دادستان دزفول :تاکنون تخلف انتخاباتی در دادسرا ثبت‌نشده است

خورنا – احمد قهرمانی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی شهرستان دزفول با حضور اصحاب رسانه اظهار کرد: در قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه و دادگستری‌ها، بحث پیشگیری است که در ماده ۶۷ قانون انتخابات نیز با صراحت بیان‌شده که دادگستری‌ها با همکاری نهادهای اجرایی باید فعالیت‌های سازنده‌ای را به‌منظور پیشگیری از وقوع جرائم انجام دهند که به همین دلیل ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی دزفول تشکیل و راه‌اندازی شد.

نقش رسانه‌ها در افزایش امنیت فکری

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در افزایش آگاهی‌های عمومی و بالا بردن ضریب سلامت انتخابات و امنیت فکری دارند، افزود: در ماده دوم قانون مطبوعات رسالتی با عنوان روشن کردن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات مردم آورده شده است بنابراین با توجه به اینکه در زمان انتخابات قرار داریم، مطبوعات موظف هستند مردم را از وضعیت فعلی نامزدهای ثبت‌نام کرده، توانایی‌ها و سوابقشان آگاه کنند و حتی جرائمی که در قانون ذکرشده و جرم تلقی می‌شوند را نیز اطلاع‌رسانی کنند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول، تلاش برای نفی مرزبندی‌های کاذب و تفرقه‌انگیز را از دیگر رسالت‌های مطبوعات و رسانه‌ها برشمرد و گفت: در برخی نقاط کشور عده‌ای در تلاش برای ایجاد مرزبندی‌های قومی و قبیله‌ای هستند که مطبوعات باید از دامن زدن به این‌گونه مرزبندی‌ها خودداری کنند و تلاش خود را به سمت وحدت و همگرایی ببرند.

قهرمانی بابیان اینکه عرصه انتخابات یک عرصه حساس و پرشور است، افزود: گاه شرایطی پیش می‌آید که برخی نامزدها و روسای ستادهایشان خواسته یا ناخواسته برخی نکات را رعایت نمی‌کنند، پس مطبوعات باید کمک کنند که فضائل اخلاقی که در این عرصه ممکن است به خطر بیفتد را تقویت کنند تا کسی به بهانه ایجاد شور انتخاباتی مرتکب خطایی نشود.

رسانه از بیان انتقادات غافل نشوند

وی عنوان کرد: اصحاب رسانه باید مراقب باشند از ترس اینکه مبادا خلافی مرتکب شوند از بیان انتقادات سازنده نیز غافل شوند. انتقاد سازنده نیز مشروط به دارا بودن منطق، استدلال و پرهیز از توهین و تحقیر است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول با اشاره به اینکه هدف ما برگزاری انتخابات سالم و پرشور است، گفت: مطابق با ماده ۶۴ قانون مطبوعات، نشریات حق ندارند مطالبی علیه نامزدها و یا دال بر انصراف گروه و اشخاصی از انتخابات منتشر کنند؛ بنابراین تمام خبرنگاران باید تا قبل از انتشار مطلب و خبر به‌صورت دقیق از صحت‌وسقم آن اطلاع کسب کنند.

قهرمانی در ادامه با بیان اینکه تبلیغات در انتخابات دو وجه دارند، اظهار کرد: یکی از این تبلیغات بیان ویژگی‌ها، برنامه‌ها و سوابق اجرایی نامزدها است که مشکلی ندارد اما آنچه محدودیت دارد تخریب برخی نامزدها است که باید در این مواقع مراقب باشند.

تاکنون تخلف انتخاباتی در دادسرا ثبت‌نشده است

وی همچنین به رصد رسانه‌ها و فضای مجازی شهرستان دزفول در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه شرایط دزفول به نسبت سایر شهرستان‌ها در وضعیت خوبی بوده و تاکنون گزارشی که در دادسرا ثبت‌شده باشد نداشته‌ایم.

دادستان عمومی و انقلاب دزفول بابیان اینکه گاه برخی رفتارهای خبرنگاران تبعات خطرناکی در بردارد، عنوان کرد: همه باید کمک کنیم تا این انتخابات بدون هیچ پرونده شکایتی پیش برود تا فضای فکری جامعه لطیف شود و ضریب امنیت عمومی جامعه بالا برود.

قهرمانی بیان کرد: در راستای مصوبات ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی شهرستان دزفول مقررشده تا سامانه مخابراتی تدارک دیده شود که این امر انجام‌شده تا برخی نکات قانونی لازم از طریق این سامانه به کاندیدها و رؤسای ستادهای آنها ارسال شود.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه ما فعالیت‌های نامزدهای انتخاباتی و روسای ستادهای تبلیغاتی آنها را مرتب رصد خواهیم کرد و در صورت بروز تخلف و دریافت گزارش‌هایی مبنی بر تخلف، از طریق همین سامانه هشدار و تذکرات لازم را به آنها پیامک می‌کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول همچنین از تشکیل شعبه‌های ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در دادگاه و دادسرای دزفول خبر داد و گفت: خوشبختانه تاکنون گزارش‌های تخلفات مکتوب به این شعبه‌ها نرسیده و هرچه بوده از طریق ما، فرمانداری و اداره اطلاعات شهرستان به‌صورت شفاهی به نامزدها اعلام شده است.

قهرمانی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه تروریستی صفی‌آباد که منجر به شهادت دو تن از عزاداران حسینی شده بود، گفت: پرونده این حادثه در دادسرای مرکز استان است و آخرین خبری که دریافت کرده‌ایم این است که هنوز به دادگاه انتقال داده نشده اما پرونده در حال اتمام است. ضمن اینکه هفته گذشته نیز اعلام کردند که از برخی مجرمان این پرونده استعلاماتی گرفته شده که منتظر پاسخ این استعلام‌ها هستیم تا با دریافت آنها، پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شود.

خبرنگاران مراقب باشند

همچنین در این نشست سرپرست اداره ارشاد اسلامی شهرستان دزفول گفت: خبرنگاران مراقب باشند تا در ایام حساس انتخابات با انتشار مطالب به اختلافات قومی و نژادی دامن نزنند.

نادر سعادتی فرد اظهار کرد: فعالیت‌های رسانه‌ای و به دور از حاشیه خبرنگاران در روند انتخابات و ایجاد فضایی مناسب و پرشور و نشاط برای حضور اکثر مردم در پای صندوق‌های رأی تأثیر زیادی دارد.

وی با بیان اینکه شایسته است تا خبرنگاران با ارائه مقالات ارزشمند و راهکارهای مناسب زمینه را برای افزایش آگاهی‌های عمومی مردم فراهم کنند، افزود: اصحاب رسانه شهرستان از ارائه مطالب کذب و انتشار هرگونه مطالبی با محتواهای خلاف واقع و توهین‌آمیز پرهیز کنند.

سرپرست اداره ارشاد اسلامی شهرستان دزفول یادآور شد: خبرنگاران از دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله‌ای در ایام انتخابات به‌شدت دوری کنند و به‌عنوان یک رسانه ارزشمند، نقش سازنده خود را در راستای برگزاری هر چه‌بهتر و باشکوه‌تر انتخابات مجلس اسلامی ایفا کنند و با هدف ترغیب و تشویق مردم به حضور در انتخابات گام بردارند.

سعادتی فرد تصریح کرد: اداره ارشاد شهرستان دزفول یک دستورالعمل در رابطه با محتوای مجرمانه انتخاباتی مطابق با ماده ۲۱ قانون اساسی را آماده و به خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شهرستان ارائه داده است تا بامطالعه آن بتوانند محتوایش را اساس فعالیت‌های خود در ایام انتخابات قرار دهند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *