مدیرکل ارشاد خوزستان: فعالیت ۲۷ سایت مجوزدار/ تلاش برای ایجاد فضای باز رسانه ای/ همه گروه های فکری در خوزستان تریبون دارند

خورنا – تمام گروه های فکری در حوزه های مختلف سیاسی ،فرهنگی اقصادی و اجتماعی دارای تریبون و رسانه هستند و می توانند در چارچوب سیاست های فرهنگی نظام اعلام نظر کنند.

سارا ممبینی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: استاندار خوزستان با برگزاری گردهمایی های های ˝ دولت پاسخگو ˝ به ایجاد فضای تعامل بین رسانه ها و مدیران در خوزستان کمک کرده است و مدیران نیز سعه ی صدر بالایی در این خصوص دارند .

 همایون قنواتی ضمن حضور در دفتر خبرگزاری پانای خوزستان با اشاره به طرح “اهواز پایتخت کتاب ایران”، به خبرنگار پاناگفت: این طرح اتفاق مبارکی برای اهواز بود و تمام سعی ما بر این است تا فضایی که مورد تاکید بزرگان دین ، نظام و دغدغه ی مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کتابخوانی است ، در استان خوزستان ایجاد و تقویت شود .
وی با اظهار اینکه طرح ” اهواز پایتخت کتاب ایران” توجه مردم و گروه های مختلفی که در حوزه های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی کار می کنند را به خود جلب کرده است ، گفت: مجموعه ی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تا حد قابل توجهی در طرح ” اهواز پایتخت کتاب ایران” موفق عمل کرده است. وی خاطر نشان کرد: البته انتظارات بیشتری نیز در این راستا وجود دارد که به دلیل کمبود برخی منابع و اعتبارات انجام نشده است .
فعالیت گروه های مردمی از نکات مثبت طرح اهواز پایتخت کتاب ایران
قنواتی فعال شدن گروه های مختلف مردمی و NGOها را در حوزه ی کتاب از نکات مثبت طرح ” اهواز پایتخت ایران ” دانست و تصریح کرد: در سال گذشته سه نهاد مردمی به عنوان ترویج کنندگان کتاب در سطح کشور انتخاب شدند که این نشان دهنده ی توجه عمومی به کتاب و کتابخوانی است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان همچنین جشنواره ی کتابخانه های خانگی ، مراسم کتاب سال ، جشنواره ی من کتاب می نویسم و پدران و مادران قصه گو را در راستای طرح “اهواز پایتخت کتاب ایران “دانست و تصریح کرد: جشنواره ی کتابخانه های خانگی به عنوان تجربه ی اول ، برگزاری بسیار خوبی داشت و امیدواریم سال آینده با رفع کمبودهایی که وجود داشت ، بهتر اجرا شود .مراسم کتاب سال خوزستان نیز در مرحله ی داوری است که پس از اعلام نظر هیئت داوران مراسم مربوطه برگزار می شود .
من هم کتاب می نویسم
قنواتی جشنواره ی ” من هم کتاب می نویسم ” را برای کسانی که در این حوزه دست اندرکار هستند، شوق انگیز دانست و اظهار داشت: نزدیک به ۸۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان از اهواز و سایر شهرهای کشور آثاری را برای شرکت در این جشنواره فرستادند که این استقبال فراتر از تصور ما بود و این امر سبب شد که برای داوری به زمان و دقت بیشتری نیاز داشته باشیم.
وی گفت: این داوری ها نیز در حال انجام است که پس از اعلام نظر داوران ،مراسم مربوطه نیز برگزار می شود . کانون پرورش فکری کودکان ، مناطق نفت خیز جنوب و آموزش و پرورش کمک های زیادی به این طرح کردند و کارعمده ی اطلاع رسانی در این خصوص در مدارس ، نواحی و مناطق خوزستان توسط آموزش و پرورش انجام گرفت .
جشنواره ی پدران و ماردران قصه گو راهی برای ترویج کتابخوانی
قنواتی اضافه کرد: جشنواره ی پدران و مادران قصه گو که سال قبل برگزار شد ، امسال نیز در شرایط بهتری در حال برنامه ریزی برای اجرا می باشد که برگزاری این جشنواره کمک بسیار زیادی در ترویج کتابخوانی می کند.
وی افزود: سازمان های دیگری از جمله اداره ی کل امور کتابخانه ها نیز اقداماتی در این خصوص نظیر برگزاری جشنواره ی شعر کتاب ، انجام داده اند که جای تشکر دارد .
افزایش خرید کتاب از ناشران خوزستانی
وی با اشاره به اینکه در یکی دوسال گذشته میزان خرید کتاب از ناشران خوزستانی افزایش بسیار قابل توجهی داشته است ، اظهار داشت : با این کار نویسندگان خوزستان مورد حمایت قرار گرفتند.
قنواتی تصریح کرد: کارهای خودجوشی نیز در حوزه ی کتاب انجام شده است که فضای استان و کشوررا متاثر کرد که از این حرکات می توان به نذر کتاب اشاره کرد که در سال جاری توسط سازمان های مردم نهاد اتفاق افتاد .
وی در عین حال رونمایی از کتاب ، جلسات نقد و بررسی کتاب و سلسله نشست های نقد و گفت وگو پیرامون کتاب خوانی را که هر هفته در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود ،در راستای اقدامات انجام شده در طرح ” اهواز پایتخت کتاب ایران ” دانست.
قنواتی با اظهار اینکه پایتختی کتاب اهواز ما را به سمت توسعه ی فعالیت های کتاب و کتابخوانی سوق داده است،گفت: امسال از ۲۹ دی ماه تا ۵ بهمن ماه نمایشگاه کتاب استانی نیز برگزار می شود که بیش از ۴۰۰ ناشر کشوری و استانی برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده است و در بخش کتب عربی هم در حال رایزنی هستیم تا تعدادی از ناشران بین المللی که در حوزه ی ادبیات عرب و مسائل دیگر علمی فعالیت دارند، جهت حضور در این نمایشگاه دعوت شوند.
تشکیل شورای نظارت بر کتاب در خوزستان
وی توجه به حوزه ی فرهنگ و اقتصاد در خوزستان را همزمان دانست و گفت : اتفاق خوب دیگری که در این دوره افتاد ارتقای رتبه بندی تعداد کتابها بود که ما از رتبه ی ۲۳ به رتبه ی ۱۰ در کشور دست پیدا کردیم، همچنین تعداد چاپ آثار مکتوب در حوزه ی نشرنیز افزایش پیدا کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: طی مکاتباتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت ، شورای نظارت بر چاپ و نشر کتاب نیز که به صورت متمرکز در تهران عمل می کرد تا آخر امسال در استان خوزستان تشکیل خواهد شد و از این به بعد لزومی ندارد ناشران خوزستانی برای چاپ کتاب به شورای نظارت کشور مراجعه کنند ومی تواند مجوزهای لازم را از خوزستان دریافت کنند.
برگزاری انتخابات خانه ی مطبوعات
قنواتی با اشاره به برگزاری انتخابات خانه ی مطبوعات در خوزستان، خاطر نشان کرد: بعد سالها این امکان فراهم شد که بتوانیم انتخابات خانه ی مطبوعات استان خوزستان را که مدتها به تاخیر افتاده بود برگزار کنیم وبه خواست فعالین رسانه ای تحقق بخشیم.
قنواتی تعداد نشریات و روزنامه هایی را که در این دوره مجوزهای لازم انتشار را کسب کردند قابل توجه دانست و گفت :بعضی شهرستانهای ما مثل شوشتر و رامهرمزکه فاقد روزنامه ی محلی بودند صاحب روزنامه ، هفته نامه و فصل نامه شدند .همچنین از ۲ سایت دارای مجوز در سال گذشته ،به ۲۷ سایت دارای مجوز رسیده ایم که این امر نشان دهنده ی ایجاد فضایی است تا تمامی گروه ها دارای رسانه باشند .
تمای افکار در خوزستان دارای رسانه هستند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اظهار اینکه به رسانه های عربی علاقمند می باشد ، گفت: هم اکنون در خوزستان تمام گروه های فکری در حوزه های مختلف سیاسی ،فرهنگی اقصادی و اجتماعی دارای تریبون و رسانه هستند و می توانند در چارچوب سیاست های فرهنگی نظام اعلام نظر کنند .
وی همچنین با اشاره به اینکه با آموزش های رسانه هایی حلقه های مفقوده ی توسعه ی اقتصادی خوزستان پیدا می شود، جای رسانه های تخصصی در حوزه ی میراث فرهنگی و گردشگری ، صنعت و ورزش را در خوزستان خالی دانست و گفت: در استان خوزستان سه مکان ثبت شده ی جهانی در حوزه ی میراث فرهنگی وجود دارد همچنین ضمن حضور در لیگ برتر ،دارای ورزشکاران ملی و بین المللی مدال آور زیادی در استان خوزستان هستیم .علاوه بر این صاحب بزرگترین صنایع در کشور نیزمی باشیم ولی رسانه هایی نداریم که در این حوزه ها به صورت تخصصی رسالت اطلاع رسانی را انجام دهند .
سعه ی صدر مدیران دولتی و ابتکار استاندار خوزستان در تعامل با رسانه ها
قنواتی همچنین با تشکر از سعه ی صدر مدیران دولتی ، گفت : همکاران ما در دستگاه های دولتی و مدیران سعه ی صدر بالایی در تعامل با رسانه ها دارند و مطبوعات را به عنوان رکن اساسی رسانه ای قبول کرده اند. از این رو رسانه های خوزستان در کمال آزادی به رسالت حرفه ای خود می پردازند.
وی مجموعه ی دولت در خوزستان را پاسخگو دانست و تصریح کرد: استاندار خوزستان با برگزاری گردهمایی های های ” دولت پاسخگو ” به ایجاد چنین فضایی کمک کرد و این حجم مراوده بین رسانه ها و مدیران در کمتر استانی اتفاق افتاده است.