طنز: انتخابات، اون موقع ها؛ الان…!

خورنا- طنز: ده تفاوت انتخابات های اون موقع ها (دهه ۶۰ و ۷۰) و الان (دهه ۹۰):

۱٫ اون موقع ها، کاندیداها یه عکس سیاه سفید سه در چهار رو به عنوان پوستر بزرگ می کردن و با همون کلی رای میاوردن… الان انواع عکس های رنگی رو در ژست های مختلف می گیرن و بنر می کنن آخرش هم رای چندانی نمیارن!

۲٫ اون موقع ها، همه کاندیداها فقط با پوستر و تراکت تبلیغ می کردن و معمولا مردم همه کاندیداهای شهرشون رو خوب میشناختن … الان علاوه بر پوستر و تراکت با سی دی و تلگرام و واتساپ و… تبلیغ می کنن ولی باز هم مردم نهایتا یکی دو کاندیدا رو خوب بشناسن!

۳٫ اون موقع ها، هیچ کاندیدایی به نفع کسی کنار نمی رفت در حالیکه همه کاندیداها هم طرفداران قابل توجهی داشتن… الان خیلی ها به نفع هم کنار میرن در حالیکه خانواده درجه اولشون هم هوادارشون نیستن!

۴٫ اون موقع ها، همه کاندیداها وعده کنترل تورم و اشتغالزایی رو می دادن … الان نهایتش قول آسفالت و فاضلاب چند تا کوچه رو می دن!

۵٫ اون موقع ها، کسی که نماینده مجلس میشد موتورسیکلت داشت وقتی دوره ش تموم می شد نهایتا پیکان داشت… الان یه عده با دوچرخه می رن مجلس با شاسی بلند برمی گردن!

۶٫ اون موقع ها، نماینده ها مرتب به حوزه انتخابیه شون سر می زدن و تو زمان تبلیغات دوره بعدی هم می گفتن میخوایم پروژه های ناتمام رو تموم کنیم… الان وقتی انتخاب می شن تا دوره بعدی پیداشون نمی شه توی تبلیغات دوره بعدشون هم می گن به اندازه کل دوره های قبلی برای حوزه انتخابیه مون کار کردیم!

۷٫ اون موقع ها، موضع و سمت و سوی ریش سفیدان و مشاهیر هر شهر کاملا مشخص بود… الان یه عده صبحونه رو با یه کاندیدا می خورن، ناهار رو با یه کاندیدای دیگه و شام رو هم که…!
۸٫اون موقع سرگرمی مردم این بود که وقتی از مطب دکتر بیرون میومدن درآمد ماهانه اون دکتر رو با توجه به نرخ ویزیت حساب می کردن … الان سرگرمی جدید مردم اینه که از کنار یه ستاد که رد می شن سود و منافع حاصل از چهار سال نمایندگی مجلس رو با توجه به هزینه تبلیغات اون ستاد محاسبه کنن!

۹٫ اون موقع ها، افشای اینکه به کی رای دادیم زیاد کار خوبی نبود… الان سلفی با برگه رای در ژست های مختلف مد روز شده!

۱۰٫ اون موقع ها، مردم روز انتخابات بی سرو صدا میرفتن به کاندیدای مورد نظرشون رای میدادن و کاری هم به رای کسی نداشتن… الان طرف از یک ماه قبل انتخابات هم رایشو اعلام می کنه هم می خواد همه رو به زور قانع کنه که به کی باید رای بدن!

امین پورجعفر/ خورنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس طنز زیبایی بود. اما خیلی موارد دیگر رو هم می شد اضاف کرد.حالا یا به ذهن نویسنده نرسیده یا جرات نکردید.