گفتگو با دکتر امینی صدر استاد دانشگاه و از فعالین حوزه اجتماعی شهر خرمشهر

بایدها و نبایدهای رفتار انتخاباتی

خورنا -رفتار انتخاباتی به عنوان یک کنش سیاسی نشاندهنده هویت و فرهنگ سیاسی مردم در یک نظام اجتماعی است و اهمیت بررسی ان از این روست که نشاندهنده چگونگی روند مشارکت و نحوه و کیفیت گزینش انتخاباتی را مشخص می کند.لذا جهت بررسی موضوع "بایدها و نبایدهای رفتار انتخاباتی مردم و کاندیداها" گفتگویی با جناب استاد ناصر امینی صدر روانشناس و استاد دانشگاه و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس انجام داده ایم.

خورنا -رفتار انتخاباتی به عنوان یک کنش سیاسی نشاندهنده هویت و فرهنگ سیاسی مردم در یک نظام اجتماعی است و اهمیت بررسی ان از این روست که نشاندهنده چگونگی روند مشارکت و نحوه و کیفیت گزینش انتخاباتی را مشخص می کند.لذا جهت بررسی موضوع “بایدها و نبایدهای رفتار انتخاباتی مردم و کاندیداها” گفتگویی با جناب استاد ناصر امینی صدر روانشناس و استاد دانشگاه و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس انجام داده ایم.

*ابتدا بفرمایید رفتار انتخاباتی مردم منطقه ما و به طور مشخص ابادان و خرمشهر تابع چه عواملی است؟یعنی اینکه چه فاکتورهایی در نحوه مشارکت و رای دادن به یک کاندید نمایندگی شاخص و تعیین کننده است؟
قبل از هر چیز بهتر است بدانیم انتخاب چیست و رفتار انتخاباتی به چه معنایی است.انتخابات یکی ازسطوح مشارکت سیاسی است که بیانگرانتظارات وگرایشات اکثریت مردم در موارد اجتماعی اقتصادی وسیاسی می باشدو رفتارانتخابات نیز به معنای رفتارهایی است که یک فرد درجریان یک انتخابات ازخود بروز میدهد ودرنتیجه انتخابات مؤثراست.حالا اینکه این رفتار در منطقه ما تابع چه عواملی است ؟عوامل مختلفی عموما در تمام دنیا در نحوه رای دهی مردم اثر گذار است از جمله:
حوزه جغرافیای محل سکونت
عضویت درگروههای اجتماعی
خانواده و گروههای قومی
وابستگیهای حزبی
ویژگیهای روانی وشخصیتی افراد
تبلیغات ونقش وسایل ارتباط جمعی
در منطقه ما یعنی شهرهای آبادان – خرمشهر – مینوشهر و اروندکنار اساسا ، جغرافیای محلی، قومیت، عضویت درگروههای اجتماعی و وابستگیهای حزبی به ترتیب دارای اثر در نحوه رای دهی مردم می باشد. بخصوص خرمشهر ـ مینوشهر و اروندکنار مسئله خانواده و بعبارت بهتر وابستگی قومی – خانوادگی تا حدود زیادی حرف اول را می زند .

*به نظر جنابعالی با توجه به فرهنگ قومیتی و عدم توسعه یافتگی و محرومیت در منطقه رفتار انتخاباتی و نحوه مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم با چه چالشهایی دست به گریبان است؟
اساسا قومیت در طول تاریخ هیچگاه منفی نبوده و چه بسا وابستگی ها و دلبستگی های قومیتی شور و هیجان مثبتی در حیات منطقه و کشور داشته است.البته توسعه نایافتگی و محرومیت موضوع دیگری است و هیچ ارتباطی به قومیت ندارد .بطور کلی فقر و محرومیت در هر جامعه ای تهدید است و میتواند اثر منفی برکلیه شون زندگی و به تبع آن عدم حضور مثبت در صحنه های اجتماعی داشته باشد ، بدیهی است محرومیت عامل مخرب در رفتار اجتماعی هر موجود زنده است.

*جناب دکتر روی دوم سکه انتخابات حضور کاندیداها است،به نظر جنابعالی شیوه و فرم تبلیغات به کار گرفته شده توسط انان چه تاثیراتی در نحوه مناسب رفتار انتخاباتی مردم خواهد داشت؟
به اعتقاد من بیش از تبلیغات ( به هر شیوه ای ) حضور و همدلی کاندیدا با مردم در نحوه جذب آرا در منطقه ما اثر گذار است .البته به این نکته هم باید توجه کنیم که حضور مصنوعی و نمایشی امروزه برای مردم آشکار شده است و بقول عامه حنایشان دیگر رنگی ندارد.خوشبختانه امروزه آگاهی و شعور سیاسی – اجتماعی مردم به حدی بالا است که بین حضور افراد صادق و بازیگر انتخاباتی بطور مشخصی تفاوت قائل هستند.حتی کودکانی هم که در سن مدرسه هستند این تفاوت را میدانند.

*حال با این تفاسیر بهترین راه برای رسیدن به یک کاندیدای اصلح چه روشهای مناسبی وجود خواهد داشت؟
مجلس امروز مواجه با دنیای پر آشوب منطقه وسیاست پیچیده منفعت طلبانه غرب است.چنین مجلسی باید انباشته از دلسوختگانی متعهد وسیاستمدارانی تحصیل کرده باشد.انسان وقتی در مسیر انتخاب قرار می گیرد باید تمام توان علمی و تجربی خویش را به کار ببندد و از سر آگاهی دست به انتخاب بزند .عقل حکم میکند که هر چه تاثیر انتخاب در زندگی و آینده انسان بیشتر باشد ، حساسیت و دقت بیشتری باید مد نظر قرار داد .این یک اصل پذیرفته شده است که کاندیدای مستقل معمولا مدیون حزبی نبوده ، بی دغدغه از اهداف سیاسی گروهها و احزاب همت بیشتری را صرف امورات کاری میکند.ولی در عوض کاندیدای حزبی گاها می تواند از میثاقی که با مردم بسته است به سبب اهداف جناحی طفره رود و با رسیدن به کرسی وکالت تغییر ۱۸۰ درجه ای در برنامه خود دهد.حال در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم باید بکوشیم که بر اساس سوابق ، کارایی و کارنامه نامزدها ، نماینده اصلح را با سنجیده ترین و منطقی ترین روش ممکن پیدا کنیم .
برای شناخت نماینده اصلح راه های مختلفی است که باید به آنها اهمیت داده شود، بعضی از این راه ها عبارتند از :
۱ـ شجاعت در دفاع از مصالح دینی ، ملی و عمومی و مطالبات قانونی حوزه انتخابیه
۲ـ ترجیح منافع ملی و مردم حوزه انتخابیه بر منافع شخصی و باندی
۳ـ سلامت مالی
۴ـ صداقت با مردم و پرهیز از عوام فریبی
۵ـ روحیه تعامل و مردم داری
۶ـ داشتن و ارائه طرح و برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت در حوزه های مختاف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی در سطوح ملی و محلی .
۷ـ توجه به وضعیت تیم همراه و طرفداران از هر نظر
حال با توجه به این موارد وظیفه داریم کسی را انتخاب کنیم که باعث آبروی انقلاب اسلامی و پیرو خط امام و ولایت فقیه بوده و حافظ منافع ملی و ارزشهای دینی باشد و صادقانه برای مردم کار کند.
*به عنوان اخرین سوال بفرمایید چگونه باید یک فرهنگ صحیح مشارکت سیاسی و رفتار انتخاباتی شایسته را که یک وجه ان توقعات و انتظارات مردم و طرف دیگر تبلیغات کاندیداها همراه با شور و اگاهی حضور می باشد در جامعه نهادینه کرد؟
مردم وظایف خودشان در مشارکت را حتی در بدترین شرایط و کاستی نشان داده اند و قطعا پیش خدا قربشان محفوظ است هر چند باید دقت کنند و با توجه به معیارها دست به انتخاب صحیح بزنند، اما این کاندیداها هستند که اگر خدای ناخواسته بخواهند با حربه زر و تزویر رای مردم را منحرف کنند و خود را به ناحق ، حق نشان دهند ، باید بدانند حق الناس را بگردن خواهند داشت و باید جوابگو باشند ، چه در این دنیا و چه در آن دنیا اگر ایمان دارند.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.