دکتر کیانوش راد در جمع اصلاح طلبان بختیاری؛

نظارت مردمی بر عملکرد مالی و اقتصادی دستگاه های اجرایی خوزستان وجود ندارد

خورنا – تجمع اصلاح طلبان بختیاری در دوز یکشنبه ۶ دی ماه  با حضور جمع کثیری از فعالان سیاسی پیشکسوت و جوانان فعال سیاسی و فرهنگی تشکیل شد .

در این تجمع که به منظور هماهنگی و همفکری پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شده بود،  نخبگان بختیاری ، باارائه تحلیل پیرامون شرایط کشور و مسایل اجتماعی استان ، این نشست ها و فعالیت ها را در راستای گسترش جریان اصلاح طلبی و تقویت نظام جمهوری اسلامی ارزیابی کردند و خواستار حضور جدی تر همه اقشار اجتماعی خصوصا قوم بزرگ بختیاری دانستند.

این تجمع با مدیریت و دعوت مهندس ملک مکوندی و حاج علی محمدی برگزار گردید و مورد استقبال جامعه نخبگانِ بختیاری قرار گرفت.

در ادامه این تجمع ، دکتر محمد کیانوش راد نماینده مردم اهواز در مجلس ششم حضور یافت وبه ایراد سخن پرداخت و پس از آن به سوالات جمع ، پاسخ داد.

محمد کیانوش راد با اظهار خوشحالی از فرصت حضور در این جمع فرهیخته ، و با طرح سوالی پیرامون تفاوت کشورهای دموکراتیک از نظر قابلیت پاسخگویی به مطالبات شهروندان  و خلاصه اینکه ، چرا برخی حکومت های دموکراتیک موفق و برخی ناموفق اند ؟ گفت: امروز این سوال مطرح است که چرا برخی از کشورها ، علی رغم داشتن ساختار دمکراتیک یا شبه دموکراتیک ، کارکرد مناسبی ندارند و مردم از عملکرد این نظام ها را راضی نیستند و این نظام ها هم بخوبی کار نمی کنند. پاتنام به عنوان مثال می گوید چرا ، در ایتالیا که ساختار قانونی مشابهی دارند ، ولی در شمال ایتالیا مردم از سازمان اداری شان راضی تر و در جنوب ایتالیا ناراضی هستند ؟

روبرت پاتنام در تحقیقی نشان داده است که مساله اصلی در این ناکارامدی ها ، فقدان فرهنگِ مناسب و زندگی مدنی است.

الکسیس دوتوکویل در کتاب خویش با نام ” دموکراسی در آمریکا ” ، به وجود فرهنگ مشارکت جمعی که با  انجمن های داوطلبانه و متنوع ( ان جی او ها ) مردمی است اشاره می کند.

وجود انجمن های و کانون های مستقل مردمی است که به تقویت و کارامد کردن نظام ها ، با ساختار دموکراتیک کمک می کند ، زیرا وجود این انجمن ها ، راه را بر همکاری و تفاهم و نظارت و پاسخ گویی دولت ها و دستگاه های اداری هموار می کند.

وی با اشاره به اینکه در خوزستان باید نهادهای مردمی اقتصادیِ مستقلی تشکیل شود تا بر عملکرد اقتصادی ادارات نظارت کند . باید مردم بدانند اینهمه بودجه در کجا و بوسیله چه کسانی و به چه طریقی هزینه می شود

حجم عملیات مالی شرکت نفت ، صنایع فولاد ، منطقه آزاد اروند ، استانداری خوزستان و سازمان مهم همیاری های شهرداری ، و شهرداری ها ، چگونه ، کجا ، با چه شرایطی و بدست چه کسانی انجام می شود. این مساله مهمی در استان است. اگر دست رسانه ها و خبرنگاران و فعالان مدنی ، در کاسه مسولان باشد ،  هیچ وقت از اخبار واقعی اتفاق افتاده مطلع نخواهید شد.

اگر نظارت واقعی و مردمی ، بر عملکردهای مالی و اقتصادیِ  سازمان ها و ادارت استان صورت گیرد ، انوقت مسایل زیادی روشن خواهد شد. اگر مسولین اطلاعات فراردادها و پیمان کاری ها را بصورت شفاف در اختیار مردم قرار دهند ، آنوقت ، بی تدبیری ها ، بده و بستان ها ، حیف و میل ها ، رفیق بازی ها ، و خرابی ها در پیش چشم مردم ظاهر خواهد شد. اما در خبرنگاران استان کمتر چنین عزمی دیده می شود و مسولان هم کمتر اجازه ورود به اطلاع رسانی در این حوزه ها را دارند.

وجود نهادهای مدنیِ مستقلِ مردمی ناظر ، مانع فساد مالی در ادارات استان خواهد شد ، چیزی که ما در استان شاهد آن نیستیم. نظارتی مردمی بر عملکرد مالی و اقتصادی دستگاه های اجرایی استان نیست و این زمینه ساز فساد خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به برخی از سوالات در مورد منافع استانی و منافع کشوری گفت : از نظر من منافع ملی در اولویت اول است. برخی ساده اندیشانه منافع ملی را در تقابل با منافع استان تعریف می کنند. و سپس می گویند اگر اینا در برابر هم بودند شما کدام را انتخاب می کنید ؟ در حالی که طرح سوال به این شکل نادرست است.

منافع ملی در برگیرنده منافع کل کشور است و استان خوزستان هم جزیی از کل کشور است. باید با هوشمندی منافع استان را به منافع کشور پیوند داد و نه آنها را در تقابل با هم تعریف کرد.

کیانوش راد با اشاره به سوابق سیاسی قوم بختیاری گفت :  بختیاری ها همیشه پرچمدار منافع ملی بوده اند. نباید سطح مطالبات این قوم را بعضی  در حد مسایل خرد مطرح کنند.

مسلمان قوم گرا نیست ، اما به حقوق و مطالبات قومی توجه و تاکید دارد. حقوق  همه اقوام باید مورد احترام و مورد توجه  باشد .

در ذیل منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت سرزمینی ، همه اقوام می توانند در رقابتی سالم و مدنی و در ذیل مفهوم دموکراسی و حقوق بشر ، به طرح و پی گیری مطالبات خوبش نیز اقدام کنند.

در پایان و پس از سخنان دکتر کیانوش راد ، نخبگان اصلاح طلب بختیاری به ادامه گفتگو برای رسیدن به جمع بندی پیرامون انتخابات ادامه دادند.