نکات ایمنی چهارشنبه آخر سال

خورنا – متاسفانه در سالهای اخیر با حوادث ناگواری در مراسم چهارشنبه سوری روبرو بوده ایم. هر ساله نوعی از انواع مواد محترقه وارد بازار می شوند که قدرت انفجار آنها بیشتر ازسال پیش بوده و در بسیاری از مواقع برای این که قدرت انفجار بیشتری داشته باشند درداخل آنها از خرده شیشه استفاده می شود که در زمان انفجار، پرتاب شده و علاوه برتولید صداهای بسیار گوش خراش و آزاردهنده، آسیب های جدی به چشم و سایر اعضاء و جوارح بدن وارد می کنند
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول با توجه به این مهم و به منظور تامین ایمنی هر چه بیشتر شهروندان به ویزه خانواده ها رعایت نکات زیر را توصیه می کند:

هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری درابراز هیجانات به نام مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد .خانواده ها در پیشگیری از حوادث می توانندنقش مهمی را ایفاء کنند.

صاحبان فروشگاه های مواد شیمیایی و رنگ فروشی ها از فروش هر گونه مواد آتش زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان جداً خودداری نمایند.

استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد. حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده میکنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. لذا از مکان هایی که از مواد محترقه در آن استفاده می شود دوری کنید.

به آتش کشیدن لاستیک و لوازم فرسوده منزل علاوه بر تشدید خطرات جانی و مالی باعث نگرانی شدید بیماران ریوی و قلبی شده و محیط زیست را با خطر جدی روبرو می کند .

والدین محترم خانواده ها که مسئولیت بیشتری در مراقبت از فرزندان خود بر عهده دارند بایستی در روزهای آخر سال نظارت بیشتری بر رفت و امد و کنترل لوازم شخصی فرزندان خود داشته باشند و در صورت مشاهده مواد محترقه و یا اشیاء مشکوک در لوازم شخصی فرزندان این مواد را از محیط منزل خارج و تحویل مسئولین انتظامی نمایند.

با توجه به ممنوعیت قانونی تولید و خرید و فروش مواد محترقه و منفجره والدین محترم بایستی با گوشزد نمودن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار مواد محترقه و ارائه توصیه های ایمنی لازم فرزندان خود را به پرهیز از دست زدن به این بازیهای خطرناک ترغیب نمایند.

۷٫ برافروختن آتش در دست شماست اما همیشه اطفای آن در اختیار شما نیست و امکان سرایت آن به منزل ، اتومبیل و … وجود دارد .

۸٫ با پرتاب ترقه و دیگر مواد محترقه هرگز باعث سلب آرامش و آسایش دیگران نشوید .

۹٫ کلیه شهروندان عزیز نیز در روزهای پایانی سال که منتهی به چهارشنبه سوری می شود بایستی از قرار دادن اشیاء و مواد قابل اشتعال بخصوص ظروف نفت و مایعات سریع الاشتعال در محل روباز و غیر مسقف خودداری نمایند زیرا پرتاب فشفشه و افتادن آن بر روی این مواد موجب بروز آتش سوزیهای بزرگ خواهد شد. لذا حتی الامکان پنجره های منازل نیز باید در این مواقع بسته باشد تا مانع ورود مواد و لوازم آتش بازی پرتاب شده به اطراف گردد.

۱۰٫ از تجمع و برافروختن آتش و ایجاد راه بندان در معابر به شدت پرهیز کنید .

در صورت بروزهرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن ۱۲۵ ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهید

((بیاییم هفته پایان سال رابا عشق ومحبت و تقدیم گل به جای ایجاد مزاحمت و خطر آفرینی به سال نو پیوند زنیم))