انتقاد رئیس شورای شهر امیدیه از بافتهای فرسوده/ گزارشی از فعالیتهای شورا

خورنا- در گفتگو با سید فریدون جلوزاده مطرح شد: بافتهای فرسوده شهری از معضلاتی هستند که گیربان گیر شهرها شده اند.

رئیس شورای اسلامی شهر امیدیه در خصوص اهمیت و جایگاه ویژه شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: اسلام ضمن این که احکام الهى و اراده الهى را در هدایت و صلاح انسان ها داراى کمال تأثیر مى داند، اراده انسان، حضور انسان و حضور آحاد مردم را هم در همه کارها پیش بینى کرده است. یک نمونه آن همین مسئله شورا است. خداى متعال در علائم مؤمنین مى فرماید: «و امرهم شورى بینهم».

شوراها طبق قانون اساسی مدیریت شهر و روستا را بر عهده دارند و نمادی دیگر از اداره کشور به دست مردم را در برابر چشم همگان می گذارند. توفیق شوراها در دستیابی اهدف، سرمایه ارزشمند اعتماد عمومی را افزایش می بخشد و زمینه ساز حضور پرنشاط مردم در همه عرصه های پیشرفت و توسعه کشور می شود.

سید فریدون جلوزاده در ادامه اذعان کرد: هیچ عبادتى بالاتر از خدمت به مردم نیست؛ چه در شهر، چه در بخش و چه در روستا. وظایفى که براى شوراها در قانون ذکر شده، همان وظایفى است که اگر شوراى ما ان شاءا… بتواند این وظایف را به طور کامل به انجام برسانند، بسیارى از مشکلات جارى مردم برطرف خواهد شد و این موارد را قانون گذاران با دقت در قانون اساسى و در قانون عرفى معین کرده اند.

این کارشناس ارشد شرکت نفت و گاز آغاجاری در خصوص وضعیت مالی پروژه های شهرداری امیدیه گفت: از وظایف اصلی شهرداری ها اجرای
طرح های عمرانی مصوب می باشد که اعتبار و سرمایه آن از محل اعتبارات دولتی و یا محلی تأمین می گردد. در دنیای پرشتاب کنونی و با توجه به وجود محدودیت هایی که در جهت تأمین اعتبار این طرح ها وجود دارد، شهرداری ها بایستی خود به صورت مستقل، در جهت اجرا و تأمین اعتبار پروژه های عمرانی اقدام نمایند. از طرفی هر طرحی که شهرداری قصد اجرای آن را دارد، از قبل در بودجه سالانه بایستی ردیفی برای آن اختصاص داده شود و بر اساس درآمدهای پیش بینی شده، محل تأمین اعتبار آن مشخص باشد. در غیر این صورت آخر سال سازمان با کسری بودجه گریبان گیر خواهد بود. از این روست که

پروژه های مورد نظر شهرداری جهت آبادانی و رشد شهر، نیاز به یک منبع مالی جدا از جیب دولت و نیز درآمدهای محدود خود دارد که بتواند با فراغ بال در جهت رسیدن به آرمان شهر قدم بردارد.

مهندس جلو زاده ضمن ابراز خشنودی از شرایط حاکم بر شهر امیدیه اظهار کرد که در کنار مواردی همچون بودجه متوازن و تخصص، آرامش در فضای شهر و شورای شهر حکم فرماست و این آرامش محصول روابط کاری منضبطی است که از روحیه سخت کوشی مدیران شهر و اعضاء محترم شورا نشات گرفته است.

رئیس شورای شهر امیدیه اذعان کرد: در زمان شورای حاضر که بنده توفیق خدمتگذاری به مردم را به عنوان رئیس این مجموعه داشته ام اقدامات خوب و موثری را در شهر شاهد هستیم. از جمله خدمات این دوره شورای شهر امیدیه را می توان به موارد همچون:
– افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری امیدیه و محقق شدن آن با حمایت شهردار و اعضاء محترم شورای اسلامی شهر
– افتتاح و تجهیز ساختمان شهرداری با هزینه ای بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال
– افتتاح ساختمان آتش نشانی با هزینه ای بالغ بر ۳ میلیارد ریال
– افتتاح ساختمان شورای اسلامی شهر امیدیه با هزینه ای بالغ بر ۳ میلیارد ریال
– افتتاح دو زمین چمن مصنوعی در مناطق محروم با هزینه ای بالغ بر ۵ میلیارد ریال
– ایجاد حداقل ۵۰ فرصت شغلی جدید در مجموعه شهرداری با حمایت شهردار و اعضاء محترم شورای اسلامی شهر امیدیه
– برنامه ریزی و تخصیص اعتبار جهت مساجد برای توسعه رشته های ورزشی
-آغاز پروژه فاز اول پارک طبیعت به عنوان نماد شهر امیدیه با
هزینه ای بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال
– نصب تندیس ۱۰۰ شهید شهر امیدیه در معابر اصلی شهر با هزینه ای معادل ۲ میلیارد ریال
این مدرس دانشگاه با تاکید بر ضرورت اهتمام ورزی در خدمت به مردم اذعان کرد: خدمت به مردم توفیقی است که خداوند بر بندگان خاص خود عطا می کند بنابراین شایسته است ما به عنوان خادمان مردم با استفاده از تمامی ظرفیت آنگونه که مردم امیدیه لیاقتش را دارند خدمت کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر امیدیه در خصوص روند مشارکت و سرمایه گذاری در طرح های شهر امیدیه گفت: افزایش رقابت شهرهای کشور در جهت جذب سرمایه و سرمایه گذار، نشان از این موضوع دارد که اهمیت جذب سرمایه گذاری بیش از پیش آشکار شده است. شهرداری های کشور بازوان دولت برای ایجاد رفاه و رضایت عمومی می باشند. ولی در عصر جدید به مرور با افزایش میزان آگاهی عمومی که نتیجه توسعه وسایل ارتباط جمعی، افزایش سطح تحصیلات عالی در بین عموم مردم و … می باشد، توقعات مردم بیشتر شده و متعاقبا درخواست های فزاینده و مشروع خود را هرچه بیشتر متوجه شهرداری می نمایند. این مسئله نقطه عطفی خواهد بود بر احساس نیاز شهرداری ها برای ایجاد تغییر و تحول در ساختار سازمانی و اقتصادی خود.
جلوزاده با تاکید بر ایجاد تحول اساسی در نظام مالی و اقتصادی در شهرداری ها که مستلزم داشتن نیم نگاهی به نظام سیاسی کاپیتالیستی یا سرمایه داری می باشد افزود: سرمایه و سرمایه دار بایستی در کانون اصلی توجهات قرار گیرد. باید دیدگاه سنتی که دیدگاه منفی به سرمایه داران بوده است را خاک کنیم و دید وسیعتر و مثبت تری به آنها داشته باشیم. باید به این دیدگاه برسیم که سرمایه گذار در جهت رسیدن به منافع مالی خود باعث ایجاد منافع عمومی نیز می شود که نمود آن را می توان در اشتغال زایی و سایر حوزه ها جست و جو کرد. باید توجه داشت همکاری سرمایه گذار خصوصی با سازمانها و نهادهای دولتی که در زمینه ارائه خدمات عمومی فعالیت می کنند، باعث ایجاد رفاه عمومی شده و کارایی نهادها و سازمانهای دولتی را نیز در حوزه مربوطه افزایش خواهد داد. اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی که رهبر انقلاب نیز بر آن تأکید دارند، با هدف افزایش کارایی سازمانهای دولتی صورت می گیرد. لذا مقبولیت موضوع مشارکت و همکاری سازمانهای دولتی با بخش های خصوصی ولو در یک پروژه کوچک، سودآوری برای هر دو طرف قرارداد را در پی خواهد داشت.
رئیس شورای شهر امیدیه با تاکید بر لزوم حل مشکلات بافت های فرسوده شهر امیدیه گفت: امروزه بافتهای فرسوده شهری از جمله مهمترین معضلاتی هستند که گیربان گیر شهرها شده اند. این بافت ها به طور عمده بخش هایی از شهر هستند که از چرخه تکاملی حیات آن جدا گشته و به شکل کانون مشکلات و نارسایی ها درآمده اند. این درحالیست که این بافت ها از ظرفیت ها و قابلیت های نهان بسیاری برخودارند که اگر به فعلیت برسند می توانند در فرآیند توسعه شهر به عنوان نیروی محرک استفاده شوند. از این رو توسعه نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری از اهداف اصلی نوسازی شهرها قرار گرفته است. طی سال های متمادی برای برطرف نمودن این معضلات راهکارهای بسیاری پیش روی مسولین شهری قرار گرفته است. اما این رویکردها عمدتا به دلیل نگرش های صرفاً کالبدی، گرایشهای صرفاً طراحانه و در نظر نگرفتن خواست ساکنین این بافت ها، عمدتًا با شکست مواجه شدند. با توجه به اینکه نوسازی شهرها در جهت ارتقا کیفیت زندگی صورت می گیرد لازم است کلیه ابعاد کالبدی و غیرکالبدی (اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی) شهر مدنظر قرار گرفته شود و از آنجا که مردم استفاده کنندگان و ذینفعان اصلی طرح های شهری هستند، توجه به خواست و نیازهای آنها در طرح های شهری اهمیت به سزایی دارد و راه را برای تحقق پذیری این طرح ها نیز هموار می سازد.
مهندس جلوزاده با بیان این نکته که امروزه ارگانهای دولتی، مقامات تصمیم گیرنده و مجریان طرح ها، همگی به این موضوع واقف شده اند افزود: حضور و مشارکت مردم در امور شهر به ویژه بافتهای فرسوده و تاریخی، نقش اصلی را در تحقق پذیری این طرح ها ایفا می نمایند. این امر نه تنها در تحقق این پروژه ها موثر است، بلکه از طریق درگیر نمودن مردم با محیط زندگی خود، از انواع کمک های مردمی (مالی و نیروی انسانی) استفاده نموده و آنان را نسبت به محل سکونت خود حساس می نماید. بدین ترتیب مردم خود را در برابر سکونتگاه خود مسول دانسته و پایداری این طرح ها تضمین می شود.
رئیس شورای شهر امیدیه در ادامه گفت: با توجه به اینکه شهر امیدیه در میان انبوهی از ثروت و مواهب طبیعی خدادادی قرار گرفته است اما آنگونه که می بایست ساختار شهری همگام با توسعه صنعت نفت پیش نرفته است. مطمئنا یکی از بازوهای قدرتمندی که می تواند در آبادانی شهر امیدیه سهیم باشد شرکت نفت است. لاجرم با استفاده از پتانسیل ها از ابتدای شورای چهارم مطالبات شهرداری امیدیه با حمایت فرماندار و همکاری مدیر عامل وقت شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در دستور کار قرار گرفت و ماحصل آن تزریق بودجه به شهرداری امیدیه به میزان ۱۲۰ میلیارد ریال از مطالبات قدیمی بوده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز موثر در اشکال گوناگون آن قابل مقایسه نیست افزود: شهرها به عنوان کانون های تمرکز فعالیت و زندگی انسان ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تنظیم کنند چاره ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متاثر از سیستم های طبیعی ندارند. در این میان فضاهای سبز شهری به عنوان جزء ضروری و لایفنک پیکره یگانه شهرها در متابولیسم آنها نقس اساسی را دارا می باشد که کمبود آنها می توانند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد. در عصر حاضر اهمیت و نقش فضای سبز در حیات و توسعه شهرها تا حدی است که به عنوان یکی از شاخص های توسعه پایدار از آن یاد می شود. بنابراین ما در شهرداری امیدیه دست به کار بزرگی زده ایم و برای اولین بار پروژه پارک طبیعت با برآورد بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال در نیم سال دوم سال جاری در راستای ایجاد فرصت تفرج و طراوت بخشی به محیط شهر آغاز شده است. گفتنی است در پایان سال جاری فاز اول آن افتتاح خواهد شد و بنده به مردم خوب امیدیه همینجا قول می دهم که این بوستان به عنوان نماد امیدیه در اذهان مسافران و مردم باصفای شهر امیدیه نقش ببندد.

سید فریدون جلو زاده که دارای مدرک کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی می باشد و همچنین تدریس در دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور شهرستان امیدیه را نیز در کارنامه دارد؛ به عنوان یک کارشناس ارشد توسعه در مورد توسعه اقتصادی شهرها به ما می گوید: اولین نتیجه تمرکز جمعیت و فعالیت ها در شهرها، مسائل زیست محیطی بوده که به اشکال مختلف آلودگی هوا، آب، خاک، صوتی و غیره نمود پیدا کرده است. در بعد اجتماعی و اقتصادی نیز رشد سریع شهرنشینی به خصوص در شهرهای بزرگ، باعث مسائلی نظیر توزیع نامتعادل و نارسایی خدمات و امکانات، تفاوت فاحش در ارزش زمین و مسکن و شرایط زیستی آن و در نهایت اختلاف طبقاتی و جدایی گزینی اجتماعی اقتصادی شده است. بنابراین ما به عنوان قانون گذران و مدیران عرصه شهر بایستی رویکردی علمی همراه با برنامه ریزی اقتصادی برای شهر امیدیه داشته باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نعمت شریفی چراشورای شهرهرشش۶ماه بیلان کارازعملکردخودرابه همشهریان بیان نمیکنند