری کرده‌ایم.

در ادامه مدیرعامل منطقه آزاد اشاره کرد که در پروژه‌های عمرانی شهری ما بیشتر تامین کننده اعتبارها هستیم، حالا گاهی شهرداری‌ها ربه دلیل بدهی‌هایی که دارند اعتبارات عمرانی پروژه‌ها را خرج آن بدهی‌ها و حقوق کارکنانشان می‌کنند و ما چیزی نمی‌گوییم و البته این اعتبارها باید مبدل به کار فیزیکی شود، و مردم در این خصوص باید چشم و گوش ما باشند.

فرصت کم بود، ما پاسخ‌ها را شنیدیم اما پاسخ‌ها به فراوانی پرسش‌هایمان اضافه کرد، روشن است منطقه آزاد اروند نقصان برنامه ریزی را با پوست و استخوان درک می‌کند، کار سخت و پیچیده است، مدیر عامل باید مسئولیت خود را بپذیرد، چریک پیر برای مردم آبادان و خرمشهر هم شده باید ریسک کند، او باید فرمانده و سکان‌دار حقیقی این منطقه شود تا تصیمی‌ها واحد شوند و مسئولیت افراد مشخص شود، نباید شرایطی پیش بیاید، که از شهردار تا عضو شورا و فلان مدیر به جای کار کردن در سودای مدیرعاملی منطقه آزاد وارد رقابتی بیهوده و مخرب با سازمان شده و دست آخر مردم ضرر کنند. آبادان و خرمشهر نیاز دارد اسماعیل زمانی مسئولیت و اختیارهای قانونی خود را بپذیرد و تمام قد وارد میدان کارزار به نفع آینده این شهرها شود. دیگر زمان مدارا تمام شده الان زمان عمل کردن، تعامل مبتنی بر منافع و توسعه این منطقه است آقای زمانی.