انتخابی دیگر

خورنا – ایام محدودی تا انتخابات مجلس شورای اسلامی وخبرگان رهبری باقی مانده است. در کشورهایی که احزاب فعالیت درست ومنسجمی دارند بدلیل حضورتحزب درجامعه ونمودفعالیتهای حزبی ،کاندیداتورها باشناخت قبلی ازحزب، از سوی مردم انتخاب شده و پس از انتخاب شدن در قبال انتخاب کنندگان پاسخگو می باشند، اما در ایران که فعالیت حزبی چندان رشدی نداشته گروهای سیاسی یا افراد بصورت مستقل در انتخابات شرکت نموده و عوامل متعددی باعث انتخاب یک فرد یا یک گروه سیاسی (بیشتر در تهران و تعدادی از کلانشهرها ) می گردد، اما معیار انتخاب چیست و چه کسی آنرا تعین می کند ؟
بر اساس قانون، انتخاب نماینده بی واسطه توسط خود مردم صورت می گیرد و این رای مردم است که تعین کننده می باشد. فرستادن نماینده به مجلس وظیفه خطیری است که برعهده احاد مردم است تا نماینده ای را به مجلس بفرستند که پاکدست، مردمی، شجاع در اظهار نظر ،دارای سوابق علمی و اجرایی، بی ادعا، معتقد به کار جمعی ،فعال ، دارای قدرت بیان و روابط عمومی بالا و…باشد؛ تا بتواند از منافع ملی و حوزه انتخابیه خود دفاع کند.
اینها بخشی از صفاتی هستند که یک کاندید نمایندگی باید داشته باشد اما کدام یک از این معیار ها دارای اولویت هستند. در جوامع کوچکتر انتخاب فارغ از این معیارها و براساس اشتراکات قومی، مذهبی، عشیره و طایفه و زبان و غیره صورت می گیرد که سازگار با هیچ یک از معیارهای اساسی یک انتخاب صحیح نیست.
چگونه می توان به فردی اعتماد کرد که اولویتها ،تخصص و صداقت را همزمان ندارد. مراجعه به اراء، سابقه انتخاب شدن در ادوار گذشته و قدرت و ثروت شرط لازم و کافی انتخاب مناسب نیست و باید وجوه مختلف را با هم سنجید.
داوطلب نمایندگی باید نشان دهد گزینه برتر است و این کار با نمایش و همایش باور پذیر نیست و ظیفه گرو ههای مدنی جامعه است که انتخاب اصلح را با ذکر دلیل و برهان به عامه مردم معرفی نمایند، تا مردم نیز با معیار و حجت و دلیل انتخاب کرده و در اعتلای سرزمین خود کوشا باشند. درپایان اینکه از همه دلسوزان و صاحب نظران و فعالان اجتماعی انتظار می رود تا ضمن روشن کردن افکار عمومی زمینه مشارکت را فراهم کرده و به انتخاب درست کمک نمایند .
غلام عباس کاظمی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *