گزارش اختصاصی خورنا از فروش غیربهداشتی گوشت در ورودیهای شوشتر

خورنا –

2

باید بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و ضرورت کشتار در کشتارگاه‌های مجاز را بیشتر به اطلاع عموم رساند و تنها راه حل فرهنگ‌سازی است .

اگر مردم به این امر واقف باشند، در تهیه گوشت سالم دقت بیشتری به خرج می‌دهند .

در چند نقطه ورودی از شهر شوشتر ذبح و فروش گوشت به صورت غیربهداشتی شکل می‎گیرد .

گزارش‎های حاکی از آن است که دلالان و سلاخ‎های حاضر در این مکان‎ها در برابر اقدامات سازمان‎های مرتبط با جمع‎آوری ایستگاه‎های غیرمجاز فروش و کشتار غیربهداشتی گوشت قرمز مقاومت می‎کنند.

مردم به هیچ وجه نباید از مراکز غیرمجاز فروش دام مواد گوشتی خریداری کنند، چراکه سلامت آنها تضمین شده نیست.

فروش و ذبح غیربهداشتی آنها در ورودی شهر شوشتر نیز توسط دلالان و سلاخ‎ها صورت می گیرد و این قضیه سلامت شهروندان را به خطر می‎اندازد .

فروش گوشت غیربهداشتی استحصال شده از دام بیمار یکی از تخلفات احتمالی در ایستگاه‎های غیرمجاز فروش دام زنده است و به همین لحاظ باید جلوی فعالیت دلالان در این ایستگاه‎ها را گرفت.

مجید یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با چگونگی خرید گوشت می گوید: متاسفانه از سلامت و سالم بودن گوشت مطمئن نیستیم .

وی اظهار داشت: دلخوشی ما به این است که گوشت گرم مصرف می کنیم اما متاسفانه کشتار غیر بهداشتی و حتی حمل غیر بهداشتی توسط برخی در پشت نیسان و تاکسی و امثال آن موجبات نارضایتی عمومی را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از دام های بیمار توسط برخی از افراد درجاده های حاشیه ای ذبح می شود که هیچ نظارتی بر روی ذبح آن نیست . تا کی باید شاهد فروش گوشت غیر بهداشتی که از سلامت آن هم اطمینان نداریم در جاده ها و ورودیهای شوشتر باشیم؟

علی یکی دیگر از شهروندان شوشتر بیان داشت: ذبح و فروش گوشت های مصرفی در کنار جاده مورد تایید دامپزشکی نبوده و مهر تایید دامپزشکی ندارند.

به گزارش خبرنگار خورنا از شوشتر ، احمدعلی معینی به کشتار دام و قصابی کنار جاده شوشتر به مسجدسلیمان در روزهای تعطیل اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کشتارهای کنار جاده تحت شرایط بهداشتی و نظارتی نیست و کشتار باید در کشتارگاه صورت بگیرد، انجام این‌ کار غیرقانونی است.

وی بیان داشت: این اقدام موجب افزایش خطر سرایت بیماری‌های کشنده و خطرناکی مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه و کنگو در میان مصرف‌کنندگان می‌شود.

معینی تصریح کرد: پس از کسب دستورات از مقام قضایی و با تعامل ماموران نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری این کشتارهای غیرمجاز در اطراف جاده اقدام و برخورد قانونی شد و این‌کار تا پایان جمع‌آوری کامل آنها نیز تشدید و ادامه می یابد.

وی خاطرنشان کرد: با تعدادی از عوامل ذبح و فروش غیربهداشتی گوشت در جاده ها و ورودیهای شوشتر برخورد قانونی و قضایی شده است و خودروی آنان نیز توقیف شده است .

رئیس اداره دامپزشکی شوشتر از شهروندان خواست برای تهیه گوشت مصرفی خود از مراکز مجاز مراجعه نموده و به‌علامت و مهر درج شده توسط دامپزشکی روی لاشه توجه کرده و پس از خرید گوشت را به ‌مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهند./

گزارش : مصطفی فتحی زاده – خبرنگار