پاسخ کوبنده یک مدیر خوزستانی به نمایندگان/ تکذیب حمایت قبادیان از کاندیدای اصولگرای اهواز/ چهره های تکراری اصولگرا و افراد گمنام اصلاح طلب

سارا ممبینی/ خورنا – به گزارش پانا از خوزستان ، چهره های ملی و استانی مردم را به شرکت در انتخابات تشویق می کنند و تمام تلاش خود را برای مشارکت حداکثری مردم به کار گرفته اند . در اظهار نظرهای رسمی شخصیت های مهم ملی و استانی نیز مواردی چون دفاع از لیست های انتخاباتی متبوع مشاهده می شود. در حوزه ی تبلیغات انتخاباتی تفاوت هایی بین طیف های مختلف اصول گرایی و اصلاح طلبی وجود دارد.

شواهد نشان می دهد میزان استفاده ی گروه های اصلاح طلب از رسانه ها و شبکه های مجازی و جنب و جوش در ستادهای آنها در مقایسه با اصول گرایان بیشتر است و این در حالی است که نصب بنر و پوسترهای گران قیمت توسط گروه های اصول گرا فزونی دارد.

اخبار رسیده از حال و هوای انتخاباتی استان خوزستان و شهر اهواز حکایت از این دارد که :

* در پنجمین روز از تبلیغات انتخاباتی ، علیرضا مسرور، عضو انجمن اسلامی معلمان ایران، طی مناظره ای با طاهری در دانشگاه فرهنگیان خوزستان با اشاره به اینکه استقلال رای بالاترین فضیلت در جامعه است ، اظهار داشت: رقابت و ارائه لیست از سوی گروه ها و احزاب مختلف در جامعه امری پذیرفته شده است و باید کسانی به عنوان نماینده انتخاب شوند که اهل تعامل باشند.

*در آخرین روز تبلیغات صادق زیبا کلام میهمان اصلاح طلبان خوزستان است . سخنرانی زیبا کلام چهارشنبه ۵ بهمن ماه در ستاد ائتلاف اصلاح طلبان برگزار می شود.

* لیست نهایی یاران اعتدال برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری منتشر شد. آیت الله موسوی جزایری ، آیت الله شفیعی ، آیت الله فلاحیان و آیت الله احمدی از کاندیداهای مورد حمایت این حزب در خوزستان هستند .

* رئیس سازمان محیط زیست خوزستان با اشاره به انتقادات نمایندگان خوزستان از این سازمان در بحث مقابله با ریزگردها ، گفت: نمایندگان خوزستان اعتبار پیش بینی شده برای مقابله با پدیده ی گرد و غبار را در بودجه ی ۹۴ حذف کردند .

* عصر دیروز علیرضا مسرور به حمایت از دکتر شمس الله بهمئی در ستاد مرکزی وی سخنرانی کرد. شنیده ها حکایت از این دارد که حامیان دکتر شمس الله بهمئی از حوزه ی انتخابیه ی رامهرمز و رامشیر روز به روز گسترده تر می شود. همچنین آقایان محبی ، میرسالاری و رضوی به نفع شمس الله بهمئی از انتخابات کناره گیری کردند. مردم رامهرمز و رامشیر از گزارشات عملکردی دکتر شمس الله بهمئی کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان خوزستان طی روزهای اخیر استقبال زیادی کرده اند و به صورت خود جوش حمایت خود را اعلام کردند.

* همایون یوسفی که از حوزه ی انتخابیه ی اهواز ، کارون ، حمیدیه و باوی با سایر کاندیداها رقابت می کند وضع کنونی خوزستان را شایسته ی مردم این استان ندانست و تصریح کرد: حقوق شهروندی مردم خوزستان باید به رسمیت شناخته شود .وی در عین حال گفت: در فضای سیاسی کشور نیاز به هوای تازه داریم.

*سه شنبه شب در محل باغ معین اهواز مراسم افتتاحیه ی ائتلافی تحت عنوان مجمع خدمتگزاران ولایی با رویکرد خدمت با ترکیب سید شکر خدا موسوی، سید احمد موسوی و سید شبیب جویجری بر پا شد تا در آخرین فرصت های تبلیغ بتوانند از این از ائتلاف بهره کافی را ببرند.

* مکان ستادهای اصلاح طلبان خوزستان در اهواز اعلام شد. ستاد مرکزی، امانیه خیابان منصفی غربی، ستاد دانشجویان ، بلوار گلستان روبروی آتش نشانی ، ستاد جوانان ، کیانپارس نبش سروش غربی و ستاد زیتون ، زیتون کارمندی نبش خیابان زاویه است.

* الباجی ، کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان خوزستان در همایش دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: قول می دهم تمامی ۴ سال مجلس را در کنار جوانان و دانشجویان باشم.

*دکتر سیاحی ، رییس هیأت بازرسی انتخابات استان خوزستان بر حضور فعالانه ی بازرسی در بخش های مختلف انتخابات تاکید کرد وی همچنین گفت: امیدواریم با حضور پرشور مردم در پای صندوق های رأی ،شاهد انتخاباتی حماسی باشیم.

*رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خوزستان با اشاره به اینکه فصل الخطاب همه قانون اساسی است ، گفت: اجرای بدون تنازل قانون اساسی تنها راه حل و مکانیسم توافق ساز در نظام جمهوری اسلامی ایران است .

* برات قبادیان ، کاندیدای رد صلاحیت شده ی اصلاح طلبان در جمع دانشجویان اظهار کرد:من به جرم اصلاح طلبی رد صلاحیت شدم و به این جرم افتخار می کنم . وی افزود: هفتم اسفند ماه همه برای داشتن مجلسی توانمند پای صندوق های رای حاضر می شویم.

*سید حمزه حسینی شهپری، کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه اهواز اظهار داشت: بنده فرهنگی هستم و بهترین دوران خدمت خود را دورانی میدانم که در زمینه فرهنگ فعالیت داشته و معتقدم پیشرفت جامعه مرهون پیشرفت فرهنگی است .

* رای اصلاح طلبان به آیت الله احمدی شاهرودی در حالی انتقاد برخی چهره های سیاسی را برانگیخته است که محمد کیانوش راد ، رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان اعلام می دارد: فقط به آیت الله شاهرودی رای می دهیم! وی می افزاید: آیت الله شاهرودی روحانی خوش فکر و معتدلی است که وابستگی جناحی ندارد.

* مجمع فعالان فرهنگی- اجتماعی خوزستان با انتشار بیانیه ای از ائتلاف های ” توحید الصوت” و ” اصلاح طلبان ” حمایت کرده است . در این بیانیه آمده است: ما بر این باوریم که تنها راه برون رفت خوزستان از وضعیت کنونی ، تمسک به گفتمان اصلاح و تغییر است.

*با وجود آنکه برخی شبکه های مجازی از حمایت برات قبادیان از یکی از کاندیداهای اصولگرایان در مجلس خبر می دادند اما وی این خبر را تکذیب کرده و گفته است که از لیست ائتلاف اصلاح طلبان حمایت می کند. روز گذشته نیز دکتر قبادیان رسما در دانشگاه شهید چمران در حمایت از این لیست سخنرانی کرد. وی همچنین در پیامی گفته است : با توجه به نزدیکی به ٧ اسفند، خبرهای نادرستی منتسب به اینجانب در حمایت از کاندیداهای استان خوزستان در فضای مجازی منتشر شده است که همینجا قویاً اعلام میکنم که از هیچ شخص خاصی حمایت نکرده و با توجه به دیدگاههای حزبی، از لیست ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت در سراسر کشور و استان خوزستان حمایت خواهم کرد.

* آیت الله احمدی شاهرودی، کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در خوزستان در دیدار با تعدادی از فعالان اصلاح طلب گفته است که به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت کردم ولی از حمایت گروه های اصلاح طلب نیز تشکر می کنم . وی در حال حاضر نیز نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است

* پروانه سلحشوری همسر دکتر قبادیان ، محمد جواد فتحی و سیده فاطمه حسینی ، سه خوزستانی مقیم تهران هستند که وارد رقابت های انتخاباتی پایتخت شده اند و مورد حمایت اصلاح طلبان قرار دارند. در همین زمینه علی عماد در پیامی از خوزستانیهای مقیم تهران خواسته است که از فرزندان خوزستان حمایت کنند. وی این را هم گفته است که با توجه به حضور ٣ نفر از فرزندان خوزستان در لیست ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان تهران، از خوزستانیهای مقیم تهران می خواهم ضمن رای به این سه نفر، به کمک آنها بشتابند.

*حق الناس و برگزاری هر چه باشکوه تر انتخابات در خوزستان ، دو مولفه ای ست که موجب شده ستاد انتخاباتی خوزستان سامانه ای را تحت عنوان “سامانه هوشمند بازرسی انتخابات ” راه اندازی کنند که به گفته مدیران ذی ربط ، کار این سامانه تقویت و اثربخشی شبکه بازرسی انتخابات و اجرای هرچه دقیق‌تر قوانین و مقررات است. از قرار معلوم ، برای هر یک از شهرستان‌های تابعه استان خوزستان، یک شماره پیامک اختصاصی در نظر گرفته شده است که به محض دریافت پیامک و گزارش در سامانه، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از طرف هیات بازرسی پیگیری می‌شود.

* انصرافی های ایذه و باغملک روز به روز زیادتر می شود و بنا بر اخبار منتشر شده ، تعداد کاندیداهای منصرف شده از ادامه رقابت های دهمین دوره مجلس در این حوزه انتخابیه به پانزده نفر رسید. با احتساب این انصرافی ها، ۲۴نفر برای یک کرسی بهارستان از حوزه انتخابیه ایذه و باغملک با هم رقابت می کنند، البته باید نشست و دید در روزهای باقی مانده به لیست انصرافی ها افزوده می شود یا خیر !

  * حواشی شب های تبلیغاتی نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر بیشتر از حواشی تبلیغات در روز است. یکی از این حواشی جالب تبلیغات در این حوزه انتخابیه ، دست به کار شدن بانوی عضو شورای شهر رامهرمز است که خود اقدام به چسباندن پوستر یکی از کاندیداها کرده و این کارش بازتاب های مختلفی را به دنبال داشته است.
 *  این روزها بلوارها، میدان ها، خیابان ها و حتی پیاده روهای شهر ایذه به مکانی برای نصب بیلبورد و بنر تغییر کاربری داده اند، گوشه کنار شهر شده پوستر کاندیداها در ابعاد مختلف. عدم ساماندهی اینگونه تبلیغات، مکان های نامناسب و بعضاً در مسیر رفت و آمد مردم، مشکلاتی را برای شهروندان ایذه ای بوجود آورده است.
  * هر چه به آخرین روزهای تبلیغات نزدیک تر می شویم بازار ستادها نیز رونق و جنب و جوش بیشتری می گیرد. در قریب به اتفاق اکثر حوزه های انتخابیه در خوزستان کارناوال های انتخاباتی از روزهای آغازین تبلیغات رسمی به راه افتاده و صدای بوق ماشین هایی که برای این کار در نظر گرفته شده، ضمن ایجاد آلودگی صوتی، باعث ایجاد ترافیک درشهر و خیابان های اصلی می شود.
  *دکتر افقه عضو هیات علمی دانشگاه چمران تحلیل جالبی از اوضاع و احوال انتخاباتی خوزستان ارائه داده و گفته است که با توجه به تحولات سیاسی به ویژه پس از انتخاب آقای روحانی به نظر می آید که با وجود بافت طایفه ای، گرایش جوانان و نخبگان خوزستان به سمت فهرست های حزبی باشد نه قومی و خانوادگی. وی به موضوع رد صلاحیت ها و لیست اصلاح طلبان خوزستان نیز ورود کرده و گفته است که رد صلاحیت گسترده چهره های شاخص اصلاحات باعث شده نامزدهای باقیمانده از جبهه اصلاحات، گمنام یا کمتر شناخته شده باشند اما در جناح اصولگرا چهره های قدیمی و تکراری و نمایندگان فعلی و سابق یا کسانی که در دستگاه های اجرایی سمت داشتند، به چشم می خورند و مایه تعجب است که این افراد دوباره آمده اند تا خود را در برابر رای مردم مورد آزمون قراردهند.
  *  “اقدام نامتعارف حراستی های دانشگاه چمران” خبر داغ انتخاباتی این روزهای اهواز است که خبرگزاری ایرنا خوزستان این گونه آن را منتشر کرده است: ماموران حراست دانشگاه شهید چمران از حضور خبرنگار و عکاس در همایش انتخاباتی نامزدهای اصلاح طلبان اهواز که سه شنبه در آمفی تئاتر دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، جلوگیری کردند. حراست دانشگاه شهید چمران اهواز برای چندمین بار است از حضور خبرنگاران در برنامه های سیاسی در این دانشگاه، با وجود دعوت رسمی ، جلوگیری کرده و این بار به بهانه گرد و غبار اعلام کرد که دانشگاه تعطیل است و برنامه ای در این دانشگاه برگزار نمی شود!
 * بازار مناظره های انتخاباتی بین کاندیداهای خوزستان هر چند افت و خیز دارد اما کماکان در گوشه و کنار شهر و یا در مکان های دانشگاهی برگزار می شود. روز سه شنبه نیز ، مناظره چهار تن از نامزدهای انتخاباتی مجلس در دانشگاه پیام نور اهواز برگزار شد و طی آن علی ساری ، سید شریف حسینی، سید شکر خدا موسوی و محمد مهدی مطیعی از برنامه ها و رویکرد انتخاباتی خود گفتند. از جمله حواشی این مناظره ، پرسش و پاسخ بر سر لیست ها و جناح ها در استان بود.
  * در دزفول رقابت های انتخاباتی شدت پیدا کرده و جریان اصلاحات و اصولگرا نیز به صورت رسمی به دلیل اختلافات ناشی از این رقابت ها نتوانسته اند رسما کاندیدای مورد حمایت خود را معرفی کند. البته روز به روز بر انصرافی های این حوزه انتخابیه افزوده می شود و دیروز نیز سه نفر ار رقابت انصراف دادند.