بررسی «نوزدهمین کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت» در گفتگو با مدیران استان

خورنا – نوزدهمین کنگره همکاری های دولت، دانشگاه وصنعت برای توسعه ملی در ۳۰ دیماه پیش رو در اهواز(شهرک نفت) برگزار می شود. در این کنگره ملی، جمع کثیری از شخصیت های عالی رتبه دولتی نظیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، وزیر صنعت، معدن و تجارت و چندین تن از معاونین وزار، استاندار خوزستان و برخی چهره های علمی و صاحبان صنایع غیر دولتی حضور به عمل می آورند. در همین راستا با چندین از مدیران صنعتی، دولتی و دانشگاهیان ارشد استان خوزستان مصاحبه ای اتخاذ دادیم و نظراتشان را پیرامون همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت جویا شدیم.

مهندس بیژن عالی پور در راستای برگزاری نوزدهمین کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت که در ۳۰ دیماه پیش رو در سالن امام رضا(ع) شهرک نفت برگزار می شود، چنین گفت: برای داشتن برنامه‌ای مناسب و استفاده حداکثری از توان تولید داخلی و ورود به زمینه‌های مهم در این صنعت، نیازمند تعامل بیشتر و سازنده‌تر میان صنعت، دانشگاه و سازندگان هستیم. تلاش دانشگاهیان،کارشناسان، خلاقیت، ابتکار و نوآوری بخش‌های پژوهشی، تحقیق، توسعه و مهندسی ساخت داخل، افق تازه‌ای را به روی صنعت نفت گشوده است.

شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در کنار تولید صیانتی‏‏‏‏‏، توسعه میادین جدید، افتتاح طرح‌های عظیم نمک زدایی و فرآوری و طرح‌های ازدیاد برداشت با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مشارکت دارد و در این زمینه به انجام فعالیت می‌پردازد. تدوین دانش فنی، تولید انبوه قطعات حساس و ماشین‌آلات پیچیده در قالب ۱۰ گروه کالایی ابلاغی از سوی وزارتخانه نشان‌دهنده عملکرد شرکت در این زمینه بوده است.

بی شک اهتمام به تکمیل فرآیند بومی سازی و حمایت از سازندگان داخلی از طریق مشارکت دانشگاه ها، واحد های پژوهشی تخصصی و در سایه حمایت دولت امکان پذیر خواهد بود. نوزدهمین کنگره، از آن رو که تمامی نمایندگان ملی صنایع، دانشگاه و دولت حضور دارند، فرصتی مناسب برای تحقق ایده های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و حرکت در راستای تحقق بخشیدن به اهداف صنعت نفت می باشد.

در همین راستا شرکت مناطق علاوه بر داشتن تفاهم نامه هایی با دانشگاه های استانی و ملی، آمادگی انعقاد قرار دادهایی با واحد های دانشگاهی در جهت تعامل هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه می باشد.

دکتر حاجتی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان به مناسب برگزاری نوزدهمین کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، گفت:

ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه ، ناشی از برخی نارسایی ها از سوی دانشگاه ها است و لازم است دانشگاه ها توان خود را در حد واقعی معرفی کنند و از سوی دیگر چنین موضوعی در سطح صنایع هم مطرح است. صنایع نیز باید توجه بیشتری به نقش مراکز دانشگاهی داشته باشند و در مواردی همچون امکان کارآموزی و حمایت از پایان نامه های دانشجویی مشارکت جدی تری از خود نشان دهند.
لازم است صنعت و دانشگاه وظایف خود را نسبت به همدیگر به درستی تشخیص و انجام دهند و به دغدغه های مشترک در این حوزه برسند. ارتباط صنعت و دانشگاه باید بر محور اعتماد به توان و ظرفیت های همدیگر شکل بگیرد و ماحصل چنین ارتباطی برای هر دو طرف، برد- برد خواهد بود. اگر ۳ حوزه دولت، صنعت و دانشگاه با یکدیگر گره بخورند و ارتباط و پیوند مطلوبی میان آن‌ها ایجاد شود، شاهد خروجی ایده آلی که همان توسعه استان و کشور است، خواهیم بود.

به دنبال پیشرفت دانش بنیان صنعت با رویکرد بخش تعاونی‌ها هستیم و امیدواریم میان این سه حوزه پیوندی مطلوب ایجاد شود. ظرفیت‌های بسیار مطلوبی در این ۳ حوزه در استان وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به خوبی بهره برد و امکان برقراری و پیوند هر چه بهتر میان صنعت، تعاون و دانشگاه را فراهم کرد. پژوهش‌های استان فقط نباید از نظر کمی افزایش پیدا کند بلکه باید به دنبال افزایش کیفیت پژوهش در استان نیز باشیم.

قطعا برگزاری نوزدهمین کنگره با توجه به حضور گسترده مسئولان ملی، کمک شایانی در جهت رسیدن به اهداف فوق خواهد نمود.

دکتر بابک مختاری رییس پارک علم و فناوری خوزستان در ارتباط با نوزدهمین کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت در راستای توسعه ملی که در ۳۰ دیماه پیش رو در اهواز برگزار می شود، اظهارداشت: صنعت ما خیلی دانش‌ور نیست و از سوی دیگر دانشگاه ما نیز چندان نوآور نیست؛ صنعت امروز به هیچ دانش و دانشگاهی جز اپراتور نیاز ندارد؛ به همین دلیل لازم است در این کنگره روی کلیدواژه‌های نوسازی صنعتی و دانشگاه نوآور یا کارآفرین بیشتر کار شود.

در ایجاد یک صنعت مراحل تولید دانش، طراحی، تدوین دانش فنی و سپس ایجاد یک صنعت طی می‌شود، بسیاری از صنایع در مرحله آخر به دست ما رسیده‌اند. این صنعت به هیچ دانش و دانشگاهی جز اپراتور نیاز ندارد.

ما در موضوع دانش‌وری صنعت و نوسازی صنایع کاری انجام نداده‌ایم، چین حدود چهار، پنج سال پیش از تدوین برنامه جامع فناوری خود، نوسازی صنعتی و کشاورزی را در کشور اجرایی کرد.

در حال حاضر ۶ هزار شرکت در کشور زیر مجموعه پارک های علم و فناوری وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان هستند، اما برای همین تعداد معدود نیز بازار وجود ندارد در حالی که قرار بود تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان برنامه پنجم به ۲۰ هزار شرکت برسد. افزایش کمی، البته همراه با کیفیت شرکت های دانش بنیان در برنامه ششم توسعه می تواند ما را به اهداف نوزدهمین کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت سوق دهد.

روی کلیدواژه‌های نوسازی صنعتی و دانشگاه نوآور یا کارآفرین در کنگره بیشتر مانور داده شود تا بتوان در آینده از نتایج آن استفاده کرد. تاسیس و تقویت شرکت های دانش بنیان در ذیل مجموعه پارک علم و فناوری استان خوزستان و گسیل آنها در راستای افزایش بهره وری صنایع استان، می تواند به عنوان رویکردی نو در اهداف برگزاری نوزدهمین کنگره گنجانده شود.

به مناسبت نوزدهمین کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت در راستای توسعه ملی که در ۳۰ دیماه در اهواز برگزار می شود، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، ارتباط بیشتر با دانشگاههای کشور را تنها راه نجات صنعت حفاری کشور دانست و گفت: دانش، عامل حرکت در این صنعت است و دانشگاه ها مرکز رسوب دانش در کشور به شمار می روند.

این شرکت به عنوان الگوی موفق حمایت از ساخت داخل در راستای توانمند سازی سازندگان و صنعتگران داخلی، نقشی پیشرو در ایجاد ارتباط دوسویه و تعامل میان صنعت و مراکز دانش بنیان و تلفیق علم و تجربه بر عهده دارد. ملی حفاری در راستای اقتصاد مقاومتی شکل گرفته و از سازندگان و تولید کنندگان داخلی حمایت می کند و انتظار دارد صنعتگران با هم افزایی، استاندارد سازی، کیفیت گرایی، تجاری سازی را در سرفصل برنامه های خود قرار دهند.

حضور چند هزار نفر کارشناس آموزش دیده در دانشگاهها در ارکان مختلف  این شرکت نمونه بارزی از رابطه مثبت بین این صنعت و مراکز علمی است. گرایش صنعت حفاری به سمت علمی کردن برنامه ها باعث موفقیت های روز افزون این شرکت شده است که صادر کردن خدمات فنی و ارائه این خدمات در اقصی نقاط جهان و بومی کردن ساخت بیش از ۶ هزار قطعه پر مصرف در داخل استان از آن جمله است.

همکاری این شرکت با شرکت های دانش بنیان، مراکز علمی و پژوهشی و صنعتگران توانمند استان خوزستان و کشور و نقش نمایشگاه ها در تقویت هم افزایی میان سازندگان و شرکت های نفتی کاملا مشخص است. ضرورت و کارکرد نمایشگاه و دورنمای آن بسیار روشن است، با آنکه دیر زمانی از شکل گیری این رویداد نمایشگاهی عرضه و تقاضا نمی گذرد، اما نقش آن به عنوان پیشانی تعامل صنعت و مراکز علمی و دانش بنیان جایگاهی بس رفیع و ارزنده داشته و دارد.

این شرکت هر ساله ۸۰۰ میلیارد ریال در زمینه بومی سازی و خرید تجهیزات و قطعات از منابع داخلی هزینه می کند، گفت: در نتیجه همکاری میان دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، مراکز پژوهشی و سازندگان و صنعتگران کشور از ۳۴ هزار قطعه کاربردی پرمصرف صنعت حفاری تاکنون حدود ۲۰ هزار قطعه بومی سازی و به تولید انبوه رسیده و این روند تداوم دارد.

خوشبختانه در سال های اخیر با فعالیت های چشمگیر صاحبان دانش و اندیشه و همکاری آنان با مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی، شرایطی را فراهم آورد تا هر روز شاهد پیشرفت و دستاوردهای تازه ای در زمینه های مختلف باشیم که این خود باوری زمینه ساز خودکفایی است. قطعا برگزاری کنگره نوزدهم در راستای تقویت ارتباط میان سازندگان، دانشگاه ها و نتیجتا ارتقا کیفی محصولات بومی مورد نیاز صنایع به طور عام و صنایع نفتی به طور خاص مثمرِ ثمر خواهد بود. لازم بذکر است، تا کنون تفاهم نامه های همکاری زیادی میان شرکت ملی حفاری ایران و دانشگاه ها منعقد شده است.

همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، به مناسبت برگزاری نوزدهمین کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی در استان خوزستان، گفت: سالهاست که رابطه صنعت و دانشگاه با چالش های جدی روبه رو است و این دو ساختار نتوانسته اند ارتباطی پویا در راستای اهداف یکدیگر داشته باشند، دانشگاه های ما از لحاظ رشد علمی و کیفیت آموزشی جایگاه خوبی را یافته اند و اغلب در مرزهای دانش قرار دارند که می توانند مزیتی برای صنعت محسوب شود و موتور محرک صنعت باشند. اما مسائلی چون اعتماد نکردن صنعت برای سرمایه گذاری در دانشگاه، نبود نهادهایی که این دو ساختار را پیوند دهد از مسائلی از این دست چالش هایی بر سر راه این دو نهاد قرار داده است.

بنظر می رسد باید ارتباط بین صنعت و دانشگاه به صورت یک سیستم نظامند در کشور به طریقی نهادینه شود تا جنبه های علمی ، فنی، اقتصادی و فرهنگی آن مانند هر سیستم نظام مند از نظر ورودی، منابع، فرآیندها و نیز خروجی آن، تأثیر گذاری، روش کنترل و هدایت آن باید به درستی تعیین شده باشد. لذا باید عملکرد چنین سیستم نظام مندی توسط بخش های دیگر جامعه علاوه بر نقش دولت بازبینی و به روز رسانی شده و علاوه بر آن بر نقش نظارت های نهادهای اجتماعی از جمله اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور بطور جدی تأکید گردد.

با توجه به دیدگاه رئیس محترم جمهوری در مورد پررنگ کردن نهادهای مدنی و مردم نهاد در اداره کشور، زمان آن رسیده تا عملکرد دولت در زمینه ارتباط بین صنعت و دانشگاه بطور جدی مورد بازنگری قرار گیرد و نقش شدید حاکمیتی دولت و تعیین سیاست ها و … که روابط بین صنعت و دانشگاه را تعریف می کند کاملاً دگرگون شود.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر است در این نشست های تخصصی جهت فرهنگ سازی مشارکت عمومی در راستای بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه حضور بعمل آورد. در پایان از زحمات جناب آقای دکتر مقتدایی، مهندس خبیر و آقای علوی جهت برگزاری این کنگره ملی در استان خوزستان تشکر و قدر دانی می نمایم.